کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

به مناسبت سالروز میلاد نهمین پیشوای شیعیان امام محمدتقی(ع) اسوه بخشش و پاسدار شریعت اسلام


تهران- ایرنا- دهم رجب سالروز میلاد امام جواد(ع) نهمین پیشوای شیعیان است، امام همامی که الگویی شایسته از بخشش و بردباری بود و در روزگار اختناق با شجاعت و رشادت فراوان به روشنگری در مسیر حقیقت و پاسداری از علم و شریعت خاندان نبی(ص) پرداخت.

امام محمد تقی(ع) در 10 رجب 195 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و با راهنمایی و هدایت پدر خویش امام رضا(ع) با ویژگی های امامت و آموزه های لازم برای زمامداری امور شیعیان و برترین صفت های انسانی همچون پارسایی، راستی و بخشندگی آشنا شد و آن را توشه راه امامت در سال های بعد کرد.
پس از شهادت امام رضا(ع) در 203 هجری قمری، امام جواد(ع) مقام امامت را در هشت سالگی عهده دار شد، دورانی که با حکومت بنی عباس و با زمامداری مامون و معتصم همراه بود. در آن زمان، مامون به دلیل ترس از متزلزل شدن حکومت خود در اثر جذب یاران امام رضا(ع) به طرف فرزند آن والامقام، امام نهم(ع) را به منظور نظارت مستقیم بر ایشان از مدینه به بغداد منتقل کرد و با بهره گیری از ترفندهای مختلف تمام تلاش خویش را برای به انزوا کشاندن این پیشوای معصوم(ع) انجام داد اما امام محمدتقی(ع) با دانش و درایت خویش تمامی نقشه های او را پوچ و واهی ساخت.
جواد الائمه(ع) در طول 17 سال امامت خویش در راه هدایت مسلمانان کوشید و تمام سختی ها و مشکلات را با سعه صدر تحمل کرد. این امام همام، ویژگی های اخلاقی برجسته ای داشت که بنا بر روایت های معتبر آن را از جد بزرگوارشان حضرت محمد(ص) به ارث برده بود. امام نهم(ع) دارای دانش و علم خدادادی بسیار بالایی داشت و این امر در مناظره های موفقیت آمیز ایشان با عالمان شناخته شده آن روزگار به اثبات رسیده است. در روایت های مختلف نقل شده که امام محمد تقی(ع) با همگان گشاده رو بود و به دلیل برخورد مناسب، حتی مخالفان و دشمنان را به طرف خویش جذب می کرد.
سرانجام امام جواد(ع) در 220 هجری قمری در 25 سالگی به وسیله حکومت عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. آرامگاه آن امام عالیقدر در کاظمین عراق، زیارتگاه دوستداران خاندان نبی(ص) است.
اکنون به بهانه سالروز میلاد امام محمدتقی(ع) بر گزیده ای از سخنان ایشان مروری کوتاه داریم:
* سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، رعایت مسایل و احکام دین.
* انجام دهنده ظلم، کمک دهنده ظلم و فردی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.
* سه خصلت جلب محبت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.
* ملاقات و دیدار با دوستان و برادران، سبب صفای دل و نورانیت آن می‌شود و موجب شکوفایی عقل و درایت خواهد شد؛ گرچه در مدت زمانی کوتاه انجام پذیرد.
*عزت مؤمن در بی‌نیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است.
* چگونه گمراه و درمانده خواهد شد فردی که خداوند سَرپرست و متکفل او است، چطور نجات می‌یابد انسانی که پروردگار طالبش است، هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار می‌کند.
* چنان‌چه افراد جاهل ساکت باشند، مردم دچار اختلاف نمی‌شوند.
* با فضیلت‌ترین و ارزشمندترین عبادت‌ها آن است که خالص و بدون ریا باشد.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز میلاد امام جواد(ع) با «حجت الاسلام محمدرضا مصلح» استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران و کارشناس امور دینی به گفت و گو پرداخته است.
حجت الاسلام مصلح با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب، این هنگامه را زمینه ای برای رسیدن به معنویت دانست و گفت: ماه های رجب و شعبان مقدمه ای برای رسیدن به ماه مبارک رمضان است و افرادی که بتوانند مقدمه را درک کنند، بهره های فراوانی از آن خواهند برد و سالروز میلاد امام محمدتقی(ع) نیز در این ماه می تواند زمینه ساز رسیدن به معنویت و سرمنزل مقصود باشد. امام رضا(ع) در سخنانی امام نهم شیعیان(ع) را تداوم بخش نسل امامت عنوان و در بیانات گوناگون بر آن تاکید کرد. با شهادت پیشوای هشتم شیعیان، فرزند ایشان امام جواد(ع) با وجود سن کم و در کودکی به مقام امامت رسید و عهده دار مسوولیت سنگین رهبری مسلمانان شد.
استاد تاریخ اسلام در ارتباط با شرایط سیاسی امامان پیش از امام نهم(ع) بیان کرد: امامان معصوم(ع) در شرایط سیاسی یکسانی قرار نداشتند و شرایط موجود در جامعه در دوره های گوناگون زندگی این بزرگواران متفاوت بوده است، برای مثال دوران امامت امام رضا(ع) و امام جواد(ع) همانند روزگار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) محسوب نمی شد و اوضاع جامعه برای تربیت شاگردان فراهم نبود، در دوره امام پنجم(ع) و امام ششم(ع) فضا به گونه ای بود که آنها توانستند بنا بر روایت های معتبر بیش از هزاران شاگرد تربیت کنند و بخش عمده ای از فقه، اخلاق، شریعت، مباحث دینی و معارف اسلامی را مطرح سازند اما به تدریج این فضا از میان رفت و شرایط به صورتی شد که در سال های پایانی عمر مبارک امام هشتم(ع) و سال های آغازین امامت امام نهم(ع) محدودیت ها به اوج خود رسید.
این کارشناس امور دینی در ادامه اظهار داشت: بر پایه روایت های مطرح شده یاران و شاگردان امام جواد(ع) 120 تن عنوان شده اند و این امر نشان دهنده شرایطی است که خلیفه های عباسی برای امام و پیشوای شیعیان(ع) فراهم آورده بودند. مامون با این اندیشه که شرایط سنی برای مقام امامت ملاک نیست و برخورداری از مقام علمی برای رسیدن به این مرتبه از اهمیت بسیاری برخوردار است، در شرایط مختلفی تلاش داشت که علم و دانش جواد الائمه(ع) را به چالش بکشد و برای این منظور درحالی که علمیت و مرجعیت امام(ع) برای همگان ثابت شده بود، تلاش می کرد با برپایی جلسه های بحث و مناظره با عالمان آن دوره، پیشوای نهم(ع) را به چالش بکشاند اما هر بار پاسخ ها و سخنان عالمانه و ارزنده آن امام والامقام، مامون و نزدیکانش با سرافکندگی روبرو می شدند.
وی دوره امامت امام محمدتقی(ع) را سخت و دشوار عنوان کرد و یادآور شد: روزگار پیشوایی این امام همام(ع) سرشار از دشواری و سختی بود اما امام جواد(ع) با وجود عمر کوتاه خود توانست تاثیرهای ماندگار و ارزشمندی را بر جهان اسلام بگذارد که از آن جمله می توان به تربیت شاگردان عالم و برجسته ای همچون «علی‌ابن مهزیار اهوازی، احمد بن ابی نصر بزنطی، ذکریا بن آدم و خالد بحری» اشاره کرد. مهمترین ماموریت امام(ع) در طول امامت ایشان را می توان حفظ شاکله ولایت و امامتی ذکر کرد که به ایشان رسیده بود و این بزرگوار در آن شرایط با فرستادن افراد گوناگون به نقطه های مختلف جهان اسلام، بنیان هدایت نبوی را حفظ و معارف اهل بیت(ع) را پاسداری کرد.
حجت الاسلام مصلح درباره سخنان ارزشمند نهمین پیشوای شیعیان(ع) بیان داشت: حدیث های ایشان آنچنان مورد پذیرش همگان بود که به جزء عالمان شیعه علمای اهل سنت نیز از کلام امام جواد(ع) بهره گرفته اند و در منابع روایی خود از آن استفاده کرده اند. در بیاناتی به نقل از ایشان آمده است که «اگر انسان جاهل سکوت کند، اختلاف، تشنج و درگیری در میان مردم ایجاد نمی شود»، بر پایه این سخن بر جایگاه عقل و تعقل و سخن گفتن به موقع تاکید شده است. در حدیث های دیگر افراد جامعه را به صبر کردن در برابر آزار و اذیت همسایگان و تحمل و بردباری در این گونه شرایط دعوت می کند که این حدیث در جامعه کنونی کاربرد فراوانی دارد و مسلمانان می توانند با بهره گیری از این کلام ارزشمند با همسایگان خود مدارا کنند و از مشاجره و قطع ارتباط با آنان دوری بجویند.
استاد تاریخ اسلام در پایان به علم و تقوای سرشار امام محمدتقی(ع) اشاره کرد و به نقل از یک عالم غیرشیعی به نام «سبط بن جوزی» از عالمان اهل سنت، گفت: ایشان در علم، تقوا، زهد و بخشش همچون امام رضا(ع) بود و در عمر کوتاه خود همچون مشعلی در فضای تاریک آن دوره، راه را بر مسلمانان و شیعیان روشن ساخت.

در مراسم روز ارتش صورت گرفت؛ رژه تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی/رونمایی از اس۳۰۰/غرش جنگنده ها


شناسهٔ خبر: 3600569 -
در مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران آخرین تجهیزات ارتش اعم از تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ، سامانه موشکی مرصاد تا توپ ۲۳ میلیمتری و سامانه پوش هاک به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از حماسه آفرینی های نیروی زمینی ارتش، مراسم رژه یگان های تخصصی نیروهای مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، امیر سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.

بنابر این گزارش، در این مراسم از آخرین تجهیزات و دستاوردهای ارتش رونمایی می شود؛ اکثر این تجهیزات به دست متخصصان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بر اساس آخرین فناوری های دفاعی به صورت بومی طراحی و تولید شده است.

رئیس جمهور نیز در این مراسم سخنرانی کرد.

مانور جنگنده های نهاجا بر فراز بارگاه امام خمینی (ره)

در مراسم رژه یگان های نیروهای مسلح که صبح امروز و همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مانوری هوایی بر فراز بارگاه امام خمینی (ره) پرواز کردند.

در مانور هوایی نهاجا، جنگنده هایی همچون F۱۴، ، ، ، صاعقه، میگ ۲۹، و هواپیماهای سوخت رسان ۷۰۷، شرکت کردند.

بنابر این گزارش جنگنده از همدان و جنگنده های F۱۴, F۷ از اصفهان به پرواز درآمدند؛ همچنین جنگنده صاعقه، میگ ۲۹ و هواپیماهای سوخت رسان از فرودگاه مهرآباد برخواسته اند.

در ادامه این مانور هوایی، سوخت گیری جنگنده و F۱۴ از هواپیمای سوخت رسان ۷۰۷ صورت گرفت.

یگان های محمول نهاجا از مقابل جایگاه رژه رفتند

در مراسم رژه امروز، بخشی از تجهیزات، دستاوردها و یگان های محمول نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مقابل جایگاه رژه رفته و به نمایش درآمدند.

بمب قاصد، بمب قائم، بمب بدر، بمب ساقد، بمب زوبین، بمب یاسر و بمب سجیل از جمله بمب های نیروی هوایی ارتش است که به نمایش درآمدند.

همچنین موشک دامی X۲۹L و X۵۳ و موشک های پی ال جی، موشک قادر، موشک نصر، موشک فکور، موشک فاب ۵۰۰، موشک دامی AM۵۴، موشک دامی MVE، از جمله تجهیزات دیگر نهاجا که در این مرا

در این مراسم، آخرین و مدرن ترین تجهیزات نیروهای دریایی کشورمان به نمایش گذاشته شد. در این رژه، انواع ناوها، ناوشکن ها و زیردریایی های نیروی دریایی ارتش حضور داشتند.

گفتنی است بمب هزار پوندی به همراه LCG نیز به نمایش درآمد.

رژه یگان های دریایی ارتش در سواحل خلیج فارس

در ادامه این مراسم و همزمان با رژه یگان های زمینی و هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یگان های موشکی و زرهی نیروی دریایی ارتش نیز به اجرای مراسم رژه در سواحل خلیج فارس پرداختند.

نمایش سامانه اس ۳۰۰

سامانه روسی پدافند هوایی اس ۳۰۰ در رژه روز ارتش در جوار بارگاه امام خمینی (ره) به نمایش در آمد.

تحویل این سامانه از سوی روسیه به کشورمان که قرارداد آن سالها پیش منعقد شده است، با حواشی متعددی همراه بود اما سرانجام هفته گذشته رسانه ها از تحویل بخش اول آن به ایران خبر دادند. موضوعی که سخنگوی وزارت امور خارجه هم اینگونه به آن اشاره کرد:« مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.»

همچنین در ای مراسم ۳۵ نمونه از تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) از مقابل جایگاه به رژه درآمدند.

نمایش سامانه موشکی مرصاد تا توپ ۲۳ میلیمتری

این تجهیزات شامل سامانه راداری کاستا، سامانه راداری ۱۰ شهریور، سامانه اطلاعاتی خیبر، سامانه اطلاعاتی باصر ۳ و ۲، سامانه ارتباطی فتح ۲، سامانه ارتباطی رسول و سامانه ارتباطی شهاب می شود.

از جمله سامانه های موشکی قرارگاه پدافند هوایی که در مراسم امروز ارتش به رژه درآمدند می توان به سامانه موشکی دامی اِس ۲۰۰، کَن اِس ۲۰۰ اشاره کرد. این سامانه های موشکی جهت انهدام کلیه اهداف پرنده و موشک های هدایت شونده آشیانه یاب از مصافت های طولانی و در ارتفاعات بالا به کار می رود.

رادار حافظ مرصاد، رادار هادی مرصاد، رادار جویا مرصاد، سامانه ارتباطی مرصاد و لودر سامانه مرصاد در مراسم امروز از مقابل جایگاه رژه رفتند.

این سامانه های موشکی هدایت شونده برد متوسط و پیشرفته مرصاد به منظور مقابله با موشک های بالستیکی که با قابلیت های بالا توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مراسم سامانه پوش هاک و همچنین موشک هاگ و موشک هاگ پلت تریلر به نمایش درآمدند. این موشک ها برای مقابله با اهداف پایین و متوسط که به دست توانمند متخصصین صنایع داخلی طراحی و تولید شده است.

سامانه موشکی راپیر و موشک راپیر که به منظور دفاع از نقاط حساس کشوری در کنار پالایشگاه ها و مناطق هسته ای استقرار پیدا می کند و به طور کامل بهینه سازی شده و قابلیت های عملیاتی قابل ملاحظه ای به آن اضافه شده است، در مراسم امروز به رژه رفتند.

همچنین سامانه های موشکی کَن هاگ در مراسم امروز رژه به نمایش درآمدند. این سامانه ها با برد متوسط و پیشرفته به منظور مقابله با هدفهای پرنده در ارتفاع پایین و متوسط و به منظور مقابله با موشک های بالستیکی با قابلیت های بالا توسط متخصصین داخلی طراحی شده اند.

سامانه تلاش و همچنین لانچر این سامانه که به صورت بُعد بلند و کاملاً بومی و تلفیقی با سامانه های زمین به هوا طراحی شده است، به نمایش درآمد.

در این مراسم توپ ۲۳ میلیمتری منصوب بر روی سفیر به نمایش درآمد. این جنگ افزار ۲۳ میلیمتری ارتفاع کم تاکتیکی کاملاً بومی توسط متخصصان داخلی طراحی شده است.

در گفتگو با مهر بررسی شد؛ توصیه‌های اسلام برای تجهیز نظامی/ استراتژی دفاعی پیامبر(ص) چه بود


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ایجاد پیمانهای نظامی و دفاع مشترک، اتخاذ سیاستهای باز دارندگی، مقابله به مثل و آمادگی دفاعی از جمله استراتژی های نظامی پیامبر(ص) بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه ــ رضا سلیمی: مسأله آمادگی و تجهیز نظامی در برابر دشمنان از توصیه های اکید آموزه های اسلامی است. به طور ویژه آیه ۶۰ سوره انفال، یک اصل حیاتی و ضروری را برای مسلمانان ترسیم نموده است که باید در هر عصر و زمان، مورد توجه و اهتمام مسلمانان قرار گیرد و آن لزوم آمادگی کافی و مجهز شدن به سلاحها و تجهیزات مناسب روز در تمامی زمینه ها در برابر دشمنان است.

در این باره با حجت الاسلام احمد جهان بزرگی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام ابوی سانی، استاد حوزه و دانشگاه، گفتگویی انجام داده ایم که از نظر می گذرد؛

وقتی اجازه جنگیدن به مسلمانان داده شد که ظلم به آنها زیاد شده بود

حجت الاسلام جهان بزرگی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه قرآن و اسلام برای آمادگی نظامی در برابر دشمنان چه توصیه هایی کرده و سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) در این باره چه بوده است، گفت: قرآن کریم وقتی اجازه جنگیدن به مسلمانان داد که ظلم به مسلمانها زیاد شده بود. یعنی خداوند تا مدتی اجازه جنگ را به مسلمانان نمی داد و اساس را بر صلح گذاشته بود. اما وقتی ظلم به مسلمانها زیاد شد به همین سبب خداوند مجوز جنگیدن را صادر کرد و فرمود: «اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا» کسانی که به آنها ظلم می شود به آنها اجازه داده می شود که مقاتله کنند و «ان الله علی نصرهم لقدیر» خداوند هم در مورد یاری کردن آنها بسیار توانمند است.

وی افزود: به همین خاطر خداوند فرمود آنچه که برای جنگیدن و دفاع لازم است را تهیه کنید و آنچه که در توان دارید برای مسلمانها از قوای نظامی و از مسائل دیگر تهیه کنید. «وَأعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه» آنچه که در توان دارید از چیزهایی که قوه شما را افزایش می دهد تهیه کنید. حالا این «قوه»، از برنامه ریزی گرفته تا مسائل بازدارندگی و مسائل مقابله به مثل تا استراتژی ها و پیمان های دفاعی را در بر می گیرد. البته خداوند مثالی دیگر زده است از اسبان دونده که آن موقع در جنگیدن خیلی موثر بود. یعنی می شد از این ابزار استفاده زیادی در جنگ کرد.

استراتژی دفاعی و نظامی پیامبر(ص)

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اما درباره استراتژی دفاعی و مولفه هایی که ماهیتا نظامی هستند از آنجا که قرآن می فرماید: «ولقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه» (در کارهای پیامبر برای شما الگوهایی نیکویی وجود دارد)، باید به سیره آن حضرت نیز توجه کرد. استراتژی پیامبر در مسائل نظامی را بر اساس یک الگوی چهار مرحله ای می توان تحلیل کرد؛ اول: ایجاد پیمانهای نظامی و دفاع مشترک، دوم: اتخاذ سیاستهای باز دارندگی، سوم: مسئله مقابله به مثل و چهارم: آمادگی دفاعی.

جهان بزرگی تصریح کرد: در مورد ایجاد پیمان های نظامی و تعرضی، پیامبر اسلام(ص) برای پیمانِ دفاع مشترک اقدام کردند و با قبایلی مانند بنی ضمره و بنی قریظه هم برای دفاع مشترک اقدام کردند. اما اینها هیچ کدام شان برای دفاع مشترک آماده نشدند و به پیامبر(ص) گفتند ما آماده دفاع مشترک نیستیم. دفاع مشترک هم اینطور بود که پیامبر(ص) می خواستند پیمان ببندد که اگر به مسلمانها حمله شد شما به ما کمک کنید اگر به شما حمله شد ما به شما کمک می کنیم، اما آنها راضی نشدند و پیامبر(ص) پیشنهاد کردند که یک پیمان عدم تعرض ببندیم که پذیرفتند. هم با بنی ضمره که یک قبیله مشرک بود؛ پیمان عدم تعرض بستند که دشمنان را کمک نکنند و خودشان هم به مسلمانها حمله نکنند. با بنی قریظه هم پیمان عدم تعرض بستند که نه بنی قریظه به مسلمانان حمله کند و نه دشمنان مسلمانها را کمک نکنند. متقابلاً پیامبر هم ملزم شدند به همین ترتیب به بنی قریظه حمله نکنند و دشمنان بنی فریظه را هم تقویت نکنند.

مانورهای نظامی پیامبر(ص)

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما در رابطه با بازدارندگی، پیامبر بزرگوار اسلام مانور نظامی انجام می دادند. وقتی وارد مدینه شدند، سپاهیانی فراهم کردند به سرپرستی حمزه عموی پیامبر(ص)، که تا دریای سرخ می فرستادند تا بروند و قدرت و نیروی خودشان را به نمایش بگذارند و دشمنان بترسند و به مسلمانان حمله نکنند. یا سریه های کوچکی را می فرستادند. سریه، یعنی گروه های چریکی کوچک. پیامبر وقتی می دیدند افراد یا قبیله هایی به مسلمانان دستبرد می زنند، برای بازدارندگی بر سر آنها یک سریه یا گروه های چریکی می فرستادند که آنها را سرکوب کند.

جهان بزرگی بیان کرد: پیامبر بزرگوار اسلام، مقابله به مثل هم می کردند. اگر کسی اقدامی بر علیه پیامبر(ص) و مسلمانان می کرد، پیامبر بر علیه آنها هم همان نوع اقدام را می کردند «فمن اعتدا علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» که این یک دستور قرآنی مقابله به مثل بود و همچنین «ولکم فی القصاص حیات» ای صاحبان خرد برای شما در مقابله به مثل، زندگی گذاشته شده است. مقابله به مثل باعث می شود که نه تنها طرف مقابل بلکه اشخاص ثالثی هم که می خواستند به مدینه حمله کنند، وقتی می دیدند پیامبر(ص) مقابله به مثل می کنند، آنها هم از حمله شان دست بر می داشتند. قرآن کریم هم در این زمینه برای ما مطالبی دارد. «وقاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم» بر علیه کسانی که با شما می جنگند، برای خداوند مقابله کنید. «اخرجوهم من حیث اخرجوکم» آنها را بیرون کنید همانگونه که آنها شما را بیرون می کنند. حتی در ماه های حرام فرمودند که جنگ نکنید مگر اینکه به شما حمله شود. اگر حمله شد آن وقت شما هم متقابلاً در ماه های حرام به آنها حمله کنید.

جهان بزرگی در پایان اظهار کرد: پیامبر(ص) در یکی از جنگ ها متوجه شدند دشمن خودش را در حصاری گذاشته که نمی توانند به آن دسترسی یابند و به ایشان خبر رسید که در طائف، نزدیکی های یمن، قبیله ای هستند که آنها وسیله ای را به اصطلاح امروزی ها مانند آتش انداز یا برجهایی که سربازان در بالای آن پنهان می شدند و نزدیک برج و بارو برده می شدند و می توانستند از آن برجها به برج دشمن حمله کنند. وقتی پیامبر از وجود چنین وسیله جنگی خبردار شدند سلمان فارسی و یکی دیگر از یاران خود را فرستادند تا بروند و از آنجا شیوه آن وسیله را بیاموزند و به مسلمانها یاد دهند، رفتند و چنین کاری را کردند که این مسئله باعث پیروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان شد.

اسلام از جنگ و خونریزی استقبال نمی کند

حجت الاسلام محمد ابوی سانی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه قرآن و اسلام چه توصیه هایی برای تجهیز و آمادگی نظامی مسلمانان در برابر دشمنان دارد، گفت: آنچه که از آیات و روایات بر می آید، اسلام به هیچ عنوان امر به جنگ نکرده است و از جنگ و خونریزی هم استقبال نکرده است. لذا در آیات قرآن هست که وقتی که رسول مکرم اسلام(ص) جنگی را پیروز می شدند، در همان حین پیروزی از طرف خدا دستور می رسید که با اُسرا سخت نگیرید و با شروطی کاری کنید که اُسرا آزاد شوند تا نسبت به اسلام دلشان نرم می شود.

وی افزود: هیچ وقت بنا به این نبوده که اسلام علاقه به کشتن داشته باشد حتی کشتن دشمنان. بلکه اسلام قبل از جنگ با دشمنان قصد و نیت هدایت آنان را دارد. اینکه امروز در فضای رسانه ای یک موج اسلام هراسی درست کرده اند به این دلیل است که در اروپا گرایش افراد به اسلام را کُند کنند و این اسلام هراسی ناظر به این تهمتی است که به قرآن و اسلام زده اند که اسلام از جنگ و خونریزی استقبال می کند و اگر پایش بیفتد به زور اسلحه و شمشیر همه دنیا را مسلمان می کند.

جنگ جبهه حق و باطل دائمی و همیشگی است

وی گفت: لذا یک انگاره ای درست کرده اند که هر کسی که تروریست است، حتماً مسلمان است. می گویند ممکن است تروریست غیر مسلمان هم داشته باشیم اما هر مسلمانی یا بالفعل یا بالقوه تروریست است. دشمن همیشه هست. جبهه حق طبق آنچه که قرآن و روایات گفته اند همیشه مواجه با جبهه باطل است. جبهه باطل برای اینکه از بین نرود ناگزیر است که جبهه حق را ضعیف کند و در قدم دوم جبهه حق را از بین ببرد. لذا جنگ جبهه حق و باطل دائمی و همیشگی است. این جنگ ممکن است در زمانهای مختلف ناظر به شرایط روز و رشد تکنولوژی متفاوت باشد. اما جنگ حق و باطل دائمی است و به همین دلیل اسلام دستور داده که مسلمانان بحث جنگ سخت را جدی بگیرند و آمادگی شان را حفظ کنند.

دشمن خود و دشمن خدا را، بترسانید

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حفظ آمادگی برای جنگیدن با دشمن نه از باب ترغیب به جنگیدن بلکه ترغیب به این است که رعبی در دل دشمن ایجاد کنند که دشمن به فکرش هم خطور نکند که به مسلمانان حمله کند. لذا قرآن دارد «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» آماده شوید از هر آنچه که در توان دارید از پیاده سوار و اسبان تیزرو. نتیجه همه اینها این است که شما دشمن خود و دشمن خدا را، بترسانید. نمی گوید حمله کنید و بکشید بلکه می گوید از جنگ و خونریزی جلوگیری کنید ولی طوری خود را تجهیز کنید که فکر حمله نیز به ذهن دشمنان خطور نکند.

وی تصریح کرد: این مسئله کاملا ساده لوحانه است که سلاح نداشته باشیم و گمان کنیم جنگی اتفاق نمی افتد. دشمنان برای براندازی و از بین بردن ما تشنه هستند. لذا برای اینکه جنگی اتفاق نیفتد اتفاقا داشتن سلاح اثر بیشتری دارد و اگر مسلمانان قوی باشند و اسلحه شان قوی باشد دشمن به ذهنش هم خطور نمی کند به ما حمله کند و فکر حمله را هم نمی کند. این مسئله مهمی است که بعضی ها جاهلانه یا مغرضانه منکر آن می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد اینکه سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در این باره چگونه بوده است، گفت: در مورد حضرت رسول(ص) نقل است وقتی حضرت در مدینه تشکیل حکومت دادند و جنگ بدر را در پیش داشتند، عده زیادی از مسلمانها به پیامبر(ص) می گویند ما دوست داریم با مشرکان بجنگیم اما سلاح نداریم. تعبیر قرآن این است که اینها از شدت ناراحتی ای که سلاحی نداشتند بجنگند گریه می کردند، حضرت رسول(ص) به آنها دلداری می داد که حالا سلاح جور می شود و شما هم خواهید جنگید.

وی افزود: حضرت برای اینکه حکومت تشکیل داده بودند برای محکم کردن پایه های حکومت در مدینه دعوت کردند که مسلمانان در برابر دشمنان ایستادگی کنند و از خود دفاع کنند. حتی در نهج البلاغه حضرت علی(ع) تاکید می کنند که پیامبر(ص) در صدر اسلام به پیرمردهایشان دستور دادند ریش هایشان را خضاب کنند تا جوانتر به نظر برسند و دشمن فکر نکند با یک سپاه پیر و فرسوده می جنگد و فکر کند سپاه مسلمانان جوان است. لازم بود اینطوری دشمن را ترساند و به او فهماند که ما نیرومندیم. اینها نشان می دهد اگر جنگی می خواهد اتفاق بیفتد تصمیم رسول خدا(ص) نهی از جنگ نبود، وقتی دشمن حمله می کند، مسلمانان باید دفاع کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در جنگ احد حضرت خبر دار می شوند که دشمن تمام قوای خود را جمع کرده تا مسلمانان را از بین ببرد و اسلام را نابود کند. حضرت عده ای را با خودشان از مدینه به سمت کوه احد می آورند. عبدالله ابن عبید را در تنگه احد می گذارد و با وجود تعداد کم سپاه اسلام، پیامبر(ص) نمی فرمایند که نجنگیم صلح کنیم تا وقتی قدرت پیدا کنیم بعد بجنگیم. با همین تعداد سپاه کم می جنگند و عملا هم مسلمانان در این جنگ پیروز بودند، اما به واسطه خطای عده ای که مراقب تنگه احد بودند، لشکر اسلام شکست خورد. در سیره علی(ع) هم می بینیم و در خطبه‌های نهج البلاغه آمده است که وقتی حضرت می دیدند معاویه و دشمنان به سرحدات اسلام حمله می کنند، مردم را به جنگیدن تشویق می کردند.

ابوی سانی یادآورشد: هنگامی که بعضی از مردم برای نجنگیدن بهانه جویی می کردند و می گفتند شما جنگ با مسلمان راه می اندازید و خون و خونریزی می کنید، حضرت فرمودند من در گرما شما را دعوت به جنگ می کنم می گویید خرما پزان است، در سرما می گویم بجنگید می گویید هوا سرد است جای دیگر می گویم بجنگید می گوید خانواده داریم. حضرت در توصیف کسانی که از جنگ پس می زدند و نمی‌خواستند دفاع کنند این عبارت این را دارند که ای کسانی که مَردید ولی نامردید؛ عبارتی که برای عربی که خود را بسیار غیرتمند می داند خیلی سنگین بود.

خلفا همواره از توان بالقوه جمع  کردن سپاه توسط ائمه(ع) می ترسیدند

 وی بیان کرد: بعد از حضرت امیر(ع) امام حسن(ع) در برهه کوتاهی که برای نابودی معاویه سپاه تشکیل داده بودند، مردم را ترغیب می کردند به از بین بردن معاویه و می دانیم که صلح ایشان نیز به خاطر بی وفایی فرماندهان و مردم به ایشان تحمیل شد و پس از ایشان هم عملا هیچ کدام از ائمه (ع) امکان تشکیل حکومت را پیدا نکردند، لذا جنگی به این معنا اتفاق نیفتاد.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه ائمه لشگری نداشتند و جنگی نمی توانستند بکنند ولی به این دلیل که بالقوه این توان را داشتند و پیوسته در حال تربیت نیرو بودند تا در صورت امکان سپاهی جمع کنند و علیه حکومت وقت قیام کنند و خلافت را به صاحبان اصلی اش برگردانند، خلفای اموی و عباسی از آنها می ترسیدند. این ظالمان از ترس خودشان ائمه(ع) را به شهادت رسانده و یا زندانی می‌کردند وگرنه مسموم کردن ائمه(ع) و به شهادت رساندن آنان توجیهی ندارد.

اظهارات رئیس‌جمهور در روز ارتش : ارتش به کل ملت تعلق دارد


رئیس جمهور تاکید کرد:‌ارتش جمهوری اسلامی ایران به کل ملت تعلق دارد و ارتش جناحی و حزبی نیست.

به گزارش خبرنگار خبگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز یک شنبه در مراسم سی و هشتمین سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم امام خمینی (ره) اظهار کرد:‌طبق فرمان و وصیت امام و طبق تدبیر فرماندهی معظم کل قوا، ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی است که به کل ملت ایران تعلق دارد و ارتش جناحی، حزبی، یا این گروه و آن گروه و این قوم و آن قوم نیست، بلکه ارتش اسلام، نظام اسلامی و کل ملت ایران است.

وی ادامه داد : ارتش جمهوری اسلامی از میهن، نظام، قانون، ملت، حیثیت ، جان ملت ، منافع و مصالح ملی دفاع می‌کند. امام راحل فرمود که یک فرد یا در ارتش می‌ماند و یا به حزب و گروهی تعلق می‌یابد و راه دومی وجود ندارد. اگر فردی می‌خواهد به حزب و جناحی وابسته باشد نباید در ارتش حضور داشته باشد. امام فرمود که وابستگی به جناح و حزب به معنای نابودی ارتش جمهوری اسلامی است که البته این کلام امام راجع به کل نیروهای مسلح صادق است و امام راجع به بقیه نیز با همین صراحت سخن گفته‌اند.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران امروز به نیروهای مسلح خود افتخار می‌کند افزود:‌این ارتش توانمند و مقتدر با انگیزه‌های دینی و اسلامی به فکر منافع ملی کشور است و از مرزهای جغرافیایی ، سیاسی، و فرهنگی کشور و ایمان و آیین مردم به خوبی حفاظت و حراست می‌کند. اگر ارتش جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، و بسیج مقتدر در دوران دفاع مقدس برابر متجاوزین نمی‌ایستادند، امروز سرنوشت دیگری در انتظارمردم ایران بود.

وی در ادامه تاکید کرد : اگر امروز می‌بینید قدرت‌های استکباری و مزدورانشان در منطقه نمی‌توانند چشم طمع به جمهوری اسلامی ایران و نگاه خیانت آمیز به این ملت داشته باشند به خاطر اقتدار نیروهای مسلح است. اقتدار به معنای قدرت مشروع و مقبول است و امروز ارتش و سایر نیروهای مسلح محبوب دل مردم مقبول اذهان و افکار عمومی و مورد اعتماد مردم هستند. اگر امروز در این منطقه‌ی نا امن به کشور امن‌مان و ایران با ثباتمان افتخار می‌کنیم به خاطر داشتن ارتشی قوی ، سپاهی مقتدر و بسیجی دلاور است.

وی همچنین یاد آور شد: اگر امروز در این منطقه ناامن در سراسر ایران امنیت وجود دارد و همه کارآفرینان جهانی به سمت ایران حرکت می‌کنند و می‌خواهند با ایران فعالیت اقتصادی وعلمی انجام دهند اولین شرط آن امنیت است که توسط نیروهای مسلح ما برای جهان و منطقه به نمایش گذاشته شده است و ثمره آن خون‌ها و ایستادگی‌ها در دوران دفاع مقدس به حساب می‌آید. و شهیدان و خانواده‌های آنها بدانند که خون آنها تضمینی دائمی برای اقتدار جمهوری اسلامی به وجود آورد.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر این که همه ما یک هدف واحد را دنبال می کنیم، بیان کرد:‌ دیپلماسی ما و نیروهای مسلح ما هدف واحدی را دنبال می کند. هدف ما امنیت ملی ، اقتدار، ثبات، و توسعه کشور است. ما در یک دست کتاب، منطق، تدبیر، و عقلانیت داریم و دردست دیگرمان شمشیر و این دو را در کنار هم می‌بینیم قدرت نرم و قدرت سخت ما و قدرت سرد و گرم ما در کنار هم هستند.

وی اضافه کرد: وجود نیروهای مسلح برای آن است که اگر متجاوزین دست به سوی منافع ملی ما دراز کردند آن دست قطع و تجاوز دفع شود. دیپلماسی ما نیز در میدان مذاکره به دنبال حفظ حقوق ملت ایران است . و همان طور که نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس از جمهوری اسلامی دفاع کردند دیپلمات‌های ما هم در صحنه مذاکرات نه در برابر یک کشور معمولی، بلکه برابر قدرت‌های جهانی با کمال شهامت، ایمان و اقتدار و با همان اوصافی که رهبر معظم انقلاب آنها را متدین و شجاع خواندند در صحنه سخن و مذاکره و دیپلماسی از کشورمان دفاع کردند.

روحانی در ادامه عنوان کرد: ‌همانطور که نیروهای مسلح دست متجاوزین را از این سرزمین قطع و سرزمینمان را از وجود متجاوزان پاک کردند دیپلماتهای ما در صحنه جهانی همین کار را انجام داده و قطعنامه‌های ظالمانه را ملغی و از حق ایران در داشتن توان دفاعی به خوبی دفاع کردند تا جایی که امروز حتی دشمنان ما می‌گویند قدرت و توان نظامی و موشکی ایران نه ربطی به برجام و نه ربطی به قطعنامه‌ی 2231 دارد. خودشان معترف هستند در مذاکرات مبنا این بوده که قدرت نظامی ما حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که می‌گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم ساده لوح است و کسی که می‌گوید ما قدرت نرم نیازنداریم نگاهش کوته بینانه است. ما همه با هم و در کنار هم داخل یک کشتی هستیم که یک نفر آن را فرماندهی می‌کند . ما دارای رهبر واحد، دولت واحد، قانون واحد و ملت واحد و همه در کنار هم هستیم. ولو این که سلیقه ما در گفتار یکی نباشد اما قطعا اهداف ما یکی است و یک مسیر را دنبال می‌کنیم که پایان آن مسیر حفظ حقوق مردم مصالح ملی و اقتدار ملی باشد.

روحانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد:‌ همان طور که چند روز پیش در حضور سران کشورهای اسلامی گفتم قدرت جمهوری اسلامی ایران و قدرت نظامی، سیاسی، و اقتصادی ما علیه همسایگانمان و کشورهای جهان اسلام نیست ما قدرت کشورهای اسلامی را قدرت خود و قدرت خود را قدرت کشورهای اسلامی می‌دانیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه خاطر نشان کرد: آن روزی که بغداد در برابر تروریست‌ها درخطر بود جمهوری اسلامی به ندای ارتش ، دولت و ملت عراق پاسخ مثبت داد و از دروازه‌های بغداد و حرم‌های شریف دفاع و در برابر متجاوزین ایستادگی کردند. روزی که دمشق در خطر بود جمهوری اسلامی و رزمندگان ما بودند که به ندای دولت و ملت سوریه پاسخ مثبت دادند و با اعزام مستشاران از پایتخت شامات و حرم‌های شریف دفاع کردند. من به سران کشورهای اسلامی هم گفتم که اگر پایتخت شما نیز توسط تروریسم و صهیونیسم تهدید شود و درخواست کمک کنید قدرتی که به شما پاسخ مثبت می‌دهد جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه دشمن فکر نکند میان ملت و دولت و نیروهای مسلح ما شکاف وجود دارد تاکید کرد: همه ما انگشتان یک دست و اعضای پیکر بلندی به نام ملت ایران هستیم. وبه توطئه گران می‌گوییم قدرت نیروهای مسلح ما علیه همسایگانمان نیست، بلکه قدرت ما برای دفاع از ایران اسلامی است و به معنای بازدارندگی فعال است. البته برابر تهدیدها ما هم تهدید می‌کنیم و در برابر تجاوز دست تجاوزگر را قطع خواهیم کرد اما منطق ما صلح ،اخوت، و برادری است. به ویژه با همسایگانمان و جهان اسلام.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تبریک روز ارتش، یاد آور شد:در آغاز انقلاب و ماه‌های اولیه پیروزی انقلاب ، هفته‌های پایانی سال 57 و ماه‌های آغازین سال 58 جامعه و کشور ما با توطئه‌ای رو برو بود. که ظاهر آن با شعارهای انقلاب زرق و برق پیدا کرده بود. گروهک‌هایی که خود را انقلابی می نامیدند و می‌خواستند از انقلاب سهم داشته باشند و استکبار جهانی سخن خود را از حلقوم آنها و برخی فریب خورده‌ها می‌گفت، موضوعی را مطرح کردند که آن هم انحلال ارتش بود با این استدلال که بعد از پیروزی انقلاب مردم نیاز به ارتش مردمی دارند،اما کسی که به درایت تمام برابر این توطئه علیه اقتدار ملی ، مرزهای ایستادگی‌ و مقاومت ملت ایران و تجاوزات احتمالی، ایستادگی کرد امام(ره) بود.

روحانی ادامه داد: آن امام بزرگوار حکیم و شخصیت با بصیرت تمام ابعاد تهدیدات را می‌دید و برابر آن با قدرت موضع گیری می‌کرد امام در آن ایام 29 فروردین سال 58 را به عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری کرد و اگر یادمان باشد در آن روز در همه خیابانهای تهران و شهرهایی که ارتش در آنجاحضور داشت ارتش با شعار ارتش فدای ملت به خیابان آمد و مردم هم با اجتماع در خیابان‌ها شعار ملت فدای ارتش سر دادند. با این روز تاریخی یک توطئه بزرگ از پیش پای مردم ایران برداشته شد.

رئیس جمهور با یاد آوری فداکاری‌های ارتش خاطر نشان کرد:‌ اثر استحکام و قدرت ارتش حتی قبل از تجاوز دشمنان و جنگ تحمیلی در حوادثی که برخی گروهک‌ها در غرب و شمال غرب و جنوب غرب به وجود آورده بودند کاملا نمایان شد و ارتش با حضور در این مراسم قدرت خود را به گروهک‌ها و اربابانشان نشان داد که ارتشی ملی، مکتبی، و گوش به فرمان رهبر انقلاب است.

روحانی گفت:‌ارتش آزمایش خود را در 19 ، 21 و 22 بهمن پس داد و در روزهای پایانی سال 57 و اولیه سال 58 ارتش در برابر توطئه‌ها خود را نشان داد و در جنگ تحمیلی حکمت سخنان امام ظاهر و آشکار شد یعنی روزی که نیروی دریایی ، هوایی و زمینی ارتش برابر متجاوزین ایستادگی کردند و افتخار آفرینان بزرگی مثل صیاد شیرازی‌ها، نامجوها، فکوری‌ها، فلاحی‌ها؛ ستاری‌ها، بابایی‌ها و شیرودی ها و کشوری ها به صحنه آمدند و با نثار خونشان و ایثار و فداکاری‌شان از کشورمان حراست کردند.

رئیس جمهور در پایان تقارن روز ارتش با ایام میلاد امیرالمومنین (ع) را پربرکت دانست و گفت: این روز را به همه خانواده بزرگ ارتش جمهوری اسلامی یاران و همه نیروهای مسلح و ملت بزرگ ایران به ویژه فرمانده معظم کل قوا تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و باید به روح بلند امام بزرگوارمان و همه شهیدانمان به ویژه شهدای نیروی مسلح و ارتش و دفاع مقدس درود بفرستیم. از خداوند اقتدار بیشترنیروهای مسلح و وحدت بیشتر ملت و سلامتی برای فرمانده معظم کل قوا را درخواست می‌کنیم.

امشب حرم رضوی میزبان جشن میلاد امام جواد(ع) می‌شود


معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی گفت: امشب همزمان با شب میلاد ابن امام رضا(ع) حرم رضوی گلباران و جشن میلاد ولادت حضرت جواد الائمه(ع) در حرم برپا می‌شود.

سیدجلال حسینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: مدیحه‌سرایی و سخنرانی طی دو شب از ساعت 20 تا 22 یکشنبه و دوشنبه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می‌شود؛ سخنران این مراسم‌ها حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی است.

وی ادامه داد: همچنین مراسمی به همین مناسبت روز دوشنبه ساعت 11 تا 13:15 با سخنرانی حجت‌الاسلام دهشت در رواق امام(ره) برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی افزود: در شب میلاد امام جواد (ع) همزمان با نماز مغرب و عشاء مهمانانی نیز از سراسر کشور در عرصه میدان شهدا حضور می‌یابند و با شاخه‌‎های گلایل برای عرض تبریک میلاد فرزند امام رضا(ع) به ساحت حضرت ثامن‌الحجج(ع) رهسپار حرم می‌شود و در پایان مراسمی در رواق دارالهدایه برگزار خواهد شد، این مراسم گلباران از سوی کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 300 نفر از زنان شهر یزد که تاکنون به حرم مطهر رضوی مشرف نشدند در این شب به حرم رضوی مشرف می‌شوند، جشن ازدواج 22 زوج از شهر کرمان که آنان نیز تاکنون به زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) نیامدند همزمان با شب ولادت امام جواد(ع) برگزار می‌شود.