کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

حجت الاسلام غریب رضا در گفتگو با مهر: عرفان می تواند حلقه وصل مذاهب باشد/ ظرفیت های انقلابی وتمدنی تصوف

حجت الاسلام غریب رضا، فعال جهان اسلام گفت: جریان های عرفانی شمال آفریقا به عنوان سد محکمی در برابر وهابیت مقاومت می کنند. عرفان این ظرفیت را دارد که حلقه وصل مذاهب باشد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_حامد رضایی: گفته می شود حدود ۵۰۰ میلیون نفر صوفی در میان اهل سنت وجود دارد. کسری بزرگ از اعضای جهان اسلام که علاوه بر جمعیت بسیار، به لحاظ معنویت گرایی و نیز وهابیت ستیزی شان ظرفیت های بسیاری برای تعامل و همکاری دارند. هرچند استکبارستیزی صوفیان در عصر حاضر افول کرده، اما تاریخ تصوف نشان می دهد این ظرفیت نیز قابل احیا است. شرکت حجت الاسلام حمید غریب رضا، کارشناس مسائل جهان اسلام در کنفرانسی با حضور صوفیان جهان اسلام، بهانه  گفتگوی ما با ایشان درباره ظرفیت های جریان تصوف شد.

*شما اخیرا در کنفرانسی در الجزایر با شرکت صوفیان جهان اسلام شرکت کردید. لطفا درباره این کنفرانس و آنچه در آن گذشت توضیح بفرمایید.

در ابتدا لازم است توضیحی عرض کنم که واژه تصوف و صوفیه در جهان عرب با کاربرد آن در ایران متفاوت است. در ایران معمولا به برخی گرایش های گروه گرایانه با آداب و رسوم و باورهای خاص که معمولا مورد انتقاد فقها نیز قرار می گیرد، صوفیه گفته می شود. ولی با صرف نظر از جریانی که در مجامع علمی و دینی ما به شکل کامل مخالف عرفان و فلسفه است، با جریان میانه رو «عرفان فقاهتی» یا فقه آشتی کرده با عرفان مواجه هستیم که نماد بارز آن حضرت امام خمینی(ره) هستند.

در کشورهای عربی معمولا واژه تصوف تبادر منفی ندارد بلکه شامل این گرایش سوم و عرفان میانه رو می گردد.

همایش با عنوان «المرجعیة المحمدیة فی معالجة قضایا و تحدیات العصر... مستغانم إحدی عوالی اهل التصوف»  (مرجعیت محمدی در حل مسایل و چالش های معاصر... مستغانم یکی از سرزمینهای اصلی تصوف) برگزار شد. این همایش با حمایت مستقیم جناب آقای بوتفلیقه رئیس جمهور کشور الجزایر اجرا شد.

دو کشور در بین کشورهای جهان اسلام مدعی رهبری و مدیریت جریان های عرفانی اهل سنت هستند. یکی مغرب و دیگری الجزایر که البته به نوعی با همدیگر در این زمینه رقابت هم دارند.

جریان های عرفانی در شمال آفریقا انتشار زیادی دارند و به همین دلیل هم به عنوان سد محکمی در برابر وهابیت مقاومت می کنند. در کشور الجزایر به ویژه شهر مستغانم که این همایش در آن شهر برگزار شد؛ جریانها و شخصیت های عرفانی بارزی حضور داشته و دارند.

در کشور الجزایر ملتقای تجمع و ذکر و سخنرانی های این جریان ها علاوه بر مساجد در اماکنی به نام «زاویه» و زوایا است. اتحادیه ای به نام «الاتحاد الوطنی لزوایا الجزائریه» (اتحادیه ملی زاویه های کشور الجزایر) این همایش را برگزار کرد. اهداف این همایش در چند محور ذیل خلاصه می شود:

  ۱. نهادسازی و گفتمان سازی را از مرحله ملی به بین المللی ارتقا بدهند و کشور الجزایر بتواند به محوری در مدیریت جهانی جریان های عرفانی تبدیل بشود با همین نگاه در این همایش «الاتحاد العالمی للتصوف» (اتحادیه جهانی تصوف) تشکیل شد.

۲. جنایت های جریان های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی، جریان های عرفانی اهل سنت را به فکر بازسازی خود و گفتمانشان و ارایه گرایش های عرفانی به عنوان مرجعیت اصلی و ربوده شده فکری و معنوی در جهان اهل سنت انداخته است. آنها معتقد بودند عرفان این ظرفیت را دارد که به عنوان جایگزین جریان تکفیری اصالتا و حلقه وصل مذاهب اسلامی در رده تعامل و وحدت بین مذاهب مطرح بشود. دعوت از فعالان و علمای شیعه از عراق و ایران در همایش گواه این گرایش آنها بود.

۳. گرایش اصلاح طلبانه برای مبارزه با خرافات و برخی اشتباهات متصوفه نیز در این همایش مشهود بود.

سطح حضور متوسط به بالا بود. شخصیت های مهمی در همایش از کشورهای مختلف حضور داشتند که البته می شد شخصیت های قویتری هم دعوت بشوند. فضای معنوی عالی بر همایش حاکم بود. مودت و وحدت بین مذاهب خیلی خوبی مشهود بود. سطح علمی متوسط بود. در مجموع برای شروع جهانی این گرایش حرکت خوب و موثری شکل گرفت و توجه جهانی را به سمت خود جلب کرد.

*به نظر شما جریان تصوف چه ظرفیت هایی برای تعامل در جهت پیشبرد اهداف جهانی انقلاب اسلامی دارد؟

متاسفانه از طرف ما توجه کافی به ظرفیت های انقلابی عرفان در جهان اسلام به ویژه کشورهای عربی نشده است. از حیث جمعیتی در گرایش های مذاهبی گرایش های عرفانی بیشترین جمعیت ها را دارند. در صورتی که ما به عنوان عمق استراتژیک به این پیروان بنگریم و برای همکاری و تعامل با آنها برنامه دقیق داشته باشیم و محور را تحقق اهداف مشترک با آنها قرار دهیم(تقریب و تعامل و نه دعوت و اختراق) مسلما توازن قوا را علیه استکبار جهانی و دنباله های تکفیری آنها در جهان تغییر جدی خواهیم داد.

از منظر گرایشی بر خلاف آنچه به عنوان مشهور (که اصالت و صحت ندارد) ترویج می شود عرفان ذاتا خمودگی سیاسی نیست. بلکه مبانی عرفانی به انقلابی گری بسیار نزدیک است. شخصی که اساس گرایش فکری و معنوی خود را بر جهاد اکبر و مبارزه با نفس اماره بنا نهاده باشد در مبارزه و کفر به طاغوت بیرون هم پیشرو خواهد بود.

در مساله فلسطین کاملا همسویی با خط مقاومت مشهود بود. شعار مردم الجزایر (که درصد بسیار بالایی از آنها گرایش عرفانی دارند) این بود: نحن مع فلسطین ظالما او مظلوماً.
با توجه به زاویه ای که با سلفیت تکفیری داشتند سطح تحلیل سیاسی آنها در بحران های منطقه در سوریه و عراق به شکل نسبی با سایر گروه ها نزدیک تر بود. به ویژه در کشور الجزایر که از دیرباز در کنار جمهوری اسلامی مواضع همسو و همدلانه سیاسی اتخاذ می کرده.

الجزایر با توجه به میراث انقلابی خود و تقدیم بیش از یک و نیم میلیون شهید در مبارزه با استعمار فرانسه نماد تصوف و عرفان انقلابی در جهان اهل سنت است و می تواند به الگو و پایگاه ارزشمندی برای ترویج این تفکر تبدیل بشود.

*مشکل اغلب جریانات صوفی، استکبارستیز نبودن آنها و سازش با حکام جور است. در چنین شرایطی آیا سرمایه گذاری روی این جریانات می تواند برای اهداف انقلاب اسلامی مفید باشد؟

این تصور یکی از ساخته های سیاسی رسانه ای غرب است که بر خلاف تاریخ قطعی عرفان و جریان های عرفانی اهل سنت در جهان اسلام است و با چند هدف طراحی و ترویج شده است:

در دو مقطع تاریخی مبارزه با جنگ های صلیبی و مبارزه با استعمار عالمان و جریان های عرفانی همیشه پیش رو بودند. اگر به تونس سفر کنید با قلعه ها و مقابر اولیای الهی و عالمان عرفانی زیادی روبرو می شوید که «مرابطون» نام دارند. تونس مرز جهان اسلام و عرب با اروپا است و مرز آبی با کشور ایتالیا دارد. بارها هم مورد تجاوز نظامی غربی ها قرار گرفته است. بسیاری از این عالمان در این مراکز «رباط» ها در طول سال به تهذیب نفس و عبادت می پرداختند و در هنگامی که حمله ای نظامی به این کشور می شد به وظیفه دفاعی و جهادی خود می پرداختند.

در کشور مراکش هم با این پیشرو بودن تصوف در مبارزه با استعمار روبرو هستیم. شخصیت های بارز فراوانی از رهبران جریان های عرفانی در تونس الجزایر و کشورهای آفریقایی در مبارزه با استعمار فرانسه به شهادت رسیده اند و رهبری جریان مقاومت را به عهده داشتند. همانند امام خمینی در ایران که شخصیتی عرفانی و مبارز بود در الجزایر هم «امیر عبدالقادر» رهبر عرفانی مبارزه با اشغالگری و استعمار فرانسه بوده است و امروز قهرمان ملی و نماد مقاومت در این کشور است.

برای بررسی تاریخ جهاد و مبارزه با طاغوتهای سیاسی در بین تصوف اهل سنت کارهای تاریخی خوبی انجام شده است که متاسفانه در ایران این پژوهشها و کتابها شناخته شده نیستند. معتقدم احیای این تاریخ و ترجمه آن در ایران به زبان فارسی در اصلاح این تصور نادرست به ما کمک زیادی خواهد کرد.

غرب به خوبی از ظرفیت جمعیتی و گرایشی تصوف در جهان مطلع بود و تاریخ جریانهای جهادی عرفانی را به خوبی می شناخت به همین دلیل هم برای استعمارزدگی فرهنگی و سیاسی تصوف دقیقا همان برنامه ای را اجرا کرد که نسبت به شیعیان و حوزه های علمیه  به کار برده بود. سیاست گریزی و ناپاک دانستن سیاست در حوزه های علمیه یک فرهنگ تحمیلی است که امام خمینی تلاش زیادی برای مبارزه با این نگاه کردند.

بنابراین معتقدم این نگاه سیاست گریز و تسلیم در برابر حاکمان جور (که برخی از صوفیه خود نیز به آن باور پیدا کرده اند) نه با تاریخ آنها و نه با مبانی شان سازگاری ندارد.

در این همایش سطح بیداری سیاسی بالایی وجود داشت. این بزرگان معتقد بودند که غرب برای اینکه الگوی مشوهی از جهاد را ترویج کند به ساخت و جلوه دادن گروه های تکفیری پرداخته است تا از مفهوم جهاد آنگونه که خود می خواهد در اسلام هراسی بهره برداری کند و جریان های عرفانی را که پیشرو در جهاد واقعی بوده اند به حاشیه براند.

*چگونه می توان ظرفیت های انقلابی درونی تصوف که روزگاری در امثال عبدالقادر الجایزی نمود داشت و اکنون به خاموشی گراییده را دوباره فعال کرد؟

معتقد نیستم این نگاه به خاموشی رفته باشد بلکه در ظرف تاریخی احیاء این نگاه و گرایش هستیم. طبیعتا تعامل تشیع انقلابی با تصوف انقلابی در تسریع این فرآیند موثر خواهد بود. نگاه به گذشته و نگاه به آینده در طراحی راهبردها و برنامه های تعاملی مفید است.

برنامه های احیایی برای رهبران جهادی آنان در مناطق مختلف جغرافیایی در قالب نوشتن کتابها و برگزاری کنفرانسهایی در ترویج و تقدیر از این جریان ها و شخصیت ها توسط ما بسیار موثر خواهد بود.

سوق دادن مطالعات منطقه ای و ادیان و مذاهب در دانشگاه ها و پژوهشگاه های ایران به سمت بررسی و جریان شناسی این گرایش جهادی باب علمی خوبی را خواهد  گشود.

مطالعات مقایسه ای بین شخصیت ها و حوادث انقلابی و جهادی در تاریخ شیعیان و تصوف اهل سنت بسیار موثر خواهد بود .

در این زمینه به چند پیام ارزشمند امام خمینی که در سالگرد پیروزی انقلاب مردم الجزایر صادر شده اشاره می کنم. در حین سفر با راهنمایی دوست عزیزم جناب آقای شهبازی این پیام را دیدم و ترجمه عربی آن را بازنشر کردم که استقبال خیلی خوبی از آن شد. نگاه امام خمینی در مقایسه انقلاب دو کشور و تاکید بر ارزشهای مشترک انقلابی و ترسیم آینده و افق انقلابی با همکاری دو ملت نقشه راهی برای فعالان فرهنگی و فکری علاقمند به کار در این عرصه است.

در نهایت علاوه بر تاکید همیشگی ام بر استمرار و توسعه عملیات های پارتیزانی فرهنگی در این عرصه توسط سازمانهای مردم نهاد و فعالان مردمی معتقد به ضرورت تدوین راهبرد دقیق و جامع توسط مسوولان فرهنگی در این بخش هستم.

حجت‌الاسلام پناهیان: داعش با فتنه‌ای به‌سادگی فتنه 88 شروع به کار کرد/ ساده‌اندیش‌ها باید از عرصه مدیریت انقلاب کنار روند

خبرگزاری فارس: داعش با فتنه‌ای به‌سادگی فتنه 88 شروع به کار کرد/ ساده‌اندیش‌ها باید از عرصه مدیریت انقلاب کنار روند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه داعش با یک فتنه ساده به‌سادگی فتنه 88 شروع به کار کرد، گفت: ساده‌اندیش کسی است که تصور کند دشمنان مقابلمان کوتاه می‌آیند و چنین اشخاصی نمی‌توانند در کشور مدیریت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، حجت‌الاسلام‌ علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت اربعین روحانی شهید مدافع حرم محمدامین کریمیان، اظهار کرد: یقیناً این شهید بزرگوار نام محل منطقه شما را پرآوازه خواهد کرد و به‌عنوان یک الگو برای طلبه‌های جوان از او برای همیشه یاد خواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این طلبه شهید باهوشی و استعداد ایشان در دروس فلسفه و دروس عالی فقه بود که بالاترین نمرات را هم‌ کسب کردند، اما چرا باید چنین شخصیت جوان و خودساخته‌ای با این‌ همه توانمندی علمی که اگر می‌ماند در آینده از علمای برجسته حوزه و دانشگاه می‌شد در خط مقدم مقاومت حاضر شود و به خاطر عشق و علاقه شخصی خود به مقامی بالاتر از همه مقام‌های دولتی یعنی شهادت برسد؛ این‌ها از اسراری است که خداوند متعال روز قیامت برای ما توضیح خواهد داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک‌ زمانی افراد عدالت‌گرا و ظلم‌ستیز، دین‌دار می‌شدند و دین را وسیله‌ای برای نجات خود و مبارزه علیه ظلم می‌دانستند، تصریح کرد: دستور دین گرفتن حق خود و دفاع از عدالت است.

وی ادامه داد: در برخی مقاطع محرومان به دین علاقه پیدا می‌کردند و می‌کنند چون دید از محرومین استطاعت و کمک به آن‌ها را سفارش می‌کنند.

* علوم تجربی در همه عرصه‌ها در حال تواضع بیشتر نسبت به دین است

پناهیان با اشاره به اینکه در زمان‌ها و مکان‌های مختلف در طول تاریخ دلایل دین‌داری و دین‌گرایی در میان مردم متفاوت بوده است، تصریح کرد: در زمان ما و در آینده هر چه به جلوتر پیش برویم دلیل دین‌داری موضوع دیگری خواهد بود و امروز این موضوع خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: از عصر ما تا آینده‌ای که انسان پیش‌بینی می‌کند بیشترین انگیزه برای دین‌دار شدن هوشمندی و برخورداری از عقل سرشار است و افراد بسیار فهمیده دین‌دارتر خواهند بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بخش خیره‌کننده دین که همه را تسخیر می‌کند و در آینده بیشتر این صحنه‌ها را مشاهده خواهیم کرد عقلانیتی است که در دین نهفته است، اظهار کرد: روزبه‌روز جهان علم حتی علوم تجربی در همه عرصه‌ها در حال تواضع بیشتر نسبت به دین هستند.

وی ادامه داد: نخست‌وزیر یکی از کشورها حدود 15 سال پیش با عنوان خطر انقلاب اسلامی حرفی را در یک مجمع بین‌المللی مطرح کرد و گفت «اگر یک‌زمانی زندانی‌های آمریکا مسلمان می‌شدند، سیاه‌پوست‌های ستمدیده مسلمان می‌شدند و مؤمن به ایمان مذهب تشیع می‌شدند، نمی‌دانم چرا مدتی است در هرکجای عالم کسانی که به این مسلک گرایش پیدا می‌کنند و مؤمن می‌شوند سطح تحصیلاتشان از لیسانس و فوق‌لیسانس به بالا است و این خطر بزرگی برای آینده ماست که باسوادهای ما در حال جذب شدن به این دین هستند.»

پناهیان با اشاره به اینکه در آینده این صحنه‌ها را بیشتر خواهید دید، عنوان کرد: دین از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اساساً یک مقوله روشن‌فکری و حرکت عقلانی است.

وی افزود: این افتخار جامعه متدین و مؤمن ایران است که دانشجوی درجه‌یک فلسفه در حوزه در خط مقاومت حاضر شده و به شهادت می‌رسد.

* دین از مقوله فهم و اندیشه است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این افتخار حوزه است کسی که به‌جای تحصیل در بهترین رشته‌های دانشگاهی تشخیص می‌دهد باید قوای ذهنی خود را صرف درک معارف دینی قرار دهد و بعد دروس فقه و در دروس مربوط به دین‌شناسی و احکام دین فهمی درجه ممتاز می‌شود، عنوان کرد: بعد در وصیت‌نامه خود می‌فرماید اگر برای پدر و مادرم سخت نبود می‌گفتم بدن مرا همراه مجاهدانی که از سرزمین افغانستان هستند به خاک بسپارند و این یعنی غربت و مظلومیت آن‌ها را از نزدیک دیده است.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان یک انسان جهان‌اندیش و بزرگ چیزی حدود 20 سال سنش است و این فهم و درک ناشی از دین است چراکه دین انسان را زیرک بار می‌آورد و هر که دین‌دارتر باشد فهمیده‌تر خواهد شد و اساساً انسان‌های دین‌دارتر فهمیده‌تر هستند.

پناهیان با اشاره به اینکه دین از مقوله فهم و اندیشه است و اگر کسی توکل نکند به ذکر نمی‌تواند بپردازد، تصریح کرد: اگر کسی به ذکر بپردازد آن ذکر او را به اندیشیدن وا‌می‌دارد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: شما آثار فلسفه خواندن را در وصیت‌نامه این شهید می‌بینید که بسیار منطقی برخورد می‌کند و می‌گوید: «پدر و مادر، من زندگی کردن با شما را دوست دارم ولی قابل‌ مقایسه بازندگی کردن با اباعبدالله الحسین (ع) نیست.»

* نوشتن ده‌ها جلد کتاب برای دینی کردن جامعه هرگز اثرش به‌اندازه یک قطره خون شهید نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر این فرد باقی می‌ماند ده‌ها جلد کتاب علمی وزین می‌نوشت یا فعالیت‌های دینی انجام می‌داد، اما برای دینی کردن جامعه هرگز اثرش به‌اندازه یک قطره خون شهید نمی‌رسید، تصریح کرد: در آینده بی‌دینی کردن عین نشان دادن جهالت و نادانی است و مردمی که انسان بی‌دین را مشاهده می‌کنند می‌گویند فهمش کم است و آدم باهوشی نیست.

وی افزود: من از نمره فلسفه شهید کریمیان متوجه شدم که شهادت را هوشمندانه انتخاب کرده است و در یک جمله هوش سرشارش را به رخ همه کشید که زندگی در جوار امام حسین (ع) بسیار لذت‌بخش‌تر از تمام دنیا است و این‌ها ناشی از فهم انسان است.

* در آینده‌ نگرانی از نظر سیاسی در جامعه نخواهیم داشت

پناهیان با اشاره به اینکه ما در آینده‌ نگرانی از نظر سیاسی در جامعه نخواهیم داشت، اظهار کرد: سیاست‌مداران باید متدین و باهوش باشند و یک سیاست‌مدار باهوش و فهمیده لابد از بقیه دین‌دارتر هم خواهد بود.

وی ادامه داد: آن سیاست‌مداری که برای خود 200 میلیون حقوق می‌نویسد و برداشت می‌کند او قبل از هر چیزی حتی قبل از اینکه به این مردم خیانت کرده باشد آدم ساده و نادانی است که فکر می‌کند یک ریال از پول ناحق از گلوی او پایین خواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه من نمی‌دانم چطور انسان می‌تواند تحمل کند کسانی که آن‌قدر ساده و نادان هستند در پست‌های مدیریتی که نیاز است از هوش سرشار برخوردار باشد تا بتواند مسئولیت‌های خود را ایفا کند قرار می‌گیرند، تصریح کرد: دعوای ما بر سر این موضوع است و عجیب بود برای من این شهید بزرگوار در وصیت‌نامه خودشان یادی از فتنه می‌کنند و علیه فتنه سخن می‌گویند.

* داعش با یک فتنه ساده به‌سادگی فتنه 88 شروع به کار کرد

وی افزود: شهید بزرگوار و نخبه علمی ما که در خط مقدم مقاومت علیه فتنه‌گرانی که در سوریه و عراق می‌جنگد در وصیت‌نامه یک‌صفحه‌ای خود یکی دو خط به فتنه‌گران ایران اختصاص می‌دهد، چراکه او به سهولت در میابد اگر آن فتنه 88 که در ایران شکل گرفت میدان پیدا می‌کرد عرصه حیات اجتماعی ما مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاده بود می‌شد.

پناهیان با اشاره به اینکه داعش با یک فتنه ساده به‌سادگی فتنه 88 شروع به کار کرد، اظهار کرد: کسی که در خط مقدم حضور دارد و با نتایج سهمگین فتنه سوریه می‌جنگد او می‌فهمد که فتنه 88 چقدر شوم بوده است و این مطلب را وصیت‌نامه خودش می‌نویسد.

وی ادامه داد: یک سیاست‌مداری که مانند این شهید علیه فتنه 88 نمی‌شورد و قیام نمی‌کند و سخن نمی‌گوید او از حماقت خود حکایت می‌کند و نادان است اما فهم اینکه فتنه 88 چقدر شوم بوده است نیاز به درایت دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انقلاب ما هم پر از مقوله عقل و فهم و درایت است، تصریح کرد: انقلابی فردی باهوش است و اگر فردی باهوش نباشد گاهی اوقات به رفتارهای غلط و حاشیه‌های نابه‌جا کشیده می‌شود.

وی افزود: اگر کسی هوشمند باشد اولاً انقلابی خواهد شد و ثانیاً انقلابی خواهند ماند.

* آدم‌های احمق می‌توانند فتنه 88 را ببخشند

پناهیان با تأکید بر اینکه آدم‌های احمق می‌توانند فتنه 88 را ببخشند، اظهار کرد: افراد باهوش با یک محاسبه سرانگشتی ساده می‌دانستند چه آتشی در این مملکت برافروخته شده است، آن‌ها وقتی در فتنه 88 ایران موفق نشدند شروع به فتنه‌گری در منطقه کردند.

وی ادامه داد: ما حضرت امام (ره) را انسانی باهوش می‌دانیم که از هوش و درایت و عقل سرشار بود که استفاده کرد و این انقلاب را به راه انداخت، متأسفانه برخی از اطرافیان حضرت امام به‌اندازه حضرت امام باهوش نبودند و شاید در همین جریان ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی بود که جام زهر را به امام تحمیل کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام وقتی قائم‌مقام رهبری را عزل کردند در نامه ایشان نوشتند که شما فردی ساده هستید و چون ساده هستید باید از عرصه مدیریت انقلاب کنار بروید، تصریح کرد: فرق خط و راه امام را با راه دیگران را در هوشمندی آن میدانیم و اگر امام آن روز فرمودند جام زهر برای اینکه کوتاه آمدن در برابر دشمن را به یک‌رویه دائمی تبدیل نکنند و دیگر هر روز انسان جام زهر را نمی‌نوشد.

وی افزود: یک‌بار بنابر مصلحت، فشارها، تحدیدها و تحمل‌ها حضرت امام جام زهر را نوشیدند اما برای تاریخ این موضوع را ثبت کردند که این جرعه دائماً نوشیدنی نیست و نابود می‌کنید خودتان را اگر این جرعه را دائماً بنوشید.

*  امام راحل مفهوم ساده‌اندیشی را در مقوله سیاسی یک اصطلاح ویژه قرار دادند

پناهیان با بیان اینکه امام راحل با هوشمندی جمله جام زهر را انتخاب کردند، اظهار کرد: آدم‌های ساده‌لوح از سر نادانی می‌گویند کسانی که رفتند و متقاعد کردند امام را که جام زهر بنوشد باید مجسمه‌ طلا از آن‌ها ساخت.

وی ادامه داد: این‌ها همه ساده‌اندیشی است و حضرت امام راحل مفهوم ساده‌اندیشی را در مقوله سیاسی یک اصطلاح ویژه قرار دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ساده‌اندیش کسی است که احمقانه تصور کند احتمال این وجود دارد که دشمنان ما در مقابلمان کوتاه بیایند، خطر نفوذ را احساس نکند، کسانی که قدرت برتر ایران اسلامی را نبینند، توانمندی‌های این ملت برای ایستادن در برابر همه دنیا را نبینند، فرصت‌های بسیار فراوان منطقه‌ای و جهانی را نبیند و تصور کنند فقط کدخدای منحوس دهکده جهانی است که باید اجازه خوردوخوراک به ما بدهد، تصریح کرد: ساده‌اندیش‌ها نه می‌توانند دین‌داری بکنند و نه دین‌داری این افراد ارزشی دارد حتی نمی‌توانند انقلابی بشوند و در مسیر انقلاب باقی بمانند.

وی در پایان گفت: ساده‌اندیش‌ها نه می‌توانند مدیریت کنند و نه می‌توانند در مدیریت خود از خیانت‌ها و خطاها جلوگیری کنند.

آیت الله قبله ای خویی به دیار باقی شتافت


آیت الله قبله ای خویی به دیار باقی شتافت

آیت الله حاج میرزا خلیل قبله ای شپژوهشگر مباحث فقهی و از شاگردان امام خمینی (ره)، به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این عالم ربانی از شاگردان برجسته‌ حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله العظمی خوئی و آیت‌الله العظمی کوه کمری بود.

مرحوم آیت‌الله قبله‌ای در زمان حیات علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، آثار ارزشمندی از جمله کتاب علی (ع) و نامه‌هایش، قواعد فقه، آیات الاحکام، ارث، اصول فقه و شرح و ترجمه مبانی تکلمه المنهاج آیت‌الله خوئی را به رشته تحریر درآورد.

این عالم فقید در سابقه علمی خود تدریس در مدرسه علوم دینی مروی و شهید بهشتی و حوزه های علمیه قم و تهران و دانشگاه علوم قضایی را دارد.

مراسم تشییع پیکر آیت الله قبله ای خویی دوم مرداد از مقابل منزلش برگزار و مجلس ختم نامبرده در مسجد نور میدان فاطمی در تهران برگزار می شود.

آیت‌الله قبله‌ای خویی در سال 1304 در محله قاضی خوی چشم به دنیا گشود و در تاریخ 1325 هجری شمسی برای تحصیلات تکمیلی به حوزه علمیه قم رفت.

حجت الاسلام ماندگاری : ملاک انتخاب همسر از نگاه دین سه ویژگی دیانت،طهارت و لیاقت همرا با مهریه کم است

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در بیست و یکمین دوره از طرح ولایت کشوری اظهارداشت: روایتی از نبی مکرم اسلام داریم که اگرجوانی که خودش را در میان گناه کنترل کند مثل شهید است.

  حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در جمع دانش پژوهان بیست و یکمین دوره از طرح ولایت کشوری به طرح مبحث ازدواج از نگاه فهم دینی پرداخت.

وی این نگاه را در سه محور مورد بررسی قرار داد و عنوان داشت: این سه محور شامل ضروری بودن، شرط کمال و عامل آرامش است.

ماندگاری افزود: ضروری بودن ازدواج برای تأمین سه نیاز جنسی، عاطفی و شخصیتی است. در نگاه دینی به تربیت، سه دوره هفت ساله را تبیین کردند که هفت سال اول فرزند مانند امیر است و باید با او مخالفت نکرد و به خواسته هایش با بازی جهت و پاسخ داد. در هفت سال دوم نگاه آموزش پذیری در فرزند وجود دارد و در هفت سال سوم فرزند مسئولیت پذیر می شود که بهترین سن برای ازدواج دوره و در سن 21 سالگی است.

وی در ادامه ملاک های انتخاب همسر از نگاه دین را عنوان کرد و بیان داشت:  سه ویژگی دیانت، طهارت و لیاقت همرا با مهریه کم و رعایت شش گام طهارت دوران جوانی، رفاقت با والدین، تحقق معیارها، انتخاب صحیح، کارگردانی درست و عوامل معنوی مانند توکل به خدا، واگذاری کار به خدا و توسل از جمله ملاکها و گامهای انتخاب همسر در اسلام است.

وی با بیان اینکه در این راه توکل و توسل نقش مهمی دارد  راه های توسل را نماز، روزه، صدقه، استغفار، دعا، قرائت قرآن، اهل بیت(ع) و ذکر دانست.

حجت الاسلام ماندگاری آیات 24 تا 27 سوره قصص را کلید ازدواج آسان دانست و علت عدم اجازه اسلام برای محبت پیش از ازدواج را تبعات منفی بعد از آن دانست و اضافه کرد: کسب معرفت قبل از ازدواج شامل تحقیقات، گفتگو در خواستگاری  و استفاده از نقش خانواده و مشاور است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان  تخصص های شیطان را مورد بررسی قرار داد و افزود:شیطان با روشهایی مثل  نیاز شناسی، ظاهرشناسی و سواستفاده از ارزش ها به جنگ با عزت نفس انسان برمی خیزد و باید با عفت نفس با گناه مقابله و آن را کنترل کرد که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: جوانی که خودش را در میان گناه کنترل کند مثل شهید است.