کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

به مناسبت شهادت حضرت باقرالعلوم(ع)؛ محبوبان خدا از نگاه امام باقر(ع)/ صداقت و سرعت در کار خیر


انسان باید کاری کند محبوب درگاه الهی قرار گیرد. در این راستا امام باقر (ع) دو راه کار ارائه می‌فرمایند یکی مزین شدن به اعمال صادقانه و دوم سرعت در انجام دادن کارهای خیر.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو،  یکی از ارزش‌های اخلاقی در این است که انسان کاری کند محبوب درگاه الهی قرار گیرد و در این راستا امام باقر (ع) دو راه کار زیبا ارائه می‌فرمایند: ۱- مزین شدن به اعمال صادقانه. ۲- سرعت در انجام دادن کارهای خیر. (تحف العقول‏، ص ۲۸۵)

 

یکی از نیازهای فطری که از کودکی و طفولیت در وجود انسان نهادینه شده، نیاز انسان به محبت دیگران است. انسان دوست دارد که دیگران او را دوست بدارند و به او توجه داشته باشند. مانند کودکی که با حرکات و رفتار خویش در صدد جلب توجه و محبت پدر و مادر خویش بر می‌آید و همین طور که پا به سن می‌گذارد در صدد شکوفا نمودن هر چه بیشتر این نیاز فطری است.

 

این امر تدبیری است که خداوند در آفرینش انسان به کار برده و بر اساس یک حکمت الهی است، یعنی نهایت کار انسان را به جایی می‌تواند برساند که محبوب حضرت حق واقع شود. زیرا انسان هر چه مقامات بالاتر را بشناسد دوست دارد پیش آن‌ها محبوب‌تر باشد، حال اگر عظمت الهی و ارزش محبوبیت پیش خدا را درک کند، مقام دیگران و محبوب شدن پیش آن‌ها برای او ارزش و جلوه‌ای نخواهد داشت و در صدد بر می آید که محبوب درگاه الهی واقع شود.

 

حال با توجه به این مقدمه، امام محمد باقر (ع) در راز و رمز محبوب شدن نزد حق تعالی به دو راه‌کار زیبا اشاره می‌فرمایند: «تَزَیَّنْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالصِّدْقِ فِی الْأَعْمَالِ وَ تَحَبَّبْ إِلَیْهِ بِتَعْجِیلِ الِانْتِقَال‏ [۱] خود را برای خدا با صداقت در عمل ها زینت کن، و دوستی خود را نسبت به او با شتاب انجام بده.«

 

همان طور که ژولیدگی، آشفتگی، بدبو و کثیف بودن موجب انزجار و در مقابل، آراستگی و زینت ظاهری موجب محبوبیت پیش دیگران می‌گردد، برای محبوبیت نزد حضرت حق باید در صدد برآییم تا باطنی پاک و جانی طاهر را عرضه کنیم و لازمه این امر آن است که در اعمال خود صداقت داشته و مکر و خدعه با خدا را کنار بگذاریم.

 

یعنی اگر ادعای ایمان و اسلام داریم، اعمال و رفتارمان با ادعایی که می کنیم بسازد و به تک تک آموزه‌های شریعت در هر زمانی و هر مکانی، چه عروسی و چه عزا، چه در حال خوشی و ناخوشی، چه در جمع و چه در پستوی خانه پای بند باشیم.

 

نه این‌که شخص به زبان بگوید: به خدا ایمان دارم ولی رفتارش قولش را تکذیب ‌کند، که در این صورت اگر توبه نکند باعث می‌شود چهره درونی او نزد خدا زشت شود، و از محبوب بودن پیش خدا محروم گردد.

 

اما برای یافتن محبوبیت، زینت به‌ تنهایی کافی نیست. اگر انسان بخواهد دیگران محبت ثابتی به او پیدا کنند باید رفتار فوق العاده‌ای داشته باشد. دانش‌ آموزی نزد معلمْ محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند که تکلیف یک‌ ساعته را نیم‌ ساعته انجام دهد. اما دانش‌ آموزی که با تنبلی، چند روز انجام تکلیف را به عقب می‌اندازد از چشم معلم می‌افتد.

 

لذا امام باقر (ع) می‌فرمایند: برای محبوبیت یافتن در نزد خدا علاوه بر تزیین اعمال به صدق، در حرکتی که نهایت آن به خدا می رسد و برای خدا و رضای اوست عجله کن. «وَ سارِعُوا إِلی‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ [آل عمران/۱۳۳] بشتابید بسوی آمرزش پروردگار.«

 

در مقابل سرعت در انجام کار خیر، سه فرض تصور می‌شود:

 

الف: تسویف، یعنی امروز و فردا کردن. مانند کسی که می خواهد توبه کند، اما به بهانه آن‌که هنوز جوان است، وقت دارد، آن را به تأخیر می اندازد. در حالی که امام باقر (ع) در این زمینه می‌فرمایند: «إِیَّاکَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْکَی‏ [۲] تسویف دریایی است که هر که در آن بیافتد غرق می‌شود و به هلاکت می‌رسد.»

 

ب: غفلت، عاملی که باعث می‌گردد، انسان به طور کل نسبت به انجام دان کار خیر بی توجه گردد. بر خلاف قسم اول که شخص توجه دارد، منتها آن را به آینده واگذار می‌کند.

 

ج: سستی و تنبلی، حالتی که انسان، هم توجه دارد و هم می‌خواهد اقدام کند، در واقع وظیفه‌اش را فراموش نکرده، اما خیلی با سستی و بی‌حالی سراغ کار می‌رود. در چنین شرایطی امید موفقیت در آن کار ضعیف است و اغلب اوقات انسان در نیمه راه می‌ماند.

 

در هر صورت برای محبوب شدن نزد خدا علاوه بر تزیین اعمال به صدق باید نسبت به انجام دادن کار خیر و با فضیلت از امرز و فردا کردن، غفلت و سستی پرهیز شود. مانند بحث نماز که علاوه بر خواندن، باید در اول وقت نیز خوانده شود. حال اگر انسانی در سایر اعمال و وظایفش نیز این‌گونه باشد، می‌تواند خود را جزء محبوبین حق تعالی قلمداد کند.

 

پی‌نوشت:

 

[۱]ابن شعبه حرانی، حسن بن علی‏، تحف العقول‏، ص۲۸۵، ناشر: جامعه مدرسین‏، مکان چاپ: قم‏، ۱۴۰۴ / ۱۳۶۳ ق‏.

[۲]همان

حجت‌الاسلام رئیسی: آل سعود امتداد نظام استکباری در منطقه است


تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی تمام شدنی نیست، گفت: آل سعود، امتداد نظام استکباری در منطقه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در بیست و دومین یادواره سرداران و 350 شهید فریدونکنار استان مازندران در مصلی جمعه این شهرستان با تاکید بر این که دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی تمام شدنی نیست ، گفت : آل سعود، امتداد نظام استکباری در منطقه است.

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اسکتبار به وسیله آل سعود با کشتن شیخ نمر در جریان حجاز و به بند کشاندن شیخ زکزاکی در نیجریه و عیسی قاسم در جریان بحرین، خیال می کند بیداری اسلامی پایان خواهد پذیرفت.

 

وی گفت: دنیا باید بداند استکبار جهانی یک روز می آید و می رود، ولی جریان بیداری اسلامی ماندگار است.

 

رئیسی گفت: امروز خط مقاومت، خط پیروزی و موفقیت خواهد بود، چرا که فلسطین و لبنان این مساله را بخوبی اثبات کرده اند.

 

وی افزود: عاشورا پایان کار نیست ، بلکه یک تولد و سرآغازی برای امتداد راه امامان و حفظ ارزش های اسلامی است.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وصایای شهدا همگی دارای یک وجه اشتراک است، گفت: رفتن به جبهه برای خدا و به دستور ولی امر زمان و حفظ ارزش ها و دستاوردهای انقلاب از جمله خواسته های مشترک همه شهدا بوده است.

 

در این مراسم که اقشار مختلف مردم، خانواده های معظم شهدا و مسئولان شهرستان حضور داشتند ، مداحان اهل بیت مداحی و نوخه خوانی کردند.

حجت الاسلام ماندگاری: جمهوری اسلامی ایران اثبات آیه ولایت است/ برخی فرمول ازدواج حیوانی می‌دهند


کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران، اثبات آیه ولایت است، گفت: فرهنگ ولایت مداری در مسجد احیا شود، افرادی که در زندگی ولایتمدار باشند، قطعا در زندگی موفق و پیروز هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام ماندگاری، رییس موسسه سیره شهدا، در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در مشهد، گفت: شما جوانان باید جریان سازی فرهنگ دینی، فرهنگ ولایت مداری و فرهنگ استقامت را احیا کنید. 

 

وی به اهمیت و ارزش فهم دینی اشاره کرد و افزود: امام محمد باقر(ع) می فرمایند:« اَلْکَمالُ کُلُّ الْکَمالِ، التَّفَقُّهُ  فی الدین.».

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: یک ریشه مشکلات ما بخاطر نا بلدی است، ما فرمول ازدواج، اشتغال، سیاست و ارتباط را یاد نداریم و راه حل این است که تفقه در دین کنید و از دین پاسخ پرسش های خود را بگیرید.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: خداوندی که ما و عالم را خلق کرده است، هم اوست که دین را نازل کرده و در قرآن کریم فرموده است:« ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ ».

 

وی بیان کرد: برخی افراد نمی توانند فرمول ازدواج بدهند و متاسفانه فرمول ازدواج حیوانی می دهند، حیوانات برای جلب نظر، رنگ های مختلف از خودشان درست می کنند، صدا و حرکات موزون نشان می دهند، در حال حاضر هم شما می بینید که در فضای مجازی غیر از این یاد نمی دهند. 

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: خداوندی که ما را خلق کرده است، بهترین فرمول را در اختیار ما قرار داده است. نگاه اسلام به ازدواج تنها برای ارضای غریزه جنسی نیست؛ بلکه ازدواج باعث رشد، پیشرفت و تعالی نیز می شود. 

 

تهران، بالاترین آمار طلاق را دارد

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: متاسفانه آمار طلاق به طور وحشتناک در جمهوری اسلامی ایران بالا می رود و تهران، بالاترین آمار طلاق را دارد. 

 

وی بیان کرد: برخی خانم ها، فهم غلط نسبت به اشتغال دارند و نه برای خدمت و کسب درآمد؛ بلکه شغل را برای پز دادن، انتخاب می کنند.

 

حجت الاسلام ماندگاری با خاطرنشان کردن این که بخاطر اینکه خانم ها نیروی کار ارزان قیمت هستند، از آن ها سواستفاده می شود، افزود: این مساله را فراموش نکنید که اگر بانوان قدر خود را نشناسند، به مردان اجازه می‌دهند که از آن ها استفاده کنند.

 

فرزند، مایه رکت، رحمت و طراوت است

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: برخی افراد، فهم درست از بچه داری ندارند و بر این باورند که فرزند کمتر، زندگی بهتر. در صورتی این فهم اشتباه است و فرزند مایه برکت، رحمت و طراوت است.

 

وی خطاب به بانوان فعال کانون های مساجد گفت: شما باید فرهنگ سازی کنید؛ جریان سازی فهم دینی و نشان دادن تفاوت آن با فهم غیر دینی، اولین کار شما باشد.

 

حجت الاسلام ماندگاری با خاطرنشان کردن این که در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته است، افزود: ما باید یاد بگیرم که برای ازدواج، ابتدا به سراغ ائمه اطهار(ع) برویم این یعنی فهم دینی.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: این شعار را در کانون های مساجد نصب کنید که هر چه فهم ما بیشتر باشد، سهم ما بیشتر است و خسارت ما کمتر است، این مطلب معنی روایت « المعروف بقدر المعرفه» است.

 

باید فرهنگ پرسش در مسجد جابیفتد

 

وی بیان کرد: این تفکر غلط است که هر چه انسان کمتر بداند، راحت تر است، پس در این صورت خوش بحال انسان های دیوانه. این حرف نادرست که برخی افراد می گویند پای صحبت روحانی ها ننشینیم تا برای ما تکلیف درست نکنند.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: فهم دینی، در این سه مسأله است که اهل پرسش باشیم، پرسش قبل اقدام باشد و از کارشناس دین سوال کنیم.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: سوال را باید از کارشناس پرسید، نه از هر شبکه مجازی. سه شماره است که می توانید سؤالات خود را بپرسید؛ 09640، 09650 و شماره 32020 که دفتر پاسخ گویی حرم مطهر امام رضا(ع) است.

 

وی بیان کرد: مادر، فرهنگ پرسش را به بچه یاد می دهد. چرا پرسش بچه یادش می‌رود؟ چون فرهنگ پرسش را تقویت نکردیم.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: لازم است دست بچه را بگیریم و به مسجد ببریم و باید فرهنگ پرسش در مسجد جا بیفتد.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا با تأکید بر این که اولین فرهنگی که باید در کانون های مساجد، راه بیفتد، فرهنگ فهم دینی و همچنین پرسش از کارشناس، قبل از اقدام است، افزود: فرهنگ دوم، فرهنگ رعایت دینی است. 

 

فرهنگ ولایت مداری در مسجد احیا شود

 

وی با بیان این که فرهنگ ولایت مداری در مسجد باید احیا شود، بیان کرد: دین می گوید باید دنبال ولی حرکت کنیم، خداوند متعال هیچ لحظه ای در عالم را بدون ولی نگذاشته است.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: افرادی که در زندگی ولایتمدار باشند، قطعا در زندگی موفق و پیروز هستند که شهدا مصداق این سخن هستند.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: اسلام، نگاه قشنگ به زن دارد و تربیت فرزند که زیباترین و شرین ترین نقش است را به زن داده است و مسؤولیت اقتصاد را بر دوش مرد گذاشته است.

 

وی با اشاره به آیه  «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاةَ وَ هُم راکِعُونَو»، بیان کرد: خدا و رسول و ائمه اطهار(ع) ولی هستند و در عصر غیبت نیز فقهای جامع الشرایط ولی ما هستند.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: رهبر معظم انقلاب از چندین سال قبل، مسائل اقتصادی را مطرح کردند؛ چرا که ایشان دیده بانی کردند و رصد کرده بودند مشکلات اقتصادی جهان را. 

 

جمهوری اسلامی ایران، اثبات آیه ولایت است

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: بالاترین حد، حولایت است. حد ولایت را رعایت کنیم.

 

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، بعد از گذشت 37 سال از انقلاب و با تمام مشکلات و تحریم ها، امن ترین کشور، موفق ترین و عزت مند ترین کشور نسبت به کشورهای جهان است و این به برکت ولایت است. 

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این جمهوری اسلامی ایران، اثبات آیه ولایت است،  افزود: در موفقیت ابران شک نکنید؛ چرا که اختراعات ما در زمان پهلوی، 800 اختراع بوده است و الان با وجود تحریم ها و مشکلات به بیش از 30000 اختراع رسیده و این به برکت ولایت است که استعدادها شکوفا شده.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این که ما پیشرفت داشتیم، اما هنوز از موقعیت خود راضی نیستیم، افزود: اگر مسؤولان کشور در عرض این 37 سال بهتر از این به حرف ولایت گوش می کردند، امنیت و موفقیت و عرت ما بیشتر بود.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: در مسجد هم ولی، امام جماعت است؛ بنابراین باید کانون، هیئت امنا و بسیج با امام جماعت هماهنگ باشند.

 

اگر ما ولایتمدار باشیم، تمام مشکلات برطرف می شود

 

وی بیان کرد: امام خمینی(ره) فرمود: « انقلاب ما انفجار نور بود»، چون ولایت داشت. اگر ما ولایتمدار باشیم، تمام مشکلات برطرف می شود.

 

حجت الاسلام ماندگاری به اثرات و منافع ولایت پذیری اشاره کرد و افزود: ولایت باعث می شود که قطره قطره جمع گردد و وانگهی دریا شود. 

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: مادر اگر ولایت شوهر را بپذیرد، فرزندان ولایت مدار تربیت می شوند و باید گفت که ولایت پذیری در خانه محقق می شود. 

 

جریان سازی فرهنگ مقاومت و استقامت

 

وی بیان کرد: سومین کار شما فعالان مسجدی باید جریان سازی فرهنگ مقاومت و استقامت باشد. مقابل فرهنگ استقامت، فرهنگ تنبلی و عافیت طلبی است که باید بدانیم پیروزی با صبر بر مشکلات حاصل می شود.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: مقابل فرهنگ دینی، فرهنگ غیر دینی است. مقابل فرهنگ ولایت مداری، ولایت طاغوت و خود محوری است و مقابل فرهنگ استقامت، فرهنگ تنبلی و عافیت طلبی است.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: خداوند متعال می فرماید:« إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ، به یقین کسانی که گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است! سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.»؛ بنابراین خداوند قول داده است که اگر استقامت کنیم، به ما یاری می رساند.

 

رییس مؤسسه سیره شهدا گفت: با صبر بر مشکلات پیروز می شویم. اگر صبر نکنیم، از پاداش الهی خبری نیست، خداوند بر زنی که بر بداخلاق همسرش صبر کند، وعده بهشت داده است. اگر صبر و مقاومت کنیم، بزرگ می شویم. 

 

وی بیان کرد: شهدا صبر و مقاومت کردند و اینقدر بزرگ شدند و قابل شدند تا خدا آن ها را خرید.

حجت‌الاسلام پناهیان: کاروان‌های ایران در پیاده روی اربعین از عنوان «اصحاب خراسانی» استفاده کنند


استاد حوزه از حضور ۲۶ میلیون نفری زائران کربلای حسینی در پیاده‌روی اربعین یاد کرد گفت: کاروان‌های اعزامی از ایران به سمت کربلا از عنوان اصحاب خراسانی استفاده کنند تا حضور پرچم‌های اصحاب خراسانی به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور در عراق نشان از داشتن آمادگی برای تحقق وعده‌های داده شده باشد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه ششمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که به همت جامعه ایمانی مشعر در سالن غدیر مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با بیان اینکه رسالت نیروهای انقلابی سنگین‌تر شده است، اظهار کرد: فعالان فرهنگی در استان‌های مختلف کشور باید فرهنگ اهل بیت(ع) را ترویج دهند.

 

وی با اشاره به اینکه هر فردی شرمنده امام حسین(ع) است، اضافه کرد: این شرمندگی باید در هیأت‌های مذهبی به خوبی قابل مشاهده باشد در حالی که برخی از این مجموعه‌ها از ائمه اطهار(ع) طلبکار نیز هستند.

 

استاد برجسته حوزه از لزوم توجه به شعارهای دینی یاد کرد و گفت: جوانان و نوجوانان جامعه اسلامی باید به دنبال این باشند که برای ادای دین خود به امام حسین(ع) در مسیر ایشان گام برداشته و با جهاد در میدان‌های مختلف حضور یابند.

 

وی تربیت رزمنده انقلابی را از ویژگی‌های هیأت انقلابی برجسته دانست و تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی باید مردم را برای جهاد در راه خداوند متعال آماده کنند، چراکه اکنون شرایط دفاع از حریم اهل بیت(ع) نسبت به گذشته تغییر کرده است.

 

پناهیان خاطرنشان کرد: هیأت‌های مذهبی باید در حماسه اربعین حسینی مشارکت مطلوبی داشته باشند چراکه این حماسه به صورت خودجوش مردمی و با مدیریت خداوند متعال خلق شده است.

 

وی از حضور ۲۶ میلیون نفری زائران کربلای حسینی در پیاده‌روی اربعین یاد کرد و ادامه داد: کاروان‌های اعزامی از ایران به سمت کربلا از عنوان اصحاب خراسانی استفاده کنند تا حضور پرچم‌های اصحاب خراسانی به عنوان یکی از نشانه‌های ظهور در عراق نشان از داشتن آمادگی برای تحقق وعده‌های داده شده باشد.

 

پناهیان خاطرنشان کرد: احیای یوم‌الترویه به عنوان روز آغاز حرکت کاروان امام حسین(ع) به سمت کربلا باید در دستور کار هیأت‌های مذهبی قرار گیرد چراکه در این روز حجاج با حضور در منا و عرفات به دنبال عبادت بودند اما امام زمان خود را رها کردند؛ امام حسین(ع) قبل از حرکت علیه یزید، حرکت خود را علیه عبادت بدون محتوا آغاز کردند.

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حج همانند دوران امام حسین(ع) با تهدید ترور مسدود شده است، تصریح کرد: در ایام مسلمیه مردم باید نسبت به لزوم حمایت از ولایت فقیه آگاه شوند، چراکه این ایام دارای تعملات عمیق تاریخی است.

 

وی اضافه کرد: دهه مسلمیه دارای سابقه تاریخی است اما دهه محسنیه این سابقه را ندارد به همین علت با وجود پرهیز از دهه‌سازی‌ها موضوع تبیین ایام مسلمیه باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مدنی؛ آیت الله مدنی؛ عالمی فرزانه در عرصه علم و عمل

بیستم شهریور سالروز شهادت آیت الله مدنی، دومین شهید محراب مجاهدی خستگی ناپذیر در عرصه علم و عمل است. مبارزی آگاه و شجاع که با روحیه جهادی به مبارزه با ظلم و ستم طاغوت زمان پرداخت و در محراب نماز جمعه سر بر سجده ابدی نهاد.

سید اسدالله مدنی در 1292 خورشیدی در شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه طالبیه تبریز به پایان رساند و علوم مقدماتی را نزد علمایی همچون «میرزا محمدحسن منطقی و میرزا محسن میرغفاری» آموخت و سپس برای کسب تحصیلات بیشتر رهسپار حوزه علمیه قم شد.
دومین شهید محراب از ابتدای ورود به حوزه علمیه قم به دلیل زهد، پارسایی، امانتداری، اخلاص، شجاعت، دینداری، تقوا و فضیلت؛ در کانون توجه علما و بزرگان قرار گرفت و در مدت حضور در این مکان علمی از محضر استادان برجسته ای چون «آیت‏ الله حجت کوه کمری، آیت ‏الله سید محمدتقی خوانساری» بهره مند شد. او چهار سال در مجلس درس امام خمینی(ره) شرکت کرد و فلسفه، عرفان و اخلاق را در محضر ایشان فراگرفت. این کلاس‏ های درس سبب شد تا وی بتواند، اهداف والا و انقلابی خویش را در کنار بنیانگذار انقلاب اسلامی دنبال کند.
آیت الله مدنی پس از مدتی برای گسترش گنجینه دانش خویش رهسپار نجف اشرف شد و در مدت حضور در این مکان مقدس همه تلاش خود را برای استفاده از علم و دانش بزرگانی همچون آیات عظام «محمد باقر حکیم، سید ابوالحسن اصفهانی و عبدالهادی شیرازی» به کار بست و افزون بر تکمیل تحصیلات عالی، آموزش در سطوح مختلف را آغاز کرد. این عالم ربانی به دستور آیت الله حکیم، کرسی تدریس لمعه، رسایل، مکاسب و کفایه را به عهده گرفت. به تدریج این سمت او را در زمره استادان مشهور حوزه علمیه نجف اشرف قرار داد و با تلاش های شبانه روزی در راه دستیابی به علم و معرفت به مقام اجتهاد نایل شد.
آیت‏ الله مدنی پس از مدتی برای انجام دادن رسالت دینی خویش با کوله باری از دانش و تجربه از نجف به زادگاه خود بازگشت. او پیش از رفتن به نجف به عرصه مبارزه های سیاسی وارد شده بود چنان که با شهید نواب صفوی همکاری می کرد. این عالم فرهیخته در نخستین فعالیت های سیاسی خود، به مبارزه با تفرقه و انحراف در دین پرداخت. رژیم پهلوی در این میان با مشاهده فعالیت های سیاسی وی و مخالفت با فرقه های انحرافی، او را از قم به همدان و سپس به آذرشهر تبعید کرد.
این عالم بزرگ در روزهای تبعید نیز از هیچ تلاشی برای برطرف کردن نیازهای فردی و اجتماعی نیازمندان و تشویق و ترغیب نیکوکاران برای کمک به همنوعان فروگذاری نمی کرد. در واقع وی از دوره جوانی به هدف ها و آرمان های والایی می اندیشید و همان گونه که در میدان علم راه کمال را به خوبی پیمود، در سخت ترین شرایط اجتماعی هم با ماندن در کنار مردم به مبارزه علیه حکومت پرداخت.
این روحانی مبارز در 1331 خورشیدی با نزدیک شدن عید فطر، موضوع برپایی نماز پرشور عید را خارج از آذر شهر مطرح و در مسجد جامع شهر اعلام کرد: «ای مردم! فردا، نماز عید را در خارج از شهر اقامه خواهیم کرد. کسانی که حمیّت و غیرت اسلامی دارند، فردا صبح در محل حاضر باشند.»
آیت الله مدنی پس از اقامه نماز و خطبه‏ های پرشور، راه ‏پیمایی بزرگی را تشکیل و رهبری کرد. این حرکت انقلابی و اسلامی سبب شد تا تعدادی از سربازان که برای حفاظت از اماکن دولتی گماشته شده بودند، سلاح‏ هایشان را بر زمین بگذارند و به مردم بپیوندند. او پس از آن به سخنرانی پرداخت و مردم را به آرامش دعوت کرد و اینگونه اعتراض گسترده خود را با همراهمی انقلابیان دیگر به حکومت وقت نشان داد.
این رویداد موجب شد که عوامل رژیم ‏ افراد سرشناس و فعال تظاهرات را شناسایی، بازداشت و زندانی کنند، آیت ‏الله مدنی در سخنانی به منظور نکوهش این اقدام حکومت وقت گفت: «اگر تا فردا زندانیان که به جرم دفاع از اسلام دستگیر شده ‏اند، آزاد نگردند، ما خودمان می‏دانیم آنها را چه‏ طور آزاد کنیم.»
این سخنان کوبنده سبب شد تا ساواک با تشکیل کمیسیونی در این زمینه، وی را برای سه سال به نور آباد ممسنی در استان فارس تبعید کند اما تلاش های رژیم نتوانست مانعی در مسیر تلاش های این روحانی والامقام ایجاد کند.
آیت الله مدنی پس از پایان تبعید رهسپار قم و سپس نجف اشرف شد. هنگامی که مبارزه نهضت مردمی ایران در رویارویی با رژیم به اوج خود رسید، برای همراهی با آنان کلاس های درس خود را تعطیل کرد و با تشکیل جلسه های سخنرانی از چهره استبدادی رژیم پهلوی پرده برداشت و در واقع به پشتیبانی از امام(ره) در نجف اشرف پرداخت.
دومین شهید محراب پس از مدتی به فرمان امام خمینی(ره) به همراه شماری دیگر از علما به وطن بازگشت تا مردم را هر چه بیشتر به مبارزه با رژیم پهلوی دعوت کنند. او به همین منظور و برای تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در زمان حضور خود در این شهر حوزه علمیه کمالیه را بنیان نهاد.
تلاش های این مبارز انقلابی همواره در راستای حمایت از بنیانگذار انقلاب بود تا جایی که وی اطاعت از امام خمینی(ره) را بر همگان واجب می دانست. از طرف دیگر، معمار بزرگ انقلاب نیز به وی محبتی ویژه داشتند و در سخنانی این عالم ربانی را دست راست خویش نامیدند.
این مجاهد نستوه در مدت حضور در ایران به مبارزه های سیاسی خود ادامه داد و در این راه چندین بار، دستگیر و تبعید شد اما تا هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر دستیابی به اهداف خویش کوشید و خدمات ارزنده ای را به این مرز و بوم ارایه کرد که از آن جمله می توان به «ساخت مهدیه، درمانگاه و راه اندازی صندوق قرض الحسنه در همدان، بنای حسینیه، مسجد، مدرسه، کتابخانه، حمام و صندوق قرض الحسنه در دره مراد بیک، تشکیل صندوق قرض الحسنه در قصر شیرین، ساخت 18 واحد خانه در یکی از روستاهای بویین زهرا به هزینه اهالی همدان و ساخت مسجد بزرگی در نورآباد ممسنی» اشاره کرد.
آیت الله مدنی، قیام ملت ایران در بهمن 1357 هجری خورشیدی را بسیار پر معنا می دانست و بر این پایه در پاسخ به خبرنگاری، درباره صدور انقلاب اسلامی گفت: «این انقلاب بر طبق فطرت انسان ها صورت گرفته و دارای مجموعه مقرراتی است که دنیا و آخرت بشر را تامین می کند. بنابراین، انقلاب ما چون برای اسلام و به اسم اسلام بوده، باید به کشورهای دیگر نیز معرفی شود. در بین گرایش مردم و اسلام فاصله ای نیست. بنابراین، باید اسلام را شناساند و صدور انقلاب؛ یعنی حقیقت اسلام را به دنیا شناساندن.»
پس از به ثمر رسیدن قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 1357 خورشیدی وی فصل دیگری از مبارزه های خود را برای پاسداری از آرمان های ارزشمند اسلامی آغاز کرد و با دعوت مردم همدان از این عالم فرهیخته، او امامت جمعه این شهر را برعهده گرفت و پس از مدتی به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت. همچنین پس از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی از طرف امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز برگزیده شد.
آیت الله مدنی در جبهه های نبرد علیه رژیم بعث عراق نیز برای تقویت روحیه رزمندگان حضوری فعال داشت و در کنار رزمندگان اسلام به مبارزه می پرداخت.
سرانجام آیت الله سید اسدالله مدنی که خدمات شایان توجهی را به این دیار انجام داد، در هنگامه اقامه نماز جمعه در شهر تبریز در محراب عبادت به وسیله منافقان به مقام والای شهادت نایل آمد و به دیار حق شتافت.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**2002**9131