خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه ـ سعید صدرائیان: در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز میلاد امام موسی بن جعفر علیه اسلام ذکر شده است. موضوعی که در بین کشورهای اسلامی و شیعی تنها در ایران پذیرفته شده است. در حالیکه در باقی کشورها در این روز شیعیان به تعزیت عزای سبط اکبر می پردازند. مسئلهای که امید میرود در سال آینده در تقویم رسمی کشور اصلاح گردد تا در یک روز و به شکل گسترده به عزای امام مظلوم شیعیان پرداخته شود. لذا در نوشتاری کوتاه بنا داریم که به برخی از موضوعات پیرامون این تاریخ بپردازیم. به این مسئله می توان از مناظر مختلفی پرداخته شود.
یکم، بررسی و برخورد تاریخی:
سیره علمای گذشته همگی دلالت بر عزای این روز داشته است و بازارها تعطیل می شدند و در بیوت مراجع اقامه عزا برای آن امام همام برگزار می شد و البته هنوز در عراق، بحرین، کویت و ... این آداب به وسعت بسیار بالائی دیده می شود. مشهور است که در زمان صفویه چون تشیع مذهب رسمی شده بود، با مشورت علما برای اینکه اعلام عزا و تعطیل رسمی کنند، ارتحال پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) را در در آخر ماه صفر جمع کردند تا هم عزاداری شکوهمندتری برگزار شود و هم از تعدد تعطیلی جلوگیری شود و این باعث شد که سایر شیعیان به خصوص شیعیان عراق مخالفت خود را با این تقویم اعلام کنند. همچنین مشهور است که تا پیش از سلطنت ناصر الدین شاه این مسئله جدی گرفته نمی شد تا اینکه به جهت تولد وی در ششم صفر و بنا به برگزاری جشن این شهادت را به 28 صفر که قول ضعیف تر بود منتقل و آن را تقویت کرد. موضوعی که از آن دوران به شکل وسیعی در ایران دنبال گردید. سیره علمی علماء و سنت عملی متشرعین موید این مسئله است. خصوصا این که در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره» به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامة عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت سیره بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی بوده است. همچنین آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، سیستانی، روحانی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، میرزا جواد تبریزی، بهجت به تبعیت از سنت علمای سلف خصوصاً حاج شیخ عبدالکریم حائری تأکید نموده و بر اقامه ی عزا در روز هفتم صفر پرداخته و اقدام به تعطیلی دروس خود کرده و می کنند.
دوم؛ روایات:
تنها به این تاریخ در روایات اشاره شده است و حتی آمده است که روز پنجشنبه بوده است که بررسی تطبیقی نیز آن را تائید می کند و از این حیث حائز اهمیت بالائی است.
سوم؛ قائلین:
بزرگانی از فقهاء همچون شهید اول، کفعمی، شیخ بهائی در توضیح المقاصد، علامه مجلسی در بحار الانوار، شیخ عبدالله بحرانی در عوالم العلوم، شیخ محمد حسن نجفی در جواهر الکلام، شیخ جعفر کاشف الغطاء در کشف الغطاء، شیخ عباس قمی در انوار البهیّه و ... به این تاریخ قائل بوده اند و روایت هائی با این مضمون را نقل کرده اند. که از این حیث بسیار قابل توجه و اعتنا می باشد.
چهارم؛ اسناد:
کتب و اسناد زیادی این موضوع را مورد مداقه قرار داده اند و به صراحت به این مسئله اذعان داشته و هیچ فرض دیگری را در کنار آن نپذیرفته اند. از آن جمله؛
کتاب «تثبیت الامامة» نوشته «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است. وی در سال 246 وفات یافته است. او خود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و از روات احادیث هم بوده است و بدون واسطه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت نقل می کرده است. در این کتاب آمده است: «الامام الحسن علیه السلام ابوه الامام امیرالمومنین علی علیه السلام، امه فاطمه الزهراء سلام الله علیها، ولادته: ولد فی المدینه لیلة النصف من شهر رمضان فی السنة الثالثة للهجره، القابه: التقی، الزکی، السبط، وفاته: توفی فی السابع من شهر صفر سنة خمسین من الهجرة»
کتاب شریف «دروس» که شهید اول متوفی به سال 786 می نویسند: «الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة ... و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنة تسع و اربعین من الهجرة»
کتاب شریف «مصباح» که محدث بزرگ مرحوم کفعمی در آن می نویسند: «ولد فی یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة ثلاث من الهجرة و توفی یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة خمسین من الهجرة»
کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخبار» که نویسنده آن مرحوم شیخ حسین معروف به والد شیخ بهایی متوفای سال 984 هجری است در کتاب میفرماید: «هو الامام الزکی ابومحمد سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنة اثنتین من الهجرة مسموما فی المدینة یوم الخمیس سابع شهر صفر سنة تسع او ثمان و اربعین و قیل سنة خمسین من الهجره عن سبع و اربعین سنة
در حالیکه 28 صفر را باید در این کتب جستجو و بررسی کرد که می تواند جای ابهام و سوال فراوان باشد. شیخ مفید در کتاب «مسارّ الشیعة هستند در حالی که خود ایشان در کتاب «الارشاد» از ذکر روز خدداری کرده و تنها به ذکر ماه صفر اکتفا کرده است. شیخ طوسی در کتاب «تهذیب الاحکام» تنها از کلام شیخ مفید در کتاب «الارشاد» تبعیّت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است. که از آن جا که شیخ کلینی و شیخ مفید از شمار مشیخه او قرار داشتهاند، عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، میتوان استفاده نمود که کلام شیوخ خود ـ کلینی و شیخ مفید ـ در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است. البته لازم به ذکر است که این قول از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد.
پنجم؛ نظر اعلامی برخی مراجع و آیات عظام:
آیت الله فاضل لنکرانی: ... روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که «مشهور» هم همین است.
آیت الله وحید خراسانی: ... به آنچه فقیه محقق ، موسس حوزه علمیه قدس سره فرموده اند، باید عمل شود.
آیت الله شبیری زنجانی: ... عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آرزو داشتیم دانشگاهها اسلامی شوند، گفت: کی بناست مسئله خودکفایی و اعتماد به نفس و قطع امید از بیگانگان در کشور ما فرهنگ شود؟
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبههای امروز نماز جمعه پایتخت با اشاره به بیانات حکیمانه و سازنده رهبر معظم انقلاب در جمع رؤسای دانشگاهها، اظهار داشت: عجب از ماست که با داشتن رهبری روشن ضمیر چرا در جا میزنیم؟ اقتصاد مقاومتی کی بناست عملی شود، مسئله خودکفایی و اعتماد به نفس و عزت نفسی که امام(ره) به ما آموخت و قطع امید از بیگانگان کی قرار است در کشور ما فرهنگ شود؟ کی بناست جهاد علمی و عملی را انجام دهیم؟
وی افزود: باید دانشگاهها را از این رکود به یک جهش علمی و بالندگی سوق دهیم، دانشگاهها باید درباره علومشان جهتگیری داشته باشند. آرزویمان این بود که دانشگاههای ما رنگ قرآن بگیرد و اسلامی باشد. باید در کلاسهای درس رنگ خدا وجود داشته باشد، دانشگاه اسلامی به این معنا نبود که بروند طلبه شوند و عمامه سرشان بگذارند. به این معناست که دانشجویان خدا محور و دین محور شوند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قدم اول مسئله فرهنگ در دانشگاههاست، در دانشگاههای نظام ولایی و قرآنی باید دین حرف اول را بزند، تشکیل اردوهای مختلط در دانشگاهها کار فرهنگی است؟ این فرهنگ شیطانی و آمریکایی است، با این اقدامات در آخرت چه خواهیم کرد، این جوانان امانتهای الهی در دامان شما هستند، با این جوانان چه کار میکنید باید دانشگاههای ما خواندن نماز شب را در جوانان جا بیاندازند.
وی ادامه داد: چند درصد دانشجویان ما در نمازهای جماعت شرکت میکنند؟ چند درصد اساتید ما در مساجد دانشگاهها حضور مییابند؟ چقدر در دانشگاههای ما روی مسئله ولایت فقیه کار کردند؟ باید روی این موارد در دانشگاهها فرهنگسازی شود، انقلاب اسلامی ایران انقلاب خونین شهیدان و نایب امام زمان(عج) است، دانشگاههای ما باید در تراز اسلام و قرآن باشد.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به اهمیت مسئله پژوهشمحوری در دانشگاهها، یادآور شد: در بعضی از دانشگاهها فقط روی مسائل سطحی کار میکنند تا نمره بیاورند، باید رشتههای دانشگاهی با نیازهای کشور انطباق داشته باشد. بسیاری از جوانان تحصیلکرده ما امروز بیکارند. این جوانان فارغ التحصیل کار بلد نیستند یعنی طوری در دانشگاهها تربیت نشدند که کار بلد باشند. چقدر در کشور ما برای تعیین رشتههای دانشگاهی نیازسنجی شده است.
وی با بیان اینکه باید در رشتههای دانشگاهی اولویتهای کشور رعایت شود، گفت: اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخشی است که رهبر معظم انقلاب بارها روی اجرای آن تاکید فرمودند، اقتصاد مقاومتی موجب قطع وابستگی کشور به بیگانگان میشود، اقتصاد مقاومتی درونزا و عدالتمحور است. در اقتصاد لیبرالی عدهای توانمند میشوند اما در اقتصاد مقاومتی عدالت در کشور رعایت میشود.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش یادآور شد: اقتصاد مقاومتی عدالت محور است و به فکر پابرهنهها و جنوب شهریهاست. به فکر کسانی است که الان هم فرزندانشان از حریم جمهوری اسلامی ایران دفاع میکنند، اگر دفاع و شهادت آنان نبود ما نمیتوانستیم امروز در اینجا در نهایت امنیت نماز جمعه بخوانیم.
وی متذکر شد: مسئله دانشگاه کانون پرورش مدیران کشور است، اگر هر روز میبینید در گوشهای از کشور ریخت و پاشهای آنچنانی صورت میگیرد و پروندههای میلیاردی تشکیل میشود به دلیل گیر فرهنگی در دانشگاههاست، اگر دانشگاهها یک انقلاب تربیتی ، الهی، قرآنی، معنوی و فرهنگی اسلامی داشتند نباید امروز ما این نگرانیها را نسبت به مردممان داشته باشیم.
صدیقی اضافه کرد: اگر مدیران ما مردمی هستند و خادمند، دیگر مشکلی در کشور به وجود نمیآید. اما متاسفانه ما مدیرانمان را برای خدمت تربیت نکردیم. ما فرهنگ علوی در را در کدام یک از اداراتمان میبینیم؟ گیر این موضوع کجاست؟ چه شده که امروز باید در بعضی از بخشهای کشور با مشکلات جدی مواجه باشیم.
وی با اشاره به نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ دشمن به بهانه برجام، تاکید کرد: باید پرسید چرا رهبر معظم انقلاب نگران نفوذ دشمن در مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی در کشور است؟ خلا این موارد در دانشگاههاست. انسانهای متکی به قرآن و خداوند هیچ وقت نگران آلوده شدن به گناه نیستند. ما دانشگاهی میخواهیم که افراد را به گونهای تربیت کنند که از استکبار نفرت داشته باشند و دشمنان و مستکبران را حقیر بدانند که این موضوع نیازمند فرهنگسازی در کشور است.
حجتالاسلام صدیقی بر همین اساس با اشاره به مسئله سوریه گفت: به حمدلله پیشبینی رهبر عزیزمان درباره سوریه درست از آب درآمد، روزی عدهای نق میزدند و میگفتند ما به سوریه چه کار داریم، بعدها عدهای هم میگفتند که باید بشار اسد برود، اما رهبر معظم انقلاب در مسئله حمایت از سوریه و حفظ بشار اسد از ابتدا خط را نشان دادند و آدرس درست پیروزی را ارائه کردند و دیدید که مقاومت چه کرد و امروز عقبنشینی کردند و حتی برخی از کشورهای مرتجع که در این زمینه بسیار پافشاری داشتند امروز عقبنشینی کردند.
وی ادامه داد: ما در مسئله سوریه به چند نکته خیلی تاکید داریم اولین موضوع حفظ تمامیت ارضی سوریه است، دومین نکته مبارزه جدی با تروریستهاست باید این مبارزه آن قدر ادامه یابد که ریشه داعش، النصره و تکفیریها هم در سوریه و هم در منطقه نابود شود و از بین برود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: مسئله دیگر موضوع عدم دخالت دولتهای خارجی در سرنوشت سوریه است، ما مردمسالاری و آرای مردم را برای تعیین سرنوشت خودشان در هر کشوری محترم میدانیم و در کشور سوریه هم باید بدون دخالت بیگانگان بعد از آنکه این ناامنی در سوریه از بین رفت و ریشه تروریستها در آنجا نابود و خشک شد، مردم باید در فضای امن و محیط سالم سرنوشتشان را انتخاب و قوه مجریه کشورشان را تعیین کنند، یکی از اشخاصی که برای ریاست جمهوری سوریه مطرحند اقای «بشار اسد» است.
وی همچنین یادآور شد: «بشار اسد» طی این مدت قهرمانانه در برابر قدرتهای بزرگ ایستاد و سنگر را حفظ کرد که یکی از چهرههای برجسته منطقه محسوب میشود و این مردم هستند که رئیسجمهورشان را در سوریه انتخاب میکنند.
وی همچنین با اشاره به حادثه تاسفبار بریدن سر شیعیان در افغانستان، گفت: واقعا انسان از شنیدن چنین خبری قلبش جریحهدار میشود. این مظلومیت مؤمنکشی همچنان ادامه دارد آنهم سر بریدن که متأسفانه دولت افغانستان هم در تعقیب این افراد اقدامی نکرده و حساسیت خاصی نشان نداده است.
حجتالاسلام صدیقی همچنین با اشاره به اقدامات فضاحتبار سازمان ملل و دبیرکلش در حمایت از حکومت آلسعود، تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل از حکومت آلسعود ستایش کرد که اقدامات انساندوستانهای در یمن انجام میدهد، اُف بر این سازمان ملل و این آدم نادان. آلسعود 8 ماه است که در یمن کودکان و زنان را به خاک و خون میکشد، خانهها را ویران میکند و امنیتی در آنجا وجود ندارد. آن وقت آقای دبیرکل سازمان ملل از این حکومت دیکتاتور، وابسته، ذلیل و ضعیف آلسعود حمایت میکند.
وی گفت: آلسعود زورش به یمن میرسد، اما باید بداند آدمکشی معلول ضعف اقتدار نیست، این ضعیف است که در اثر ناتوانی به ظلم پناه میبرد، کسی که اقتدار داشته باشد از ظلم استفاده نمیکند، استفاده از ظلم و این دیوانگی برای این است که در سراشیبی زوال، نابودی و سرنگونی قرار گرفته، آخرین جنایتهایش را در یمن انجام میدهد، همان زمان که دبیرکل سازمان ملل از حکومت آلسعود حمایت میکند، بعضی از نهادهای وابسته به سازمان ملل که با ماشینهایشان برای جنگ زدههای یمن ارزاقی را برده بودند، با بمبهای سعودی از بین میروند.
وی همچنین یادآور شد: واقعا دنیا باید بر این سیاهی و لکه ننگ تاریخ گریه کند و هر چه زودتر تشکیلات بینالمللی با هسته مقاومت که در ایران اسلامی به فضل خداوند با نیروی غیبی پیش آمده، تغییر یابد و انشاءالله رونشگری در دنیا پیش خواهد آمد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش پایانی سخنانش با اشاره به دستگیری «نزار زاکا» عنوان کرد: این آقا هم در لبنان و هم در ایران ماموریت راهاندازی شبکه مجازی اجتماعی با اهداف آمریکایی را داشت و از سرنخهای نفوذ بود که دستگیر شد و به اخذ دلارها و اهداف شومش اقرار کرده است،عدهای هم در کنار او دستگیر شدند و این نکتهای که رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ تاکید میکنند را باید مسئولان جدی بگیرند چون هشدار ایشان بسیار جدی است.
وی با بیان اینکه نفوذ خیلی خطرناکتر از جنگ است، تاکید کرد: در جنگ یک شخصیتی را میکشند مثل شهدایی که تقدیم انقلاب کردیم اما زمانی ممکن است فکر وقت یک رئیسجمهور را با نفوذ عوض کنند و تصمیمش را مطابق میل آمریکا انجام دهد و نخبگان ما را تحت تاثیر قرار میدهند بدون هزینه ما را قشون خودشان قرار میدهند بنابراین نفوذ بسیار خطرناک است و باید در این جهت حساسیت به جایی وجود داشته باشد.
حجتالاسلام صدیقی ادامه داد: بعضی مواقع در گوشهو کنار کشور بسیار اندک مسئله کشف حجاب دیده میشد که به عنوان مثال یک خانمی پشت اتومبیل بدون هیچ پوششی مانند زمان رضاخان دیده میشد، فرمانده محترم نیروی انتظامی هم بخشنامهای در این زمینه صادر کرد و هم مصاحبهای انجام داد که با این افراد برخورد شود و این وظیفه قانونی پلیس است که با این افراد برخورد کند.
وی همچنین گفت: ممکن است کسانی هم پول میگیرند تا در کشور هنجارشکنی کنند، به هر صورت اگر کسی حساس نباشد و مانند ماموران و مردم به وظیفه قانونی و شرعیشان عمل نکنند این سیل همه خانوادهها را میبرد و ما در این جهت از فرمانده نیروی انتظامی تشکر میکنیم از همه مردم و ماموران توقع داریم که دلشان به دختران و نوامیس خودشان بسوزد، حجاب دستور خداست و سنگر حفاظت ماست.
حجتالاسلام صدیقی خاطرنشان کرد: در پایان خطبهام یک موعظه دردمندانه به آقای رئیسجمهور دارم، آقای رئیسجمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات مطالبی را گفتند که نیش داشت، از چه کسی دفاع میکنید و به چه کسی حمله میکنید؟ کسی که در رأس دستگاه اجرایی قرار دارد و بعد از مقام معظم رهبری عالیترین مقام کشور محسوب میشود نباید با مسائل با عصبانیت برخورد کند، نباید نیشدار صحبت کند، باید ادبیات این فرد مؤمن شادکن باشد.
وی در پایان گفت: حیف است که فرد (رئیسجمهور) در برابر بیگانگان رعایت ادبیات و همه جوانب را بکند اما در حمله به خودیها، به مؤمنین، متدینین و خدمتگزاران کشور طور دیگری صحبت کند، حیف است آقای رئیسجمهور در حصار جریان خاصی قرار گیرد، ما این نوع ادبیات در شأن یک رئیسجمهور نمیبینیم.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز برخی وقتی برای حذف شعار مرگ بر آمریکا موفق نشدند به سراغ تحریف قیام امام حسین(ع) رفتند تا دو روز لبخندی بر لبان اربابشان بنشانند.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجتالاسلام احمد پناهیان عصر امروز در مراسم یادواره شهدای مدافع حرم در دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه این دیار همواره مهد پرورش شیرمردان مومنی بوده که در زمان انقلاب و دفاع مقدس مانند خورشید درخشیدند، اظهار کرد: همه شهدا از شهدای انقلاب گرفته تا شهدای جنگ تحمیلی، از شهدای جنگ تحمیلی تا سردار همدانی، دریادل و پاسداران اهل بیت(ع) بودند.
وی با بیان اینکه برخی عنوان دانشگاهی و مدرک تحصیلی دارند اما از قلب پر از ایمان برخوردار نیستند، افزود: انقلاب اسلامی، دانشگاهی است که افراد تحصیلکرده در آن دارای فکر بالنده و قلب زنده و حاضر چون چمرانها هستند.
مدیر موسسه راه فخرالائمه(ع) با بیان اینکه بنا بر فرموده مقام معظم رهبری پس از پایان جنگ تحمیلی باید زینبی عمل کنیم، تصریح کرد: در سالهای اخیر جریان حساب شدهای که از ابتدای انقلاب وجودی پراکنده داشتند، امروز به یک انسجام رسیده و در راستای حذف مبارزه با استکبار در کشور فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: برخی افراد که در این جریان، اهل دین هستند به آیه قرآن استناد میکنند که میفرماید «دشمن برای صلح آمد او را بپذیرید»، و میگویند بر اساس این آیه برخی از افراد به کنگره صلحنامه نوشتند که وقتی کافر حربی هم برای صلح آمد با او باید صلح کرد.
پناهیان خاطرنشان کرد: این آیه از قرآن به فرموده امام علی(ع) برای سالهای قبل از جنگ بدر بود که اسلام از قدرت لازم برخوردار نبود و پس از آنکه اسلام نیرومند شد این آیه نسخ و زمانش تمام شد و بعد از آن خداوند آیه سوره مبارکه محمد(ص) را نازل کرد و در آن متذکر شد که «با مستکبران نباید سست سخن گفت و آنها را برای صحبت کردن و رفع مشکلات دعوت کرد».
وی با بیان اینکه زمزمه برقراری ارتباط با آمریکا تنها متعلق به امروز نیست، گفت: پس از فتح خرمشهر در سال 61 به اعتراف مسئولان سیا، نمایندگان آمریکا به طور مداوم با دفتر موسوی، نخست وزیر وقت ارتباط داشتند تا پایان جنگ را بدون مشخص شدن پیروز رقم بزنند اما با مقاومت امام(ره) و مقام معظم رهبری مواجه شدند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در دولتهای مختلف پروژه ارتباط با امریکا مطرح بوده است، اظهار کرد: زمانی که اسلام و حاکمیت اسلام قوی شد دیگر هیچ فردی حکومتی نمیکند، بلکه خداوند حاکم است.
وی با تأکید بر اینکه افرادی که این انقلاب را با سایر انقلابهای دیگر اشتباه گرفتند بهتر است پس از 37 سال از خواب غفلت بیدار شوند، افزود: این انقلاب از ابتدا برای حاکمیت حق خداوند بود و بیعت با ولی فقیه، بیت با خداست.
پناهیان با اشاره به اینکه در زمان دفاع مقدس 20 میلیون نفر میتوانستند در جبههها حاضر شوند اما 90 درصد شرکت نکردند، تصریح کرد: جوان مخلص و مومن زیاد وجود دارد اما مومن، مجاهد و مبارز خیلی زیاد نیست.
وی با بیان اینکه آمریکا دشمنیاش مشخص است، ادامه داد: مدتی پیش بود که اعلام کردند مشکل ما اسلام ایران است، چون اسلام علی(ع) است و به همین دلیل برای نابودی آن به این نتیجه رسیدند که مانند صدر اسلام عمل کرده و بدل حکومت اسلامی را خلق کنند تا با نفاق ریشه امام مسلمین را بخشکانند.
مدیر موسسه راه فخرالائمه(ع) با اشاره به اینکه اما این افراد غافل از این هستند که این امت، امت زمان صدر اسلام نیست، خاطرنشان کرد: امروز برخی سخن محکم امام حسین(ع) با عمر بن سعد که او را دعوت به آمدن به جبهه حق میکند را به مذاکره تعبیر کردند!
وی گفت: متأسفانه برخی عنوان میکنند که کلمه قیام و انقلاب متناسب با حرکت امام حسین(ع) نیست و برای اینکه از رفقای سیاسی خود جا نمانند ادعا میکنند امام حسین(ع) به دنبال راه سوم بود!
پناهیان با بیان اینکه سالهای اصلاحات اوج توهین به امام حسین(ع) بود، اظهار کرد: در آن زمان برخی اعلام کردند که جنگ امام حسین(ع) بر سر مسائل قومی و قبیلهای بود.
وی با اشاره به اینکه در آن برهه زمانی به همه مقدسات توهین کردند، افزود: عصمت ائمه(ع) را زیر سئوال بردند و گفتند قرآن احکام نسبی دارد و احکام قطعی در عالم وجود ندارد، همه مسائل را زیر سئوال بردند و تا جایی پیش رفتند که علی(ع) ولایت نداشت.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در آن زمان گفتند معانی ولایت، مدیریت نیست، تصریح کرد: در زمان اصلاحات گفته شد، اسلام، سیاست نمیداند و هر نوع اهانتی را به اسلام روا داشتند.
وی با بیان اینکه اهانتی که امروز با سالار شهیدان شد در زمان اصلاحات به وقوع نپیوست، ادامه داد: امروز اعلام کردند که امام حسین(ع) به دنبال معامله و مذاکره با یزید بود و وقتی از آنان پرسیده میشود که اگر چنین بود چرا به نتیجه نرسیدند؟، پاسخ دادند به این دلیل بود که یزید اهل مذاکره نبود!
پناهیان با تأکید بر اینکه امروز برخی از نظریهپردازان دشمن به این نتیجه رسیدند که چون امام حسین(ع) زیر بار استکبار یزید نرفت و امروز الگوی مردم ایران است، آنان نیز زیر بار استکبار نمیروند، خاطرنشان کرد: این افراد به این نتیجه رسیدند که باید کاری کرد مردم حکومت خودشان را یزید بدانند تا خودشان به نابودی حکومت دست زنند.
وی با اشاره به اینکه شهدای ایرانی همواره الگو هستند و انتخاب شدند، گفت: هیچ ترکش و گلولهای بیحساب و کتاب به فردی برخورد نخواهد کرد، تا فردی به درجه صدق نرسد شهید نخواهد شد.
مدیر موسسه راه فخرالائمه(ع) با بیان اینکه سردار همدانی تمام عمر مبارزه کرد و هرگز لحظهای تردید و تأمل نکرد، اظهار کرد: خداوند بهترین بندگان خود را برای شهادت انتخاب میکند در حالی که برخی از افراد ظرفیت ندارند و سوریه را زیر سئوال میبرند.
وی با اشاره به اینکه تک تک افرادی که از ایران به سوریه میروند به الگو تبدیل میشوند، افزود: خون شهداست که این افراد را تربیت میکند و اگر نه حوزه و دانشگاه این افراد را پرورش ندادند به طوری که حتی برخی از حوزهها به سمت سکولار بودن حرکت میکنند.
پناهیان تصریح کرد: زمانی که آمریکا در عراق و سوریه نتیجه نگرفتند به مکه رفتند و 7 هزار نفر را از مسلمین را قربانی کردند.
وی با بیان اینکه هر ساله مدیریت حج به دست آمریکایی و یهودی است، ادامه داد: اینکه برخی از افراد از ضعف در مدیریت سخن میگویند، چندان صحیح به نظر نمیرسد.
مدیر موسسه راه فخرالائمه(ع) با اشاره به اینکه استکبار آتش جنگ را برافروخته چون صدای پای منجی را شنیده است، خاطرنشان کرد: در روزهای نخستین که عراق را گرفتند، علما را شکنجه کردند و میگفتند، برای دستگیری امام زمان(عج) آمدند.
وی با بیان اینکه نزاع حق و باطل هرگز تمام نخواهد شد، گفت: برخی از افراد میخواهند با لگدمال کردن خون امام حسین صلح کنند در حالی که هنوز انتقام 200 هزار شهید دفاع مقدس را نگرفتیم در حالی که گرفتن انتقام خون شهدای اسلام تکلیف ما است.
پناهیان با اشاره به اینکه اسلام ما رحمانی است اما نه با مستکبران که 1400 سال با اسلام دشمنی کردند، اظهار کرد: اگر ما از استکبارستیزی دست برداریم مسلمان نیستیم چرا که ماهیت اسلام کفرستیزی است.
وی افزود: امروز برخی میخواهند از امام حسین(ع) استفاده کنند که میشود با کفر مذاکره کرد و به توافق نسبی رسید! امروز این سخنان بر اثر نفوذ اعتقادی از تریبون حوزه، دانشگاه و سیاست زده میشود.
مدیر موسسه راه فخرالائمه(ع) تصریح کرد: فردی که خود مقاتل عاشورا را نوشته، بیان میکند که امام حسین(ع) وقتی خانواده خود را به کربلا آورد خواست نشان بدهد که برای جنگ نیامده و به دنبال توافق است.
وی ادامه داد: آیا توافق آنقدر ارزش دارد که خون حسین(ع) را نادیده گرفته و کربلا را تحریف کنید تا دو روز لبخند بر لبان ارباب خود بنشانید.
پناهیان با بیان اینکه ابتدا خواستند مرگ بر آمریکا را بردارند اما موفق که نشدند به سراغ تحریف قیام امام حسین(ع) رفتند، خاطرنشان کرد: آیا نگفتن مرگ بر آمریکا این قدر برای شما اهمیت دارد و به دنبال کرنش هستید که به تحریف حماسه کربلا دست میزنید!