کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

امام جمعه ارومیه: تخریب شورای نگهبان با هدف نفوذ صورت می‌گیرد



امام جمعه ارومیه گفت: تلاش برای تخریب شورای نگهبان به معنی اجازه دادن برای نفوذ افراد غیرانقلابی به عرصه‌های مهم حکومتی است.

خبرگزاری فارس: تخریب شورای نگهبان با هدف نفوذ صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی به عنوان تنها راه نجات و سعادت، اظهار داشت: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع مردم آذری‌زبان باید به دفعات بازخوانی شده و به عنوان معیار و ملاک عمل قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش برخی گروه‌ها یا افراد برای ناکارآمد نشان دادن شورای نگهبان، افزود: مقام معظم رهبری تلاش برای تخریب شورای نگهبان را همگام و هماهنگ شدن خواسته یا ناخواسته با مخالفین نظام اسلامی عنوان و تاکید کردند که چنین افرادی به انقلاب اسلامی آسیب می‌زنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر فقهای شورای نگهبان به زیر سوال بروند مجلس خبرگان رهبری مخدوش می‌شود و تلاش برای تخریب شورای نگهبان به معنی اجازه دادن برای نفوذ افراد غیرانقلابی به عرصه‌های مهم حکومتی است.

وی فقهای شورای نگهبان را معصوم ندانست و اظهار داشت: ما معتقد به عصمت خاندان نبوت و چهارده معصوم(ع) هستیم و به غیر از ایشان هر کسی در معرض خطا و اشتباه است، اما این دلیل بر تلاش برای تخریب شورای نگهبان نمی‌شود، چرا که فرد مومن، انقلابی و دلسوز که ممکن است در موردی تشخیص درست ندهد با فردی که با این انقلاب دشمنی دارد یکی نیست.

امام جمعه ارومیه شرایط شورای نگهبان را به مانند پزشک و جراح معالجی عنوان کرد که مردم به ناچار به او اعتماد کرده و جان خود، اعضای خانواده و حتی فرزندان خود را به او می‌سپارند تا جراحی و درمان کند در حالی که امکان دارد پزشک معالج اشتباه کرده و جان آنان را به خطر اندازد.

وی یکی دیگر از مطالب قابل توجه در بیانات اخیر مقام معظم رهبری را اعتراض آمریکایی‌ها به تداوم شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران عنوان و تصریح کرد: دولتی که آشکارا علیه دولت و ملت ما نظر داده و علیه این حکومت برنامه‌ریزی می‌کند شایسته است که همواره مورد دشمنی قرار گیرد و اعتماد کردن به آن خطا است.

قریشی به تلاش انگلیسی‌ها برای دخالت در امور داخلی به‌ویژه انتخابات هفت اسفند 94 اشاره و اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی غربی‌ها به‌ویژه انگلیس و آمریکا برای سران کشور تعیین تکلیف می‌کردند و ملت ما اجازه نداشتند که بدون اذن آنان حتی اقدام به تعمیر لاستیک هواپیما کنند.

وی افزود: امروز رادیو بی بی سی به ملت ما می‌گوید که به فلان افراد رای دهید و به فلان رای ندهید، این مداخله در امور داخلی نظام اسلامی است، لذا ملت باید هوشیارانه رفتار کرده و با انتخاب شایسته‌ترین و اصلح‌ترین افراد نسبت به انقلاب و اسلام دشمنان را بیشتر از 22 بهمن امسال ناامید کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی اذعان کرد: در حکومت دینی مشروعیت ولی و رهبر از سوی دین اسلام مشخص می‌شود، اما استقبال مردم از رهبران دینی و ولی فقیه سبب مقبولیت وی شده و مقدمات تشکیل و حفظ حکومت اسلامی را فراهم می‌کند.

وی گفت: بدون حمایت و قبول مردم حتی پیامبران الهی(ع) و امامان معصوم(ع) قادر به تشکیل حکومت دینی نشدند و جامعه اسلامی زمانی شکل گرفت که مردم مدینه به ملاقات پیامبر خاتم(ص) آمده و با ایشان بیعت کردند، بنابراین اگر مردم مومن و انقلابی ایران علاقمند به حفظ نظام اسلامی هستند باید مطیع ولی فقیه بوده و در جهت حفظ این نظام در صحنه‌های حساس به ویژه انتخابات حاضر شوند.

این مسئول با اشاره به شروع دوره تبلیغات کاندیدهای مجلس شورای اسلامی آنان را به رعایت اخلاق و اعتدال دعوت و تصریح کرد: بهترین راه تبلیغ برای هر فردی معرفی دست‌آوردها و اقدامات خویش است، اما باید نامزدها از ابتلا به کبر، غرور و منیت پرهیز کنند، چرا که منیت سبب گمراهی ابلیس شد.

امام جمعه ارومیه از نامزدهای انتخاباتی که مطمئن هستند رای چندانی نمی‌آورند خواست تا به نفع دیگر رقبا کنار بکشند تا افرادی که وارد مجلس می‌شوند با رای بیشتری انتخاب شده و در مجلس با قدرت بیشتری به نقش آفرینی بپردازند.

وی در بخشی سخنان خود به معرفی افراد متقی و صفات آنان پرداخت و گفت: افراد متقی همواره به یاد روز قیامت و لحظه مرگ خود هستند، چراکه یاد مرگ و روز حساب سبب بیداری دل انسان و عدم غفلت مومنان می‌شود.

قریشی با اشاره به عدم دوام و بقای دنیا ادامه داد: در گذشته کسانی به دنیا دل بستند و برای آبادانی آن از هر راه ممکن تلاش کردند که دنیا به آن‌ها وفا نکرد و با گرفتن جان‌شان آن‌ها را از همه علایق خویش جدا کرد مانند صدام حسین، قذافی، پادشاهان قاجار و پهلوی که امروز اثری از آنان در دنیا نیست و در قبر خود منتظر روز قیامت هستند.

وی در پایان به مباحث خانوادگی اشاره و ابراز کرد: یکی از بدترین صفاتی که ممکن است در یک خانواده مسلمان و مومن رخ دهد تحمیل خواست و نظر سرپرست خانواده بر اعضا آن و یا برعکس است، دین اسلام به ما اجازه نمی‌دهد در مواردی که دین آن را مباح شمرده و افراد را در انتخاب آزاد گذاشته است کسی نظرش را بر دیگری تحمیل کند.

خطبه دوم امام جمعه تهران/ تاکید صدیقی بر حضور قوی در پای صندوق های رای/ رو به روشدن با چهره های جدید به مردم امید می دهد



تهران - ایرنا - خطیب جمعه تهران گفت: اگر حضور مومنان، وفاداران به راه امام و شهدا (در پای صندوق های رای) قوی باشد می توانیم مجلس قوی، کارآمد و وفادار به انقلاب داشته باشیم؛ یک مجلس دلسوز به پابرهنه ها و توده های پایین جامعه از نظر اقتصادی و فرهنگی.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با مهم خواندن مساله انتخابات اظهار داشت: انتخابات در سه مرحله بسیار اهمیت دارد؛ یکی، اصل حضور مردم که دلیل ادامه حیات سیاسی مردم است، اعلان دخالت مردم در سرنوشت خودشان است که از برکات انقلاب، احساس هویت بود که ما صاحب فکر و نقشیم و می توانیم با حضورمان دینمان را حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: ما یاران دینیم، جنود الهی هستیم؛ انقلاب کردیم و آن را حفظ می کنیم، آمدن سر صندوق های رای اعلان این است که همچنان مومن به انقلاب، امام، شهدا و آرمان های انقلاب که اجرای عدالت اسلام احیای امر مساکین و پابرهنه هاست هستیم و ما از پای نمی نشینیم و باید این عدالت را به عدل جهانی برسانیم.

**این که جمعی همیشه بخواهند پست ها را در اختیار داشته باشند فرسایشی است
صدیقی همچنین اظهار داشت: این که خداوند خمس و زکات را واجب کرده برای این است که ثروت یک جا متمرکز نشود؛ این که یک جمعی همیشه بخواهند پست ها را در اختیار داشته باشند فرسایشی است و باید بگردند.
خطیب جمعه تهران گفت: یک وقت ولایت جان مردم است؛ جان همیشه باید در اعضای ما حاکم باشد، عقل مردم است، چراغ عقل همیشه باید روشن باشد اما یک وقت در شرایط سیاسی جهان و مدیریتی مملکت باید بگذاریم که همه استعدادها خود را عرضه کنند. اگر یک گروه و حزبی مانند دو حزب آمریکا همیشه بر سر قدرت باشند و گردن کلفت هایی که خود را غنی و قوی کرده اند، خود و بچه هایشان صاحب ثروت و امکانات هستند اگر همیشه بخواهند گرداننده مملکت باشند مملکت ضربه می خورد.
وی افزود: این نقل و انتقالات قدرت، این نفس تازه به جان جامعه دمیدن، با چهره های جدید، کارآمد، تازه نفس روبه رو شدن، مردم را امیدوار می کند، به مردم نشاط جدید می دهد؛ به علاوه هر نفسی جلوه جدیدی است.
صدیقی اظهار داشت: عرفا می گویند خداوند در تجلی خود تکرار ندارد چون تکرار در تجلی نیست. این نفس ها و عناصر جدید ابتکارات جدید با خود می آورند؛ یک عده ای امتحانشان را داده اند. اینها از وقتی انقلاب بوده در موقعیت های مهم بعضی هایشان هم خیلی گردن کلفت شده اند. خیلی امکانات به هم زده اند. حالا کسان جدید بیایند و مردم را با وضعیت جدیدی آشنا کنند که بسیار مهم است.
صدیقی در بخشی دیگر از خطبه ها اظهار داشت: شما بندگان صالح خدا و نفس ضعیف خودم را به جلب رضای خدا به پرهیز از غضب پروردگار متعال توصیه می کنم؛ خداوند غضبش را در گناهان مخفی کرده است؛ خدا چهار چیز را در چهار امر روی مصالح پنهان فرموده که یکی از آنها غضب خداست؛ خداوند خشم خودش را در گناهان نهفته است، معلوم نیست کدام گناه است که آتش غضب الهی را مشتعل می کند.
وی افزود: به خودمان رحم کنیم و در منطقه گناه قدم نگذاریم، یک وقت قدم می گذاریم ابدیت ما می سوزد. دنیا و آخرتمان را از بین می برد لذا اعضا و جوارح را پاک نگه داریم. تمایلاتمان را اصلاح و فکرمان را نورانی کنیم؛ فکر و میل گناه نداشته باشیم. ملک ها از ما کار آلوده به بالا نبرند.
وی ادامه داد: ایمانی که امام راحل(ره) به شما مردمان پاکدل داشت، نایب امام زمان ما و امام معاصر به شما دارد. همیشه به مردم تکیه می کند، به مردم امید و اعتماد دارد، به بصیرت مردم از روی کارشناسی و عمیقانه عنایت خاص دارد، من به مردم اعتماد الهی دارم. مردم را مومن، حسینی، امام زمانی، قرآنی، انقلابی و حزب اللهی می دانم و کسانی که خلاف این مردمند بسیار نیستند.
صدیقی در توضیح این مطلب افزود: در این روزنامه های خاص این ها گنده می شوند، در این دنیای مجازی پرداخته می شوند. باد می کنند، و الا مردم ما به جمهوری اسلامی و به ولایت رای داده اند. اگر رای هم نمی دادند ولایت در تار و پود این مردم نهفته است و آن را به ارث آورده اند و تا آخر حیات، با ولایت نفس می کشند.
وی افزود: بعد از آن که دشمن از منصرف کردن مردم برای آمدن به پای صندوق های رای ناامید شد، در سال های متمادی دنبال این بودند که مردم دلسرد شوند و سر صندوق ها نیایند، برای اولین بار است که رسانه های بیگانه، دشمنان دیرینه و قسم خورده ما، دشمنانی که همین امروز هم در قضیه هسته ای شهدا از ما گرفته اند و همین امروز سر مومنان را می برند و با آن توپ بازی می کنند ؛ این ها داعش نیستند، انگلیس و آمریکا هستند؛ اینها اوج خباثت و عنادشان را در این کارها به ما نشان داده اند، امسال اینها دلسوز ما شده اند آمده اند می گویند همه سر صندوق ها بیایند و حضور داشته باشند.

**دنیا به هیچ وجه نتوانست فاصله ای بین مردم و رهبری ایجاد کند
وی اضافه کرد: اما این ها که می خواهند بیایند، چند پایگاه را تخریب می کنند؛ یکی پایگاه شورای نگهبان است، پایگاه ولایت را که با شبکه های مختلف دائما بمباران می کنند و با این همه تبلیغات علیه ولایت، عشق و شیدایی مردم به نیابت حضرت حجت و انتظارشان به آمدن آن حضرت روز افزون می شود و این رهبر را مثل جان عزیز می دارند و به هیچ وجه دنیا نتوانست و هرگز نخواهد توانست فاصله ای بین مردم و رهبری ایجاد کند.
صدیقی اظهار داشت: حال که از آن مساله هم در امتحان های مختلف برایشان تجربه شد که این هم عملی نیست حالا می خواهند شاخه ها را قطع کنند و پر و بال رهبری را بچینند؛ در این پرچینی حساسیت خاصی از زمان شروع شورای نگهبان شروع شده و مطالبی که مقام معظم رهبری، نایب امام زمان و زعیم هوشیار ما، دیدبان همیشه حاضر در صحنه ما، شیر میدانی که همیشه روباه ها از آن می ترسند در حضور مردم عزیز تبریز فرمودند حمله به شورای نگهبان روی اغراضی است؛ این که مقام معظم رهبری فرموند ولی اینها می خواهند مجلسی را که در پیش داریم بی اعتبار کنند.
وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان قانونیت نداشته باشد نامزدهایی که شورای نگهبان تایید کرده قانونی نخواهند بود، اگر اینها قانونی نبودند مجلس قانونی نیست و اگر مجلس قانونی نباشد کشور، دوره ای را در خلاء قانون باید به سر ببرد.
خطیب جمعه تهران گفت: ولی من به خود این آقایان که به تبع و همصدا با بیگانگان به این پایگاه عظیم و به این پر پرواز حمله می کنند می گویم اعتبار خود شما از کجاست؟ از جانب خدا جبرئیل بر شما نازل شده یا اعتبار خودتان را از قانون کسب می کنید؟
وی ادامه داد: مگر این پایگاه، پایگاه اثبات اعتبار برای شما نیست؟ آن وقت شما با این تشکیک خودتان در نظر مردم بی اعتبار می شوید. خود را از بین می برید. این کار به ضرر شما، قانونی بودن شما و به ضرر ایمان شماست، معلوم می شود شما نظام و ولایت را قبول ندارید. از طرفی همیشه راس هرم، جان و قلب مردم در بیانات مکرر از این نهاد حمایت فرموده اما شما تا آخر مقابل آن می ایستید. تشکیک و القای شبهه می کنید. مردم در مورد شما چه بگویند و چه قضاوتی کنند؛ اینها می خواهند متدینان را به عنوان عناصر تندرو معرفی کنند.
صدیقی به فرمایشی از امام راحل به مردم و جوانان انقلابی اشاره کرد که 'اینک به تمام متصدیان امور و دست اندرکاران کشور هشدار می دهم که قدر این جوانان حزب الهی را بدانید و از آنان قدردانی کنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ کنید. اینان بودند که ایران را نجات دادند و همین ها هستند که انقلاب را پاسداری می کنند، مردم ما حزب الهی اند، مردم ما امامی اند، مردم ما جبهه ای اند، مردم ما دشمن آمریکا و انگلیس هستند و همیشه از ولایت و آرمان های دینی خود حمایت کرده اند و این غیرت را سر صندوق ها نشان خواهند داد.'
وی ادامه داد: پررویی، بی حیایی، جسارت و حماقتی که انگلیس و آمریکا در جریان فتنه که شبکه های فارسی خود را توسعه دادند و بروز کردند و از فتنه حمایت کردند امروز هم نام می برند به چه کسانی ملت ایران رای ندهند؛ از استوانه هایی که از اول عمرشان تا به امروز پای ولایت، از آبرو، حیثیت، جان و از همه چیز گذشته اند نام می برند و می گویند مردم به اینها رای ندهند و کسانی را نام می برند و می گویند رای دهند.
خطیب جمعه تهران افزود: فکر می کنید چرا این گونه شده است، چرا کار ما به اینجا رسیده است؟ و قدرت های کینه ورز اسلام که تا توانستند از هیچ خیانت و عداوتی نسبت به ما کوتاه نیامده اند حالا در مورد شما چه فکر می کنند؟ برای ابطال سحر اینها و اثبات حماقت اینها مردم عزیز و شریف ما به توصیه مقام معظم رهبری به کسانی رای می دهند که آنها می گویند رای ندهید و به کسانی رای نمی دهند که آنها می گویند رای دهید.
صدیقی در ادامه ایام فاطمیه را گرامی داشت و همچنین با یادآوری یوم الله 29 بهمن قیام مردم تبریز و شهدای مردم آذربایجان گفت: همیشه مرم آذربایجان در دینمداری، مرزبانی دین، در شیدایی به اربابمان حضرت اباعدالله الحسین(ع) سنگ تمام گذاشتند؛ اربعین شهدای قم نقطه عطف و در جدیدی بود که باز شد و یزد و شهرهای دیگر به دنبال آن آمدند و انقلاب را گرم کردند و به ثمر رسید.

امام جمعه ارومیه: حضور در راهپیمایی دیروز نشان از بصیرت مردم ایران بود


امام جمعه ارومیه گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه نشان از شور و شعور و بصیرت ملت ایران دارد.

خبرگزاری فارس: حضور در راهپیمایی دیروز نشان از بصیرت مردم ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ارومیه با قدردانی از حضور باشکوه مردم آذربایجان غربی در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه، اظهار داشت: حضور گسترده مردم در چنین روزی نشان از شور و شعور و بصیرت ملت ایران دارد.

وی ادامه داد: مردم ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با تحمل سختی‌ها و دشواری‌های که از سوی دشمنان اسلام بر آنان وارد می‌شد نشان دادند که ملت ایران ملتی با اقتدار و مقاوم است و در برابر ناملایمات‌ها ایستادگی خواهد کرد.

امام جمعه ارومیه از مردم آذربایجان غربی درخواست کرد، حضور باشکوه خویش را در هفتم اسفندماه به معرض نمایش قرار داده و توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کنند.

وی خطاب به کاندیداهای انتخاباتی توصیه کرد، در تبلیغات خویش از معیارها و روش‌های دینی انتخاب کرده و در تبلیغات خویش از اسراف بپرهیزند.

* پرهیز از اسراف در تبلیغات انتخاباتی

قریشی با بیان اینکه اسراف در دین اسلام حرام است، افزود: کاندیداهای انتخاباتی باید توجه داشته باشند که اسراف در تبلیغات سبب می‌شود که آنان علاوه بر ارتکاب گناه در پیشگاه خداوند در نزد مردم نیز به عنوان فردی منفور باشند.

وی با اشاره به اینکه اسراف‌کنندگان در قرآن کریم به عنوان برادران شیطان نامگذاری شده‌اند، افزود: مردم نباید اجازه دهند برادران شیطان به عنوان وکلای ملت وارد مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شوند.

امام جمعه ارومیه همچنین از کاندیداهای انتخاباتی درخواست کرد تا مراقب اطرافیان خویش باشند و توجه داشته باشند که صرف هزینه میلیونی اطرافیان آنان خالی از درخواست‌های نامتعارف آنان در آینده نیست، لذا لازم است با دقت بیشتری رفتار آنان را زیر نظر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از انبار شدن سیب درختی در انبارهای آذربایجان غربی انتقاد کرد و از استانداری و سایر مسئولان درخواست کرد اقدامات لازم برای فروش این میوه در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرده تا کشاورزان دچار آسیب اقتصادی نشوند.

ارزیابی مهم ترین فرصت ها و تهدیدهای انتخابات ۷ اسفند

صندوق رای

بایستی مواظب غربزده ها و نفوذی ها در تبلیغات انتخاباتی باشیم و به فرموده حضرت امام خمینی -رحمت الله علیه- نگذاریم این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این نوشتار به پنج محور مهم درباره انتخابات 7 اسفند پرداخته ایم. موضوع اول چرایی طرح مشارکت حداکثری از سوی رهبر معظم انقلاب است. موضوع دوم به نقش انتخابات در افزایش اقتدار جمهوری اسلامی  ایران می پردازد و در بخش سوم به چالش های داخلی و امنیتی فراروی انتخابات اشاره کرده ایم. در محور بعد به واکاوی راهبردهای فتنه گران در انتخابات پرداخته ایم و در آخرین بخش هم اشاره ای به لزوم تغییر در برخی  رفتارهای انتخاباتی داشته ایم.

الف.    منطق مردم سالاری دینی و مشارکت حداکثری

با فرارسیدن فصل انتخابات، اظهارنظرات گوناگونی درباره حضور مردم در پای صندوق های رأی شنیده می شود و کارشناسان مختلف هر یک از منظری به این مقوله می پردازند. در این بین بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از جایگاه راهبردی در انتخابات برخوردار است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

مروری بر رهنمودهای چندین دهه ایشان، این حقیقت را آشکار می کند که معظم له بحث انتخابات را با تأکید بر دکترین «مشارکت حداکثری» آغاز می کنند و تاکنون انتخاباتی نبوده که ایشان افکار عمومی ملت ایران را به این مهم توجه نداده یا اظهاراتی مخالف این جهت گیری اساسی حکومت اسلامی ایراد کرده باشند.

رهبر فرزانه انقلاب در آخرین بیانات شان در جمع مردم قم باز هم بر این مهم تأکید ورزیدند و با صراحت فرمودند: «ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد، اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی  است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند که خب بحمدالله امروز هست، این موجب می شود که ملت ایران در چشم ملت های دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابهت پیدا کند ملت ایران؛ انتخابات این است. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای  صندوق های رأی و رأی دادن آن ها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری  اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملّت ایران است، آبروی کشور است. این مسأله اوّل است.»

برای فهم و درک چنین تعابیری باید به ماهیت حکومت اسلامی از منظر معظم له توجه کرد. حقیقت آن است که نظام های سیاسی، ماهیت های مختلفی دارند و مبتنی بر اصول و مقوم هایی شکل گرفته اند. این مقوم ها به مثابه ریشه هایی هستند که به شاخ و برگ های نظام سیاسی حیات و جهت می دهند؛ لذا برای فهم تفاوت ها باید جست وجو را از ریشه ها آغاز کرد.

اساس و ماهیت نظام جمهوری اسلامی به منزله الگویی برای حکومت ورزی را می توان نظام مردم سالاری دینی  دانست. در این الگو ریشه حقوق و منشأ شکل گیری، اعمال قدرت و توزیع قدرت اسلام است. در این نگاه اسلام برای حاکمیت دو رکن و پایه لحاظ کرده است که حاکم اسلامی و مسؤولان نظام اسلامی باید به آن مزین باشند: «رکن اول، آمیخته و آراسته بودن با ملاک ها و صفاتی است که برای حاکم اسلامی معین شده، مانند دانش، تقوا، توانایی، تعهد و... و رکن دوم، قبول و پذیرش مردم است.»

و از اینجاست که رضایت مردم به پایه ای برای مشروعیت بخشی به حاکمیت لحاظ می شود. این اعتبار رأی ملت، خاستگاه الهی دارد و همچون دموکراسی های غربی نیست که مبتنی  بر حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی شکل گرفته باشد. به تعبیر رهبری حکیم، وقتی پرسیده شود: «ای کسی که مسلمانی، چرا رأی مردم معتبر است؟ می گوید چون مسلمانم؛ چون به اسلام اعتقاد دارم و چون در منطق اسلام، رأی مردم بر اساس کرامت انسان پیش خدای متعال معتبر است.»

با این نگاه است که رأی مردم حق الناس تلقی شده و وظیفه حاکمیت را صیانت از آن حق قلمداد می کند و با این منطق است که حضور حداکثری همه مردم به منزله یک حق شرعی دیده می شود که نه تنها حکومت به هیچ بهانه ای  نمی تواند آن را سلب کند، بلکه موظف است زمینه ها و مقدمات این مشارکت حداکثری را فراهم آورده و موانع را برطرف کند. حتی بیش از این موظف است تا با همه ابزارهای در اختیار خود برای به میدان آمدن توده های  مردم که به واقع صاحبان اصلی این انقلاب و نظام سیاسی هستند، برنامه ریزی کند.

لذا فارغ از این که افزایش مشارکت سیاسی دستاوردهای فراوانی برای نظام اسلامی، ازجمله امنیت، مشروعیت، اعتبار بین المللی، کارآمدی و... خواهد داشت، نفس حضور و مشارکت مردم، خود اصالت داشته و اساس و ماهیت نظام اسلامی را تشکیل می دهد و همه تأثیرگذاران و بازیگران عرصه انتخابات باید ضمن فهم این حقیقت، برای تحقق آن بکوشند.

ب.    صندوق رأی و اعتبار و اقتدار جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری بر پایه رأی مردم (همه پرسی فروردین 1358) بنا نهاده شد. در هیچ انقلابی چنین چیزی مشاهده نمی شود که رأی ملت در تعیین شکل نظام و قانون اساسی آن با این فاصله کم و سرعت زیاد منشأ اثر باشد. نهادهای جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس قانون اساسی از طریق صندوق آرا شکل گرفتند. در طول چند دهه پس از انقلاب اسلامی نیز تعیین کنندگی صندوق رأی در اداره کشور بر اساس اصل ششم قانون اساسی با همه مشکلات و سختی ها، فراز و نشیب ها در طول دوران جنگ و دوران تحریم ها ادامه یافت.

بنابراین تداوم جمهوریت، اسلامیت و تعیین کنندگی صندوق آرا شاید اهمیتی کمتر از تعیین کنندگی صندوق رأی در شکل گیری نظام نداشته باشد؛ لذا می توان گفت صندوق آرا در جمهوری اسلامی ایران منشأ تولید قدرت، تعیین و چرخش نخبگان است؛ صندوق رأی جایی است که دیدگاه ها و نظرات مختلف از طریق آن بازتاب پیدا می کند و در قالب کرسی مجلس شورای اسلامی، صندلی ریاست جمهوری، کرسی مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا متجلی می شود.

اگر کارکردهای صندوق آرا همواره به رسمیت شناخته شود و البته اقتضائات صندوق رأی پیش از نقش آفرینی  صندوق در حین رأی گیری و پس از آن رعایت شود، همواره می تواند تأمین کننده امنیت، مردم سالاری و بنیان مردمی نظام باشد، ما نباید به صندوق رأی و رأی مردم بی اعتماد باشیم. رأی و خواست مردم اساسی ترین مبنای تشکیل نظام است، همان طور که رهبر معظم انقلاب در سال 1364 فرمودند که ما در نظام اسلامی حکومت زور نداریم، در واقع رأی ملت است که تعیین کننده است. رأی ملت به تعبیر حضرت امام(ره) میزان است، مردم هستند که صاحب نظام هستند و همه مسؤولان باید خود را وامدار ملت بدانند.

بنابراین صندوق رأی به مثابه جایگاهی که صداهای مختلف وزن خود را در آن پیدا می کنند و دیدگاه های مختلف با اتکا به رأی ملت میزان قدرت خود را در نظام سیاسی می شناسند، باید به رسمیت شناخته شود.

وقتی که این سازوکار به رسمیت شناخته شود، به جای مناقشات و منازعات خیابانی و رسانه ای باید این موضوع را مدنظر داشت که صندوق رأی می تواند تضمین کننده سلامت، امنیت، اعتبار و جایگاه جهانی نظام باشد.

ما در جهانی زندگی می کنیم که بسیاری از کشورهای پیشرو از جهات مختلف پذیرفته اند که صندوق رأی مبنای تعیین قدرت، تقابل قدرت، چرخش نخبگان، حل وفصل مشکلات، دعاوی و چه بسا خواسته های متداول مردم است. بنابراین اعتماد به صندوق آرا تا حد زیادی می تواند پویایی نظام را تأمین کند و جلوی مناقشات و معارضات را بگیرد.

اگر بپذیریم قانون اساسی بر اساس اصل ششم پشتوانه مهمی برای تعیین کنندگی صندوق آرا است و بپذیریم که جامعه ما جامعه ای است که حتماً معارضان و دشمنانی دارد، با توجه به تهدیدات و خطراتی که همیشه متوجه کشور ماست، به هیچ وجه نباید نقش مردم، نقش رأی مردم و میزان بودن رأی مردم مورد خدشه قرار بگیرد.

ج.    چالش های سیاسی و امنیتی انتخابات آینده در بعد داخلی

برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و پنجم خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه امسال با توجه به شرایط داخلی و اتفاقات منطقه ای و دشمنی قدرت های غربی با نظام اسلامی خالی از چالش های سیاسی و امنیتی برای کشور نمی باشد که اگر هوشیاری و بصیرت مردم و مسؤولین و نامزدهای انتخابات چاشنی کار نباشد، ممکن است که این چالش های سیاسی و امنیتی بر روی هم مضاعف شده و برای کشور و نظام مشکل ایجاد کند.

طبق فرمایش مقام معظم رهبری، انتخابات برای مردم و کشور ما یک نعمت و یک فرصت می باشد. برگزاری انتخابات سالم و با حضور حداکثری مردم، نظام و انقلاب را بیمه می کند ولی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب و فریب خوردگان و غافلان و ایادی نفوذی آن ها در داخل، تمام تلاش خود را برای به چالش کشیدن این انتخابات و تبدیل این فرصت به تهدید مثل تمام انتخابات قبلی به کار خواهند بست. این چالش ها در دو قسمت داخلی و خارجی و هر کدام در دو بخش سیاسی و امنیتی قابل بحث و بررسی می باشد که در این قسمت بخش داخلی این چالش ها را بررسی  می کنیم.

1- چالش های سیاسی

1-1- چالش رقابت انتخاباتی

فضای رقابتی در بین جریانات سیاسی فعال در کشور و نامزدهای انتخاباتی از یک طرف و طرفداران آن ها از سوی دیگر، زمینه مساعدی را برای نفوذ دشمن در ابعاد مختلف سیاسی در جامعه فراهم می نماید. فضایی که دشمن از آن در میان کشورهای دیگر هم به نفع خود استفاده نموده و توانسته کشورهای میزبان را با چالش هایی مواجه نموده و به موفقیت هایی هم دست یابد. هم چنان که در کشور ما نیز در سال 88 تلاش نمود تا از این طریق نظام ما را دچار مشکل کرده و انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند که هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری و هوشیاری و بصیرت مردم، آن ها را در اجرای کامل برنامه هایشان ناکام گذاشت.

1-2-ایجاد فضای دو قطبی در جامعه

ازجمله موارد چالش برانگیز در بعد سیاسی، ایجاد فضای دو قطبی در جامعه می باشد که دشمن تلاش می کند از طریق فضای رقابتی انتخاباتی، جامعه را به دو بخش موافق و مخالف، انقلابی و غیرانقلابی و حاکمان و مردم تقسیم نماید و چنین وانمود کند که بین مردم و مسؤولین، بین نظام و مردم، بین مسؤولین اجرایی کشور، بین مراجع دینی و مردم و یا بین مراجع دینی و مسؤولین اجرایی کشور اختلاف وجود دارد تا به نوعی مردم را از نظام و انقلاب و مسؤولین انقلابی کشور دلسرد نماید و نظام را از پشتوانه و حمایت مردمی خالی کند و نقشه های شوم خود را در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اجرا نماید.

1-3-سوء استفاده از اجرای برجام در ایجاد اختلاف در جامعه

با توجه به اجرای برجام و اختلاف نظر در میان برخی از مسؤولین و مردم در خصوص فرجام آن و با توجه به نظریه هزینه فایده، این امکان وجود دارد که دشمن از این امر هم در جهت تقویت دو قطبی سازی در جامعه و ایجاد شکاف در وحدت و انسجام و یکپارچگی استفاده نماید. موضوعی که با توجه به برگزاری انتخابات در کشور و فضای رقابتی  آن می تواند به عنوان تقویت کننده شکاف ها در جامعه عمل نماید.

1-4-ایجاد دشمنی و خصومت بین احزاب و جریانات سیاسی

تقسیم جریانات سیاسی فعال در انتخابات از سوی دشمن به جریانات سیاسی انقلابی و غیرانقلابی، اسلامی و غربی  و یا متمایل به غرب می تواند هم باعث جذب برخی جریانات سیاسی منتقد به سوی غرب شده و به دنباله آن موجب تبدیل رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی به دشمنی و خصومت گردد. هم چنین ممکن است دشمن در میان این جریانات سیاسی نفوذ کرده و در مسیر حرکت قانونی و مطابق با منافع ملی و داخلی خلل ایجاد نموده و موجبات دودستگی و اختلاف و شکاف در وحدت و انسجام را ایجاد نماید.

1-5-نفوذ در مراکز تصمیم ساز و تصمیم گیر

با توجه به ناامیدی دشمن در پروژه براندازی نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته و شکست نقشه ها و تاکتیک های دشمن در این زمینه، امروزه با تغییرات تاکتیکی در برنامه ها، تلاش در اجرای پروژه نفوذ در مسؤولیت ها، سازمان ها و نهادها و ارکان های تصمیم ساز و تصمیم گیر دنبال می شود. بنا به تجربیات گذشته نظام، بهترین فرصت برای این امر ورود به انتخابات یا رسوخ دادن عوامل دست نشانده و یا ایجاد فضای حاشیه ای در حوزه های  مختلف اعم از احراز صلاحیت ها، تبلیغات انتخاباتی، نتایج انتخابات و... می باشد. بنابراین اگر مسؤولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات ازجمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً در مقوله تأیید صلاحیت نامزدها دقت لازم را مبذول ننمایند، چه بسا دشمن بتواند در سایه غفلت ما، در مراکز حساس و تصمیم ساز کشور نفوذ کرده و نقشه های خود را پیاده نماید.

1-6-ایجاد بدبینی نسبت به عملکرد نهادهای قانونی

ازجمله موارد و موضوعات چالش ساز که دشمن هم با توجه به فضای رسانه ای که در اختیار دارد و این روزها در حال پیاده کردن نقشه های خود در این مورد می باشد؛ تلاش در جهت ایجاد شبهه در کار یک نهاد قانونی و رسمی دخیل در انتخابات آینده در میان مردم می باشد. طبق قانون اساسی کشور، شورای محترم نگهبان وظیفه نظارت بر تمام مراحل انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد. این روزها که نتایج تأیید صلاحیت نامزدها از سوی  هیأت های نظارت استانی شورای نگهبان با هماهنگی هیأت نظارت مرکزی اعلام شده است و در آن عده زیادی  رد  صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت شده اند؛ بعضی ها در داخل کشور و دشمنان نظام در خارج، بدون ذکر علت آن امر، سعی در به زیر سؤال بردن کار یک نهاد رسمی و قانونی می کنند. با توجه به نهضت ثبت نام که از سوی  برخی جریانات در موقع ثبت نام به راه افتاد که علت آن هم فشار آوردن به شورای نگهبان در تأیید نامزدهای  انتخاباتی فاقد شرایط بود، می شد پیش بینی کرد که عده زیادی از این ثبت نام کنندگان با عدم احراز صلاحیت مواجه شوند، هر چند که نظر نهایی شورای نگهبان هنوز اعلام نشده است و احتمال افزایش تأیید صلاحیت ها با توجه به شواهد و قرائن وجود دارد ولی دشمن در فضای رسانه ای سعی می کند از این موضوع در جهت ایجاد شکاف در بین مسؤولین و یا بین مردم و نظام استفاده کرده و سعی می کنند که مردم را از صندوق رأی دور نمایند. موضوعی که بصیرت سیاسی مردم ایران در طول تاریخ نقشه های آن ها را نقش بر آب کرده است.

1-7-چالش تنوع قومیتی

تنوع قومیتی در ایران از موضوعاتی است که می تواند به عنوان فرصت برای کشور به حساب بیاید. ولی دشمن در طول تاریخ تلاش کرده است تا آن را تبدیل به چالش و تهدید علیه نظام و انقلاب بنماید. در فضای رقابتی انتخابات از چند ماه پیش، دشمن سعی کرده است تا فضای قومیتی را در کشور فعال نماید تا از آن در جهت چالشی کردن انتخابات و یا شاید امنیتی کردن کشور استفاده نماید. انتخابات کشور ما هم در مجلس شورای اسلامی و هم خبرگان رهبری یکی از نادرترین و دموکراتیک ترین انتخاباتی است که در آن اقلیت های دینی هر کدام نامزدهای مخصوص قوم خود را انتخاب کرده و به مجلس می فرستند. این احتمال وجود دارد که دشمن با ایجاد فضای ساختگی در این حوزه نیز به دنبال آسیب زدن به انتخابات سالم و مردمی باشد.

2- چالش های امنیتی

2-1-نزاع و درگیری در رقابت های انتخاباتی

باتوجه به فضای رقابتی خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی که مردم هر شهرستان معمولاً به نمایندگانی از شهر خود برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رأی می دهند، احتمال و امکان این که فضای دو قطبی در شهرستان های مختلف در میان دو نفر از نمایندگان با نفوذ آن شهرستان به وجود آید، وجود دارد. مسؤولین امر و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و مسؤولین امنیتی شهرستان ها بایستی از قبل از برگزاری انتخابات چنین مواردی را شناسایی کرده و برنامه هایی برای کنترل چنین چالش های سیاسی که احتمال تبدیل شدن به چالش امنیتی را دارند، داشته باشند. مخصوصاً در جاهایی که احتمال رد صلاحیت یک نفر و یا یک رقیب انتخاباتی ممکن است تبدیل به یک چالش امنیتی بشود.

2-2-درگیری و چالش های امنیتی قومی و مذهبی

دشمن در صدد است که چالش های امنیتی قومی و قبیله ای مخصوصا در شهرستان هایی که ترکیب قومیتی یکسانی  ندارند را به وجود بیاورد. هم چنین احتمال فعال کردن چالش های قومیتی در چهار گوشه کشور از سوی  دشمن در آستانه انتخابات چه قبل از برگزاری انتخابات و یا بعد از آن توسط بدخواهان نظام وجود دارد.

دعوی ترک و فارس، فارس و عرب، سیستانی و بلوچی، عرب و عجم، کرد و ترک و یا کرد و فارس و یا وعده های  استقلال قومیتی از سوی دشمنان از مواردی است که دشمنان درصددند که فضای رقابتی و یا غبارآلود منازعات انتخاباتی را تحریک کرده و بر سایر شکاف های اجتماعی دامن بزنند تا وحدت و انسجام و یکپارچگی کشور را خدشه دار نماید.

2-3-راه اندازی انقلاب های رنگین

عدم پذیرش نظرات مراجع رسمی و قانونی ازجمله شورای محترم نگهبان مخصوصاً بعد از اعلام نتایج رسمی  انتخابات ازجمله مواردی است که دشمنان قسم خورده نظام بر روی آن نقشه کشیده و برنامه ریزی می نمایند و سعی می کنند انقلابهای رنگین را در ایران نیز پیاده نمایند. موضوعی که در سال 88 اجرا کرده و طی 7 ماه بعد از برگزاری انتخابات، فضای کشور را امنیتی کردند و خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد کردند و باز هم به تکرار آن امید دارند. راه جلوگیری و برخورد با چنین افرادی، هوشیاری مردم و مسؤولین امر در تمام مراحل برگزاری انتخابات می باشد.

2-4-گروه های تروریستی با منشأ خارجی

از موارد دیگر که شاید بیشتر ریشه خارجی داشته و در موضوع چالش امنیتی خارجی قابل بررسی است، تلاش دشمن به کشاندن منازعات و درگیری های گروه های سلفی- تکفیری منطقه به درون کشور می باشد. موضوعی که ایجاد و توسعه آن از سوی غرب و نوچه های منطقه ای بیشتر به خاطر ضربه زدن به اسلام عزیز و نظام مقدس جمهوری  اسلامی بوده است ولی به لطف خدا و هدایت های مقام معظم رهبری و بصیرت مردم تا امروز موفق نشده اند و با تدبیرهای لازم مسؤولین امر در آینده نیز موفق به چنین کاری نخواهند شد.

د.    واکاوی راهبردهای فتنه گران در انتخابات

انتخابات در نظام های مبتنی بر دموکراسی از نقاط عطف محسوب می شود. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مقبولیت آن مبتنی بر مردم سالاری دینی می باشد و در کارنامه خود برگزاری بیش از 30 انتخابات شکوهمند را به رخ جهانیان می کشد نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

آنچه اهمیت انتخابات آتی مجلسین (خبرگان و شورای اسلامی) را مضاعف می کند، تغییر تاکتیکی رویکرد استکبار جهانی در مواجهه با ایران اسلامی است. بر اساس آنچه جریان های فکری چپ و راست حاکم در آمریکا و مؤسسات تخصصی برای سیاستمداران آمریکایی دیکته کرده اند، اوباما این بار با تغییر ریل، از رهگذر مذاکره و تعامل به دنبال تغییر ماهیت و ساختار انقلاب اسلامی است.

رصدی کوتاه بر فتنه ها و چالش هایی که در طول حیات انقلاب رخ داده است، بیانگر این حقیقت است که استکبار جهانی هرگز بدون بهره گیری از ظرفیت فتنه گران و برخی جریان های غرب گرا نتوانسته است اهداف شوم خود را تعقیب نماید.

امروز هم در پسابرجام و در بزنگاه انتخابات 7 اسفندماه، دشمن برای زدن آبشار در زمین جمهوری اسلامی ایران منتظر پاس فتنه گران از داخل کشور است.

ه‍-    لزوم تغییر در برخی رفتارهای انتخاباتی

مردم هر جامعه بر اساس ساختار نظام سیاسی، فعالیت احزاب و گروه های سیاسی و فرهنگ و عرف رایج خود در فعالیت های انتخاباتی مشارکت کرده و اقدام به انتخاب نامزد مورد نظر خود می کنند. روش ها و شیوه های مختلف انتخاب نامزد و نماینده مورد نظر توسط مردم بر این اساس در کشورهای مختلف یکسان نمی باشد. علاوه بر این که انتخاب نامزد مورد نظر از حقوق مردم برای مشارکت در اداره کشور می باشد، ولی این انتخاب بر اساس یک فرهنگ رایج و اصول و معیار خاص خودش انجام می گیرد و ما وظیفه داریم که بر اساس عقل و با انتخاب بهترین گزینه و دور از احساسات و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن تبلیغات های اغواکننده به این حق خود عمل نماییم.

برای این که انتخاب و مشارکت ما در اداره کشور به نتیجه مطلوب رسیده و مشکلات جامعه را برطرف نماید، بایستی در برخی از رفتارهای انتخاباتی که با اهداف دینی، اسلامی، انقلابی و ملی ما هماهنگ نباشد، تجدید نظر کنیم:

1. انتخابات عقلانی به دور از احساسات

در برخی موارد ممکن است تحت تأثیر احساسات و عواطف، تبلیغات های اغواکننده و به دور از واقعیت، رقابت های بی پایه و اساس، کینه، نفرت و... اقدام به انتخاب نامزد انتخاباتی بکنیم که هیچ پشتوانه عقلی و منطقی پشت این قضیه نباشد. باید بدانیم که نتیجه چنین اقدامی علاوه بر رواج جامعه احساسی و هیجانی، آشوب های اجتماعی و بی منطقی، باعث تداوم مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می شود.

بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم ایجاب می کند که برای حل مشکلات مختلف کشور ازجمله مشکلات اقتصادی و تجلی کردن فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی، وحدت، همگرایی و انسجام داخلی و دوری از فضای هیجانی و احساسی و آشوب آفرین، در انتخاب نامزدها بر اساس عقل و منطق عمل کرده و برای این کار برای خود حتماً شاخص و معیار مشخصی متناسب با فرهنگ اسلامی و انقلابی داشته باشیم.

انتخاب بر اساس معیار دوستی و رفاقت، فامیلی و خانوادگی، تیپ و قیافه، شخصیت اخلاقی، هم شهری و هم ولایتی، دشمنی و کینه با حریف رقیب، جنسیت، قومیت، پول و سرمایه، ایل و طایفه و... از مصادیق انتخاب احساسی و عاطفی می باشد که نتیجه احساسی هم خواهد داشت که در مقابل انتخاب معقول و با تفکر و منطقی قرار دارد.

انتخابی که باعث دو قطبی سازی جامعه، هیجانات و آشوب های اجتماعی، تداوم مشکلات، عدم توسعه، پیشرفت، خلاقیت و نوآوری، دوری از اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی، تفرقه و اختلاف و آسیب به وحدت و یکپارچگی و کاهش قدرت و اقتدار ملی خواهد شد.

در مقابل انتخاب احساسی، انتخاب عقلانی قرار دارد. انتخابی که بر اساس معیارها و شاخص های عقلی، شرعی و انقلابی می باشد. انتخاب بر اساس معیار و شاخص عقل و منطق، اعتقادات و مکتب اسلام اصیل، استکبارستیزی، ولایت محوری، انقلاب اسلامی، قانون اساسی، برنامه ریزی علمی، تعهد و تخصص، از مصادیق و معیارها و شاخص های انتخاب عقلانی می باشد. چنین انتخابی باعث شناسایی دقیق مشکلات و برنامه ریزی علمی و تخصصی برای حل آن مشکلات، اجرای قوانین اسلام، تحکیم پایه های انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، وحدت، یکپارچگی و قدرت و اقتدار هرچه بیشتر کشور خواهد شد.

اعتقاد به شاخص و معیار شرع، عقل، منطق، برنامه ریزی، تعهد و تخصص علاوه بر انتخاب نامزدهای انتخاباتی در هر کار مدیریتی در نظام اسلامی باعث رشد و توسعه و رواج قانونگرایی و احترام به حقوق دیگران و دوری جامعه از احساسات و عواقب احتمالی آن خواهد شد. بنابراین مدیران سیاسی حکومت اسلامی بایستی بر اساس این معیار و شاخص انتخاب شوند و مردم جامعه نیز آن را سرلوحه رفتارهای انتخاباتی خود قرار دهند.

2. انتخاب برنامه محور به جای شخص محور

یکی از شاخص ها و معیارهای انتخاب نامزدهای انتخابات، داشتن برنامه منسجم و قابل اجرا برای حل مشکلات جامعه می باشد. برای رسیدن به این هدف بایستی ابتدا مشکلات جامعه در ابعاد مختلف خصوصاً در بعد اقتصادی  توسط کارشناسان امر ریشه یابی و علت یابی شوند. اگر مشکلات مختلف جامعه درست توسط کارشناسان و مدیران جامعه ریشه یابی و علت یابی نشوند، مثل این است که پزشک، بیماری را درست تشخیص نداده باشد بنابراین تجویز داروهای او نیز تأثیرگذار نخواهد بود و شاید بیماری را تشدید هم بکند. بنابراین از وظایف نامزدهای  انتخاباتی ریشه یابی و شناسایی درست مشکلات جامعه توسط کارشناسان متخصص در این امر می باشد. در مرحله بعد نامزدهای انتخاباتی بایستی متناسب با نوع مشکلات برنامه های علمی داشته باشند که توسط کارشناسان متخصص مورد تأیید قرار گیرد. برنامه ای که بدون پشتوانه علمی و با کار غیرکارشناسی تهیه شود و یا برنامه هایی که فقط با هدف تبلیغات انتخاباتی و برای فریب افکار عمومی باشد، قابلیت اجرایی نداشته و دردی از مردم درمان نخواهد کرد .

ما نیز به عنوان انتخاب کننده و رأی دهنده به نامزدهای انتخاباتی بایستی مشکلات جامعه خود را بشناسیم و به دور از احساسات و هیاهوها و تبلیغات انتخاباتی اغواکننده، به برنامه های این نامزدها برای حل این مشکلات توجه کنیم. نامزدی که بدون داشتن برنامه خاص و فقط با چند شعار دهن پر کن قصد فریب افکار عمومی و جمع آوری آرا برای  پیروزی را داشته باشد، حلال مشکلات جامعه در ابعاد رکود اقتصادی، بیکاری، تورم وگرانی و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نخواهد بود.

توجه به شخصیت اخلاقی، تیپ و قیافه، سرمایه و پول، ایل و طایفه، جایگاه و مقام، جنسیت و قومیت و مواردی  از این قبیل در یک نامزد انتخاباتی بدون توجه به تخصص لازم و برنامه ریزی های علمی برای مشکلات جامعه از نمودهای انتخاب شخص محور و عدم توجه به معیار برنامه محوری در انتخابات می باشد که انتظار می رود با توجه به بصیرت و بلوغ سیاسی مردم ما، در انتخابات آینده توجه به معیار برنامه محوری در اولویت قرار بگیرد تا مشکلات اقتصادی جامعه روز به روز جای خود را به رشد و توسعه بدهد.

3- انتخاب بر اساس شاخص اسلامی و انقلابی و دوری از معیارهای غرب گرایانه

انتخاب نامزدهای مجلس شورای اسلامی و یا هر انتخابات دیگر اگر بر اساس عقلانیت و دوری از احساسات صورت گرفته باشد حتماً بر اساس معیارها و شاخص هایی صورت گرفته است. معیارها و شاخص ها بر اساس اعتقادات و مکتب های فکری، ساختار نظام سیاسی، رفتارهای رایج اجتماعی، متفاوت بوده و نتایج متفاوتی نیز به بار می آورد.

اعتقادات اسلامی و انقلابی و ساختار نظام ولایت فقیه در کشور ما ایجاب می کند که معیارهای انتخاب نامزدهای  مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه بر اساس آن معیارها صورت گیرد.هر کس که اعتقادات فکری و رفتاری او بر اساس اسلام اصیل بوده باشد و در مسؤولیت های اجرایی و یا سابقه کاری خود آن را نشان داده باشد و بر اصول و پایه های فکری و اعتقادی اسلام اصیل از قبیل استکبار ستیزی، امامت، حکومت اسلامی و جهانی  و لوازم آن، حمایت از آزادیخواهان و مظلومین جهان در مقابل مستکبران و... معتقد باشد و به انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن یعنی ولایت فقیه اعتقاد فکری و عملی داشته باشد. همه وظیفه داریم که به چنین اشخاصی رأی داده و زمام امور مملکت را به آن ها بسپاریم. طبیعی است که تعداد نامزدهایی که واجد این شرایط هستند، زیاد باشد؛ در اینجا وظیفه داریم که از میان آن ها، آن کسی را که اصلح تر از بقیه می باشد و یا به صالح مقبولی که امکان پیروزی آن در مبارزه انتخاباتی بیشتر است، رأی بدهیم و یا اگر در شهرهای بزرگ امکان شناختن همه نامزدها وجود نداشته باشد به لیست هایی که از طرف افراد و جریانات سیاسی مورد وثوق و به دور از گرایشات غربگرایانه ارائه می شود، اعتماد کرده و به آن ها رأی بدهیم.

اگر انتخاب ما بر اساس آن معیار و شاخص صورت گرفت، منتخبین ما هم به آن مکتب فکری و نظام سیاسی معتقد بوده و در جهت استحکام آن تفکرات و نظام سیاسی و جهانی شدن آن عقاید تلاش خواهند کرد.

باورها، عقاید و تفکرات غربی درست در مقابل اعتقادات ما قرار دارد. بنابراین کسانی که معتقد به باورها و تفکرات غربی بوده باشند و یا از آن ها دفاع و حمایت نمایند با معیارها و شاخص های فکری و اعتقادی ما همخوانی ندارند. بنابراین بایستی بدانیم در انتخاب نامزدهای انتخابات کسانی که از اصول و پایه های فکری غربی از قبیل تفکر استعماری، اسلام هراسی، دین زدایی، هرج و مرج اخلاقی، مادی گرایی و... حمایت نمایند شایستگی انتخاب شدن و تصدی امور کشور را ندارند و در صورت رأی دادن و انتخاب چنین افرادی با اعتقادات و تفکرات غربگرایانه، آن ها نیز تمام تلاش خود را برای تغییر اعتقادات و تفکرات ما و ساختار سیاسی کشور به کار خواهند بست و به مرور شاهد رواج سبک زندگی غربی در کشور خواهیم بود که خواسته دشمن نیز در این نوع انتخاب، تأمین خواهد شد. پس برای مقابله با نقشه های دشمن و جلوگیری از نفوذ آن ها در ارکان تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور بایستی در انتخاب نامزدهای انتخابات شاخص ها و معیارهای اسلامی و انقلابی را ملاک عمل قرار داده و از شاخص ها و معیارهای  غربی و غربگرایانه یا افراد متمایل به غرب و تفکرات غربی دوری کرده و زمام امور کشور را به چنین افرادی نسپاریم.

4 - تبلیغات با اصول اسلامی و دوری از رفتار ماکیاولیستی

تبلیغات بایستی باعث شناخته شدن و معرفی نامزدهای انتخابات در میان مردم شود. کسانی که آشنایی زیادی با هر یک از نامزدهای انتخاباتی نداشته باشند، از طریق تبلیغات انتخابی که به شیوه های مختلف مکتوب، اعلامیه، شفاهی  و یا در فضای مجازی انجام می گیرد با زندگینامه، تحصیلات، سوابق اجرایی و برنامه های کاری نامزدها آشنا می شوند.

در تبلیغات انتخاباتی، هم نامزدهای انتخاباتی و هم طرفداران آن ها بایستی در تبلیغ خود اغراق و غلو ننموده و یا چیزی غیر از واقعیات بیان نکنند.

مردم باید گول تبلیغات غیرواقعی و یا برنامه های خارج از وظایف نمایندگی و یا برنامه های غیرقانونی و غیر قابل اجرا را نخورند و با تحقیق و بررسی در وظایف نمایندگان مجلس، بصیرت سیاسی خود را افزایش داده و به کسانی که در تبلیغات خود اصول اسلامی را رعایت کرده و به معرفی درست خود و برنامه های کاری قانونی و قابل اجرا می پردازند، رأی بدهند.

باید بدانیم که هیچ وقت هدف وسیله را توجیه نمی کند و بعضی رفتارهای ماکیاولیستی برای رسیدن به یک مقام و جایگاه و استفاده از هر حقه و نیرنگ و یا هر تعهد و قول ناروا را دادن و بعد از رسیدن به پست و مقام دلخواه همه آن ها را فراموش کردن، از ویژگی های فرهنگ رایج غربی بوده و کسانی که از این شیوه استفاده نمایند، برخلاف اصول اسلامی و قانونی و انقلابی عمل می نمایند و اگر به مقام و جایگاهی هم برسند نه تنها به مشکلات مردم و کشور فکر نکرده و در این راستا تلاس نمی کنند بلکه تمام سعی خود را در ارضای هوای نفس خود به کار می گیرند و چه بسا در این راه منافع ملی را فدای منافع خود و رضایت دشمنان انقلاب نمایند. پس بایستی مواظب غربزده ها و نفوذی ها در تبلیغات انتخاباتی باشیم و به فرموده حضرت امام خمینی -رحمت الله علیه- نگذاریم این انقلاب به  دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.

بنابراین اگر تبلیغات نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن ها با توجه به اصول اسلامی و انقلابی و به دور از تفکرات غربی  و فرهنگ ماکیاولیستی در جهت معرفی خود واقعی و برنامه های کاری قانونی صورت گرفته باشد و مردم ما هم با توجه به معیار و شاخص های اسلامی و انقلابی و به دور از شاخص های غرب گرایانه نمایندگان خود را انتخاب کنند، شاهد انتخابات همراه با عقلانیت و حضور حداکثری و تشکیل مجلس انقلابی و تلاش و برنامه ریزی در جهت حل مشکلات مردم و رشد و توسعه هرچه بیشتر کشور خواهیم بود.

حجت الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: شاه تنها یک عروسک بود/ نامزدها به رقیبان خود تهمت نزنند


خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نامزدهای انتخابات باید اخلاق اسلامی، قانونمداری و پرهیز از اسراف را در تبلیغات انتخاباتی در نظر بگیرند و به رقیبان خود تهمت نزنند و غیبت نکنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: مردم در ۲۲بهمن عید بزرگی را به رخ دنیا کشیدند ، عید دیگری در هفتم اسفندماه در پیش خواهید داشت و با همین نیت که نه گفتن به آمریکا و داعش بود، سر صندوق رای حاضر خواهید شد.

 

وی با توصیه به نامزدهای انتخابات مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی تصریح کرد: نامزدها باید خدا را در نظر بگیرند، این سمت‌ها اگر برای خدا نباشد به جز خستگی چیزی نخواهد داشت اما اگر برای گره‌گشایی و خدمت به مردم است خوشا به حال کسانی که در صحنه حاضر می‌شوند.

 

صدیقی با اشاره به ضرورت حفظ انصاف در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد: نامزدهای انتخابات باید اخلاق اسلامی، قانونمداری، پرهیز از اسراف را در تبلیغات انتخاباتی در نظر بگیرند و به رقیبان خود تهمت نزنند و غیبت نکنند.

 

وی اضافه کرد:‌ما مشاهده می‌کنیم که هر روز مردم و ملت خداجوی ما در این کشور به حرم دین ورود می‌کنند و در ایام‌الله تنفس می‌کنند. روز ۲۲ بهمن یک روز تاریخی، برجسته و افتخارآمیز بود که حیات ملت، زنده بودن انقلاب و تجلی ولایت فقیه را در رگ‌های مردم مشاهده کردیم.

 

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به مردم ایران با بیان اینکه گویا ولایت در همه شما تجلی داشت، خاطرنشان کرد: همه شما مردم سرباز بودید و اقتدار نظام و مبارزه با استکبار را نشان دادید.

 

صدیقی تصریح کرد: حضور شما در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک رسانه چند میلیونی بود، خود ما قطره‌ای در دریای عظمت شما مردم بودیم، گویا همه شما مردم ذوب در انقلاب و استکبارستیزی بودید.

 

وی با ابراز اینکه شما ملت ایران حسینی هستید و در این ۳۷ سال هرگز از خط عاشورا و امام حسین(ع) فاصله نگرفتید، گفت: این حضور شما در سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی این معنا را اعلام کرد که همه ما پرچمدار ولایت هستیم. بنابراین شعاری که امام در ابتدای انقلاب مطرح کردند این بود که ما تا آخر ایستاده‌ایم.

 

خطیب نماز جمعه تهران برهمین اساس خاطرنشان کرد: ملت ما به دنیا اعلام کرد که سر آرمان‌های امام و شهدا تا آخر ایستاده است.

 

صدیقی ادامه داد: حضرت امام(ره) باغبانی بود که این گلزار را به وجود آورد و از سال ۴۲ مشغول کشت و کار بود و امروز رویش نهال‌ها را در صحنه جهانی به وضوح تماشا می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه اولین مسئله که عامل این عظمت، استقامت و بصیرت مداوم شد مسئله امامت و رهبری است، بیان داشت: خداوند متعال اولین انسانی که بر روی زمین قرار داد خلیفه خودش بود. تمرد از رفتن زیر پرچم خلیفه خدا اشتباه است و همه شما جنود الهی هستید.

 

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: حضرت امام به عنوان خلیفه خدا پرچم را به دست گرفت و از شما دعوت کرد، جنس حرکت و ندای امام با همه انقلاب‌هایی که در غیر سلسله انبیاء‌ رخ داد تفاوت دارد.

 

صدیقی با بیان اینکه در همه انقلاب‌های دنیا مسائل مادی به عنوان شعار اولیه مطرح می‌شود، گفت: امام به پا خاست و چند شعار داد که یکی از آنها این بود که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی خودش را بدهکار دین و مکتب الهی می‌دانست؛ به عنوان ادای دین به خالق به پا خواست و خواسته‌ای از مردم نداشت.

 

وی با یادآوری اینکه در سال ۴۲ هیچ کس خواب پیروزی انقلاب و برقراری حکومت ولایت فقیه را نمی‌دید، افزود: اما مردم قم، تهران و ورامین کفن پوشیدند و خون دادند و گفتند با خدا عهدی داریم که غیر از او را پرستش نکنیم.

 

خطیب نمازجمعه تهران تاکید کرد: حرکت امام برکاتی داشت که از جمله آن این بود که این حرکت برای قشر خاصی نبود. هم انقلاب پابرهنه‌ها بود و هم انقلاب تجار متدین و افرادی که سوادی نداشتند. امام همه را جمع کرد و فطرت‌ها را بیدار کرد.

 

صدیقی با اشاره به اینکه امام این هنر را داشت که تمام اقشار را در صحنه مبارزه حاضر کرد، بیان داشت: نزدیک دو قرن دنیای استکبار علیه حیات دینی مبارزه کرد و به این نتیجه رسیده بودند دوران دین تمام شده است؛ لیبرال‌دموکراسی برقرار شده بود و رقیب دیگرش دنیای کومونیسم بود. امام به عنوان سرچشمه دین تشنگان عالم را دید و همه عالم دیدند تنها راه نجات دین است و افسانه طولانی‌مدت غرب و شرق را امام با این انقلاب ابطال کرد و حقیقت دین را به کرسی نشاند.

 

وی با طرح این موضوع که امام شاه را بیرون کرد و فرهنگ سلطنت را منسوخ کرد، خاطرنشان کرد: شاه تنها یک عروسک بود، هیمنه آمریکا، غرب و شرق ازبین رفت چرا که همه می‌خواستند شاه را نگه دارند. امام باحرکت مسلحانه مخالف بود و حرکتش مانند حرکت پیامبر بود که توانست با بیداری دلها شاه و سلطنت را ریشه‌کن کند.

 

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه امام جمهوری اسلامی را با آرم ولایت فقیه مطرح کرد، خاطرنشان کرد: هر تز و نظریه‌ای به جز ولایت فقیه باطل است و در این میدان مردم هنرمند بودند و تشخیص دادند مسئله ولایت مسئله عرشی است.

 

صدیقی با تاکید بر اینکه حضرت امام تنها رهبری بود که از اول تا آخر در متن مردم قرار داشت و مردم را ولی‌نعمت معرفی کرد و خودش را بدهکار مردم می‌دانست، گفت: تا قبل از انقلاب مردم هیچ نقشی در تعیین سرنوشت خودشان نداشتند اما این مردم پرچم امام را پاس داشتند و در تعیین سرنوشت‌شان نقش ایفا کردند.