کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

سید حسن نصرالله: اهمیت نبرد حلب به ساقط کردن رؤیاهای امپراتوری بود/ جهان عرب در بدترین شرایط قرار دارد

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید «حاج اسماعیل احمد زهری» با بیان اینکه عربستان روابط پنهانی خود با اسرائیل را دارد علنی می‌کند، از همگان خواست در برابر این خطر بزرگ موضعگیری کنند.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهید «حاج اسماعیل احمد زهری» از فرماندهان مقاومت سخنان مهمی مطرح کرد و اعلام کرد که عربستان در حال علنی کردن روابط پنهان با اسرائیل است و اهمیت نبرد حلب را در ساقط کردن طرحها و رؤیاهای امپراتوری [برخیها مثل ترکیه] دانست.

حاج خلیل یکی از فرماندهان میدانی اصلی در جنگ 33 روزه بود

دبیر کل حزب‌الله در ابتدای سخنان خود ابتدا در توصیف ویژگی‌های حاج اسماعیل زهری صحبت کرد و گفت که او در سال 1982 به مقاومت پیوست و از آن زمان در میادین نبرد حاضر بود.

نصرالله رزمندگان مقاومت را جوانانی دانست که از خانه، مدرسه و محل کار عادی خود به مقاومت پیوسته‌اند و حاج «ابو خلیل» را یکی از این جوانان دانست. او افزود که ابوخلیل عاشق امام حسین علیه‌السلام بود و راه ایشان را ادامه داد. او عاشق قرآن بود و به یتیمان توجه میکرد.

به گفته نصرالله، ابوخلیل یکی از فرماندهان اصلی میدانی حزب‌الله در جنگ 33 روزه سال 2006 بود که افتخار کسب پیروزی در این جنگ را داشت تا اینکه بعدا یکی از مسئولان یگان‌های موشکی شد؛ یگانی که آمادگی بالایی نیاز داشت و در بازدارندگی دشمن اسرائیلی و حمایت از لبنان نقشی مهم داشت.

نصرالله یادآور شد که راه ابوخلیل راه مقاومت بود که آن را به ما سپرد. مقاومت جزئی از معادله سه‌گانه ملت، ارتش و مقاومت (در لبنان) است که باید از آن حمایت کنیم. امروز و هر روز که می‌گذرد، بیشتر روشن می‌شود که راه مقاومت درست و بلکه درست‌ترین راه است و گزینه در سطح ملی و منطقه‌ای و اسلامی است.

در بدترین وضعیت منطقه هستیم

نصرالله در ادامه وضعیت منطقه را یکی از بدترین دوره‌ها توصیف کرد و گفت: منطقه در یکی از بدترین دوره‌های خود به سر می‌برد.

سید حسن نصرالله گفت: ما در شرایط بد عربی در منطقه قرار داریم، اما آنچه که وضعیت کنونی را بدتر می‌کند مواضع عربستان سعودی است که روابط پشت پرده خود با اسرائیلی‌ها را به یک رابطه علنی تغییر داده است. سفر ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به فلسطین اشغالی و دیدارش با مقامات اسرائیلی با موافقت دولت عربستان صورت می‌گیرد. در عربستان اگر از طریق توئیتر کسی اعتراضی بکند، 1000 ضربه شلاق برای وی در نظر گرفته می‌شود، پس چگونه ممکن است یک شخصیتی بدون هماهنگی با دولت این کشور خلاف سیاست های راهبردی آن اقدام کند.

عربستان از وضعیت بد منطقه برای علنی‌کردن روابط با اسرائیل سوء استفاده می‌کند

دبیرکل حزب الله خطاب به آل سعود اعلام کرد: اوضاع عربی جالب نیست و شما که در بد شدن اوضاع همکاری داشته اید از فرصت پیش روی سوء استفاده می کنید تا همکاری با دشمن را به شکل علنی عنوان کنید. وقتی عربستان می خواهد با اسرائیل هماهنگی کند این به نفع اسرائیل است و آنچه که رخ داده است برای عرب ها یا فلسطینی ها نه از لحاظ امنیتی و نه از لحاظ سیاسی فایده ای ندارد و عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل مجانی و بدون هیچ امتیاز گیری صورت می گیرد.

دبیرکل حزب الله گفت: اکنون عادی‌سازی روابط بین دو طرف صورت گرفت و عربستان امروز خود را در جهان عرب و اسلام به عنوان دولت اسلامی و دولت قرآن و دولت حرمین شریفین می خواند و فردا اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

دبیر کل حزب‌الله گفت: این موضوع را مطرح کردم که بگویم همه باید موضعگیری کنند. این مسئله، موضوعی نیست که تعارف‌بردار باشد. در خصوص فلسطین و مقدسات و پذیرش اسرائیل و به‌رسمیت شناختن آن باشد، نباید تعارف کرد. علما و فقهاء و نخبگان در احزاب بدانند که این موضع از جانب هر کسی در هر کشورش عربستان، مصر، اردن، پاکستان باشد باید مردود اعلام شود. باید محکوم شود زیرا ین مسئله به نفع دشمنی است که به ملت فلسطین و مقدسات تعرض و منطقه را تهدید می‌کند.

نصرالله ادامه داد: حتی اگر بدانیم که این حکام (سعودی) به حرف ما گوش نمی‌کنند، باید بیان کنیم که در نامه اعمالمان ثبت شود. آنها گزینه‌هایشان را تغییر نمی‌دهند و ما نیز همینطور. تمسک ما به گزینه مقاومت بیشتر میشود. حقیقت روشن است. در مسئله فلسطین حق وباطل کاملا روشن است . حقیقت مثل خورشید درخشان است. فلسطینی‌ها نیز گزینه‌شان روشن است.

نصرالله گفت: ما الان در مقابل یک تنزل واقعی در موضع رسمی عربی و تحولی منفی در رفتار عربستان سعودی هستیم. متاسفانه عربستان بر ادامه جنگ‌هایش در میادین مختلف اصرار دارد و هر دستی که به سویش دراز شده را رد می‌کند. دست گفت‌وگو در یمن را رد می‌کند و می‌گوید باید تسلیم شوی. در بحرین مذاکره را رد میکند و می‌گوید باید خودت را [از معادلات] حذف کنی. در سوریه شرط می‌گذارد و جنگ علیه ایران را ادامه می‌دهد. عربستان کجای معادله موجود در منطقه است؟ عربستان باب [رابطه و مذاکره] را فقط مقابل اسرائیل باز می‌کند.

/سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه / چرا امام جعفر صادق (ع) رییس مذهب شیعه نام گرفت؟

امام جعفر صادق (ع)

لقب رییس مذهب شیعه، بدین جهت برای امام ششم شیعیان شهرت یافت که معارف شیعی در دوران ایشان و در سایه تعالیم حضرتش، فرصت انتشار یافت.

به گزارش ایسنا، امام صادق (علیه السلام) در روز ۱۷ ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است.

 نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله است.

 شهادت آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری، در ۶۵ سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد و محل دفنش در قبرستان بقیع است.

امام جعفر صادق (علیه السلام) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خویش را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت، افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت برجای گذاشت.

بعضی از شاگردان نامی آن بزرگوار عبارتند از: هشام بن حکم و مؤمن طاق و محمد بن مسلم و زرارة بن اعین و ... که هر یک چهره‌های درخشانی از تربیت شدگان مکتب آن حضرتند. حرکت علمی او آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامی را دربر گرفت و مردم از علم او سخن‌ها می‌گفتند و شهرتش در همه شهرها و دیارها پیچیده بود.

مهمترین فعالیت‌های امام صادق (ع) چه بود که موجب شد مذهب شیعه را جعفری بنامیم؟

 کاری که امام صادق (ع) انجام دادند، بسیار بدیع و اندیشیده بود. با استفاده از زمینه مناسبی که امام باقر (ع) فراهم آوردند و هسته اولیه علم و تدریس را پایه گذارده بود، شروع به فعالیت فرهنگی کردند.

سازماندهی فکری مکتب:

مجلس درس تشکیل دادند و در آن به شاگردان فهماندند که ماچه می‌گوییم. نظر ما در دین و مذهب چیست؟ از آیات قرآن چه برداشتی داریم. در طول حیات پربارشان بزرگ‌ترین مکتب فقهی را بنا نهاد. تکیه اصلی او بیان اندیشه اسلام بود. بخش مهمی از احادیث و علوم قرآنی را براساس شیوه علمی عرضه کردند و حدفاصل فرقه‌های گوناگون را برشمردند و نشان دادند که کدام فرقه تا کجا درست و استوار سخن می‌گوید و در کجا راه باطل را می‌پیماید.

زیرا وابسته به امام صادق (ع) و حاصل تلاش‌ها و برنامه‌های ایشان بود یعنی آنچه را که امامان پیشین مورد عمل قرارداده بودند ایشان آنها را به ثمر رساندند. مذهب جعفری مکتب امام علی (ع) نبود و مکتب علی علیه السلام همان اسلام راستین است و جز حضرت علی (ع) کیست که اسلام را بهتر و کامل تر از علی (ع) بشناسد. ایشان همگام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و وصی وبرادر ایشان بودند. زندگیشان سراسر در کنار رسول الله گذشته بود.

ایشان مکتب شیعه را که همان اسلام راستین است معرفی کردند. خطوط فکری آن را عرضه و شاگردان را تشویق به تدوین کردند. برپایه تشویق ایشان اصول اربعماء تنظیم شد و براساس آن تشیع شکل و سازمان خویش را نشان داد. ایشان نشان دادند تشیع هم مذهب است و هم حکومت و بین این دو جدایی نیست. روش شیعه روش اهل بیت علیهم السلام است.

تشکل و وحدت افراد

خدمت دیگر ایشان تربیت شاگردانی بود که هرکدام در رشته ای از علوم صاحب نظر بودند. او کوشید در عرصه حیات اجتماعی لااقل در سطحی محدود در مرز شاگردان خود اخلاق را حکومت دهد. دست پرورده‌های ایشان که بعدا در گوشه و کنار کشور اسلامی به فعالیت پرداخته بودند موقعیت خود و روش حیات اسلامی را دریافته و آن را در جامعه ترویج می‌کردند. ایشان حتی در مواردی به صورت عملی مردم را به وحدت و اخلاق می‌خواندند و درگیری‌های آنان را از میان می‌بردند.

گشودن باب اجتهاد

امام تحرک خاصی در دنیای علم و فقه پدید آورد و شاگردان خود را وادار کرد که شیوه تحقیق و بررسی و استنباط را به‌کار گیرند و از قیاس برحذر باشند. ایشان با پایه گذاری فقاهت و فهم و صورت درسی دادن به مسائل باب مباحثاتی عظیم و پردامنه را گشود و با روشی که تعلیم می‌داد از آیات قرآن، احکام و قوانین اسلام را بیرون کشید. ایشان باب اجتهاد را باز گذاشتند و قانون آزاداندیشی را ترویج کردند و فرمودند: «اگر مجتهد در استنباط و اجتهاد خود به حق برسد. برای او دو پاداش است و اگر راه استنباط او درست باشد و آنچه که بدست آورد منطبق باحق عندالله نباشد باز هم برای او اجر استنباط وجود دارد»

توجه دادن به اهل بیت (علیهم السلام)

حق اهل بیت علیهم السلام درهمان روزهای اولیه وفات پیامبر از دست رفته بود و به تدریج که از روزگار حکومت زمامداران می‌گذشت در سایه القائات و دشمنی‌ها حقوقشان بیش ازبیش فراموش شده و ارزش و اعتبارشان کم رنگتر می‌شد. در عصر بنی امیه سعی براین شد که اهل بیت را به فراموشی بسپارند و همین کار را انجام دادند. کار امام صادق(ع) احیای اهل بیت علیهم السلام و توجه دادن عامه به سوی آن بود. در مردم این درک و اندیشه پدید آمد که تجدید نظری در این زمینه باشند و این محصول تلاش امام بود که دربین جامعه علمی و فقهی آن روز توانست این برجستگی رابه اثبات رساند و خود به عنوان فردشاخص اهل بیت علیهم السلام در عصر امامت درخشندگی‌هایی داشت و در نهایت در سایه زحمات امام افکار اسلامی و خط صریح و صحیح آن از نو متجلی گردید.

دلیل اینکه مذهب شیعه را مذهب جعفری خوانده‏‌اند چیست؟

ابتدا اینکه باید این موضوع را  مد نظر داشته باشیم که همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند. در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب‌های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود.

علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می‌شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده‌اند، بلکه سبب نامیده شدن آن است که دوره زندگی امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حکومت امویان و اوایل خلافت عباسیان. به سبب درگیری‏ها و اختلافاتی که میان این دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و شیعه را توسعه داد. امام با تشکیل حلقات درس و تبیین معارف و مبانی تشیع، به نشر و تبلیغ اسلام پرداخت. روایات بسیار زیادی را بیان فرمود. به همین جهت حیات مجددی در کالبد شیعه دمیده شد. معارف و احکام شیعه بیش از هر زمانی مطرح گردید. نظم و ترتیب خاص و ارزنده‏ای به شیعه داده شد. بدین جهت این مذهب را به امام جعفر صادق منسوب می‌نمایند. زیرا علاوه بر تحکیم مبانی آن، عمده احادیث این مذهب- نسبت به امامان دیگر - از این امام بزرگوار نقل شده است.

در مجلس درس ایشان هزاران تن شرکت می‏کردند. برخی از آنان مانند ابوحنفیه، مالک بن انس، جابر بن حیان و زرارة بن اعین، از ارکان و بزرگان اهل سنت و شیعه به شمار می‏آمدند.

 مرحوم جعفرشهیدی می نویسد:" آن که در اخبار فقه شیعه تتبع کند، خواهد دید روایت‌های رسیده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهی و کلامی مجموعه‏ای گسترده و متنوع است. برای همین است که مذهب شیعه را مذهب جعفری خوانده‏اند. گشایشی که در آغاز دهه سوم سده دوم هجری پدید آمد، موجب شد مردم آزادانه‏تر به امام صادق (ع) روی آورند. گشودن مشکلات فقهی و غیر فقهی را از او بخواهند... د. دانشمندان از هیچ یک از اهل بیت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روایت دارند، نقل نکرده‏اند. هیچ یک از آنان متعلمان و شاگردانی به اندازه شاگردان او نداشته‏اند. روایات هیچ یک از آنان برابر با روایت‌های رسیده از او نیست. اصحاب حدیث نام راویان از او را چهار هزار تن نوشته‏اند. نشانه آشکار امامت او خردها را حیران می‏کند و زبان مخالفان را از طعن لال می‏سازد. "

عصر امام‌ صادق‌ (ع) :

عصر امام‌ صادق‌ (ع‌ ) یکی‌ از طوفانی‌ترین‌ ادوار تاریخ‌ اسلام‌ است‌ که‌ از یک‌ سواغتشاشها و انقلابهای‌ پیاپی‌ گروههای‌ مختلف‌، به ویژه‌ از طرف‌ خونخواهان‌ امام‌ حسین‌ (ع‌ ) رخ‌ می‌داد، که‌ انقلاب‌ "ابو سلمه‌" در کوفه‌ و "ابو مسلم‌" در خراسان‌ و ایران‌ از مهمترین‌ آنها بوده‌ است‌ . و همین‌ انقلاب‌ سرانجام‌ حکومت‌ شوم‌ بنی‌ امیه‌ را برانداخت‌ و مردم‌ را از یوغ‌ ستم‌ و بیدادشان‌ رها ساخت‌ . لیکن‌ سرانجام‌ بنی‌ عباس‌ با تردستی‌ و توطئه‌، بناحق‌ از انقلاب‌ بهره‌ گرفته‌ و حکومت‌ و خلافت‌ را تصاحب‌ کردند. دوره‌ انتقال‌ حکومت‌ هزار ماهه‌ بنی‌امیه‌ به‌ بنی‌عباس‌ طوفانی‌ترین‌ و پر هرج‌ و مرج‌ ترین‌ دورانی‌ بود که‌ زندگی‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) را فراگرفته‌ بود و از دیگر سو عصر آن‌ حضرت‌، عصر برخورد مکتب‌ها و ایده‌ئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی‌ و کلامی‌ مختلف‌ بود، که‌ از برخورد ملتهای‌ اسلام‌ با مردم‌ کشورهای‌ فتح‌ شده‌ و نیز روابط مراکز اسلامی‌ با دنیای‌ خارج‌، به‌ وجود آمده‌ و در مسلمانان‌ نیز شور و هیجانی‌ برای‌ فهمیدن‌ و پژوهش‌ پدید آورده‌ بود.

عصری‌ که‌ کوچکترین‌ کم‌ کاری‌ یا عدم‌ بیداری‌ و تحرک‌ پاسدار راستین‌ اسلام‌، یعنی‌ امام‌ (ع‌)، موجب‌ نابودی‌ دین‌ و پوسیدگی‌ تعلیمات‌ حیات‌بخش‌ اسلام‌، هم‌ از درون‌ و هم‌ از بیرون‌ می‌شد.

اینجا بود که‌ امام‌ (ع‌)  دشواری‌ فراوان‌ در پیش‌ و مسؤولیت‌ عظیم‌ بر دوش‌ داشت‌ . پیشوای‌ ششم‌ در گیر و دار چنین‌ بحرانی‌ می‌بایست‌ از یک‌ سو به‌ فکر نجات‌ افکار توده‌ مسلمان‌ از الحاد و بی‌دینی‌ و کفر و نیز مانع‌ انحراف‌ اصول‌ و معارف‌ اسلامی‌ از مسیر راستین‌ باشد، و از توجیهات‌ غلط و وارونه‌ دستورات‌ دین‌ به‌ وسیله‌ خلفای‌ وقت‌ جلوگیری‌ کند.

علاوه‌ بر این‌، با نقشه‌ای‌ دقیق‌ و ماهرانه‌، شیعه‌ را از اضمحلال‌ و نابودی‌ برهاند، شیعه‌ای‌ که‌ در خفقان‌ و شکنجه‌ حکومت‌ پیشین‌، آخرین‌ رمقها را می‌گذراند، و آخرین‌ نفرات‌ خویش‌ را قربانی‌ می‌داد، و رجال‌ و مردان‌ با ارزش‌ شیعه‌ یا مخفی‌ بودند، و یا در کر و فر و زرق‌ و برق‌ حکومت‌ غاصب‌ ستمگر ذوب‌ شده‌ بودند، و جرأت‌ ابراز شخصیت‌ نداشتند، حکومت‌ جدید هم‌ در کشتار و بی‌عدالتی‌ دست‌ کمی‌ از آنها نداشت‌ و وضع‌ به‌ حدی‌ خفقان‌آور و ناگوار و خطرناک‌ بود که‌ همگی‌ یاران‌ امام‌ (ع‌) را در معرض‌ خطر مرگ‌ قرار می‌داد، چنانکه‌ زبده‌هایشان‌ جزو لیست‌ سیاه‌ مرگ‌ بودند.

"جابر جعفی‌" یکی‌ از یاران‌ ویژه‌ امام‌ است‌ که‌ از طرف‌ آن‌ حضرت‌ برای‌ انجام‌ دادن‌ امری‌ به‌ سوی‌ کوفه‌ می‌رفت‌ . در بین‌ راه‌ قاصد تیز پای‌ امام‌ به‌ او رسید و گفت‌ : امام‌ (ع) می‌گوید : خودت‌ را به‌ دیوانگی‌ بزن‌، همین‌ دستور او را از مرگ‌ نجات‌ داد و حاکم‌ کوفه‌ که‌ فرمان‌ محرمانه‌ ترور را از طرف‌ خلیفه‌ داشت‌ از قتلش‌ به‌ خاطر دیوانگی‌ منصرف‌ شد.

جابر جعفی‌ که‌ از اصحاب‌ سر امام‌ باقر (ع‌ ) نیز می‌باشد می‌گوید : امام‌ باقر (ع‌ ) هفتاد هزار بیت‌ حدیث‌ به‌ من‌ آموخت‌ که‌ به‌ کسی‌ نگفتم‌ و نخواهم‌ گفت‌ ...

او روزی‌ به‌ حضرت‌ عرض‌ کرد مطالبی‌ از اسرار به‌ من‌ گفته‌ای‌ که‌ سینه‌ام‌ تاب‌ تحمل‌ آن‌ را ندارد و محرمی‌ ندارم‌ تا به‌ او بگویم‌ و نزدیک‌ است‌ دیوانه‌ شوم‌ .

امام‌ فرمود : به‌ کوه‌ و صحرا برو و چاهی‌ بکن‌ و سر در دهانه‌ چاه‌ بگذار و در خلوت‌ چاه‌ بگو : حدثنی‌ محمد بن‌ علی‌ بکذا وکذا ...، (یعنی‌ امام‌ باقر (ع‌ ) به‌ من‌ فلان‌ مطلب‌ را گفت‌، یا روایت‌ کرد) .

آری‌، شیعه‌ می‌رفت‌ که‌ نابود شود، یعنی‌ اسلام‌ راستین‌ به‌ رنگ‌ خلفا درآید، و به‌ صورت‌ اسلام‌ بنی‌ امیه‌ای‌ یا بنی‌ عباسی‌ خودنمایی‌ کند.

در چنین‌ شرایط دشواری‌، امام‌ دامن‌ همت‌ به‌ کمر زد و به‌ احیا و بازسازی‌ معارف‌ اسلامی‌ پرداخت‌ و مکتب‌ علمی‌ عظیمی‌ به‌ وجود آورد که‌ محصول‌ و بازده‌ آن‌، چهار هزار شاگرد متخصص‌ (همانند هشام‌، محمد بن‌ مسلم‌ و ... ) در رشته‌های‌ گوناگون‌ علوم‌ بودند، و اینان‌ در سراسر کشور پهناور اسلامی‌ آن‌ روز پخش‌ شدند.

هر یک‌ از اینان‌ از طرفی‌ خود، بازگوکننده‌ منطق‌ امام‌ که‌ همان‌ منطق‌ اسلام‌ است‌ و پاسدار میراث‌ دینی‌ و علمی‌ و نگهدارنده‌ تشیع‌ راستین‌ بودند، و از طرف‌ دیگر مدافع‌ و مانع‌ نفوذ افکار ضد اسلامی‌ و ویرانگر در میان‌ مسلمانان‌ نیز بودند.

تاسیس‌ چنین‌ مکتب‌ فکری‌ و این‌ سان‌ نوسازی‌ و احیاگری‌ تعلیمات‌ اسلامی‌، سبب‌ شد که‌ امام‌ صادق‌ (ع‌) به‌ عنوان‌ رئیس‌ مذهب‌ جعفری‌ (تشیع‌) مشهور گردد.

لیکن‌ طولی‌ نکشید که‌ بنی‌ عباس‌ پس‌ از تحکیم‌ پایه‌های‌ حکومت‌ و نفوذ خود، همان‌ شیوه‌ ستم‌ و فشار بنی‌ امیه‌ را پیش‌ گرفتند و حتی‌ از آنان‌ هم‌ گوی‌ سبقت‌ را ربودند. .

امام‌ صادق‌ (ع‌ ) که‌ همواره‌ مبارزی‌ نستوه‌ و خستگی‌ناپذیر و انقلابیی‌ بنیادی‌ در میدان‌ فکر و عمل‌ بوده‌، کاری‌ که‌ امام‌ حسین‌ (ع) به‌ صورت‌ قیام‌ خونین‌ انجام‌ داد، وی‌ قیام‌ خود را در لباس‌ تدریس‌ و تاسیس‌ مکتب‌ و انسان‌ سازی‌ انجام‌ داد و جهادی‌ راستین‌ کرد.

احادیثی از امام جعفر صادق (ع) :

*برآوردن حوائج و نیازمندی‌های مؤمن از هزار حجّ مقبول و آزادی هزار بنده و فرستادن هزار اسب مجهّز در راه خدا، بالاتر و والاتر است.

*اوّلین محاسبه انسان در پیشگاه خداوند پیرامون نماز است، پس اگر نمازش قبول شود بقیه عبادات و اعمالش نیز پذیرفته می گردد وگرنه مردود خواهد شد.

*هنگامی که چهار چیز در جامعه شایع و رایج گردد چهار نوع بلا و گرفتاری پدید آید:

چنانچه زنا رایج گردد زلزله ـ و مرگ ناگهانی ـ فراوان شود.

چنانچه زکات و خمسِ اموال پرداخت نشود حیوانات نابود شود.

اگر حاکمان جامعه و قُضات ستم و بی عدالتی نمایند باران ـ رحمت خداوند ـ نمی بارد.

و اگر اهل ذمّه تقویت شوند مشرکین بر مسلمین پیروز آیند.

*از دو مسلمان که به هم برخورد می کند آن که دیگری را بیشتر دوست دارد بهتر است.

*عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست.

منابع :

محمدجواد مشکور، تاریخ شیعه و فرقه‏های اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛ مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)، ۱۳۷۹ش، چاب یازدهم، ص۳۵۹

جعفر شهیدی، زندگانی امام صادق، ص۶۱؛

رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش، چاپ هشتم، ص ۳۴۵.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی: دریافت‌کنندگان فیش‌های حقوقی نجومی شناسایی شوند/مسئولان دولتی از اشرافی‌گری بپرهیزند

قریشی سیدمهدی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه باید دریافت‌کنندگان فیش‌های نجومی شناسایی شوند، گفت: بر همه مسئولانی که در رأس دولت هستند و سپس بر مردم عادی جامعه وظیفه است که از اشرافی‌گری بپرهیزند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمن سیدمهدی قریشی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه ارومیه، با دعوت مردم به رعایت تقوای الهی، دوری از محرمات و اطاعت از دستورات خداوند اظهار داشت: 4 تن از شهدای گمنام دیروز وارد شهر ارومیه شدند و این میزبانی یک افتخار بزرگ برای شهرمان است.

وی افزود: همه ما مدیون شهدا هستیم و باید مقام و منزلت این افراد را گرامی بداریم و بیشتر بلایا به سبب شهدا و نثار خون آن‌ها از جامعه و مردم ما دفع می‌شود و مقام شهدا نزد خداوند متعال به قدری برتر است که تمام اعمال نیک بعد از آن قرار دارند و باید به جایگاه شهدا غبطه بخوریم و تلاش کنیم راه آنان را ادامه دهیم.

امام جمعه ارومیه بیان کرد: بر همه مسئولانی که در رأس دولت هستند و سپس بر مردم عادی جامعه وظیفه است که از اشرافی‌گری بپرهیزند؛ اشرافی‌گری و تجملات اضافه در طول زمان و به آرامی، ایمان آدمی را فرسایش می‌دهد و دین مبین اسلام همگان را به ساده‌زیستی و زندگی به دور از تجملات دعوت کرده است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امام علی (ع) گفت: حاکمانی که حکومت عدل و اسلامی را در دست دارند، باید زندگی خود را به زندگی افراد ضعیف جامعه درآورند تا این فقر افراد جامعه سبب شورش و آشوب نشود و در این راستا ابزار کاری مسئولان نیز باید ساده باشد و ساده‌زیستی را سرلوحه زندگی و کار خود قرار دهند.

قریشی خاطرنشان کرد: افرادی که فیش‌های حقوقی نجومی دارند، باید شناسایی شوند و اقدامات لازم صورت گیرد گرچه همه مسئولان اینگونه نیستند. در این میان افرادی هستند که بیش از 3 دهه مقام مدیریتی داشته و در سالیان خدمت یک ریال دریافتی حرام نداشته‌اند و فقط در مسیر خدمت به مردم گام برداشته‌اند.

وی تصریح کرد: ادیان، اقوام، زبان و دیگر ویژگی‌های انسانی که از همدیگر متفاوت هستند، گوشه‌ای از آیات الهی است و همگان باید به این گوناگونی‌ها احترام بگذاریم و درصدد این نباشیم که قومی را ضایع کنیم. در این میان افرادی هستند که به گروه‌های دیگر توهین می‌کنند که این امر نشان از جهالت این افراد است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: عده‌ای نیز هستند که از این کشمکش‌ها سوء استفاده می‌کنند و بر ما وظیفه است از چنین اختلافاتی، اختلافات بزرگ نسازیم و هیچ یک از افراد به سبب زبان و نژاد بر دیگری برتری ندارند و آن کسی برتری دارد که ایمان قوی داشته باشد.

شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد

افسران - یا صادق آل الله

اجرک الله یا صاحب الزمان
سالروز شهادت امام جعفر بن محمد ایها الصادق یابن الرسول الله صلی الله علیه و اله اولا بر فرزند خلف شان حضرت مهدی علیه السلام و ثانیا بر رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای و مراجع عظام تقلید و شیعیان راستین ان امام همام تسلیت باد