کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

رهبر انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر، مدافعان حرم و فاطمیون:






داعش را برای شکست جمهوری اسلامی ساختند؛ آن‌ها را در عراق و شام زمین‌گیر کردیم/ دفاع از حریم اهل بیت، دفاع از ایران است

حضرت ایت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه استکبار، داعش را برای شکست جمهوری اسلامی ساخت، فرمودند: عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای عصر امروز (شنبه) در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا از جمله خانواده شهدای هفتم تیر و خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم، ضمن تجلیل از «ایمان، مجاهدت، رشادت و معرفت والای شهدا» و «صبر و استقامت خانواده های معظم شهیدان»، آنان را پایه های اقتدار و توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران خواندند و تأکید کردند: تنها راه پیشرفت ایران اسلامی، احیای روحیه انقلابی و مجاهدت است.


ایشان در ابتدای سخنان خود با تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، آن حضرت را بزرگ‌ترین شهید تاریخ بشریت، و شهید محراب و راه حق و قاطعیت و استقامت خواندند و سپس با اشاره به گذشت 35 سال از حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال 1360، گفتند: عاملان این جنایت که گروه تروریستی خبیث و بی رحمی هستند، بعد از فرار از کشور اکنون سالها است که در پناه کشورهای اروپایی و امریکا که مدعی سردمداری ضدیت با تروریزم و حمایت از حقوق بشر هستند، قرار دارند.


رهبر انقلاب اسلامی این موضوع را رسوایی بزرگ و تاریخی برای کشورهای اروپایی و امریکا دانستند و افزودند: این گروه تروریستی کسانی هستند که با ادعای دفاع از خلق و حتی دفاع از اسلام وارد مبارزات شدند اما در ادامه مرتکب فجایعی همچون حادثه هفتم تیر و ترور مردم عادی، شدند و در نهایت در کنار فردی همانند صدام قرار گرفتند و اکنون نیز در زیر چتر حمایت امریکا قرار دارند.


حضرت آیت الله خامنه ای، حادثه هفتم تیر ماه سال 1360 را حادثه ای بزرگ و حاوی درس ها و عبرت ها خواندند و با گلایه از کم کاری ها برای معرفی رویدادها و حوادث مهم انقلاب اسلامی و شهدا به نسل امروز خاطرنشان کردند: بعد از گذشت 35 سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره حادثه هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه انقلابی خود مردم است.


ایشان با اشاره به نگارش کتابهای مربوط به عملیات و شهدای دوران دفاع مقدس، همه مردم به ویژه جوانان را به مطالعه دقیق این کتابها توصیه کردند و گفتند: اگرچه در این زمینه کتابهای زیادی به رشته تحریر درآمده است اما هنوز زمینه نگارش کتابهای بسیاری درباره ابعاد و زوایای مختلف دفاع مقدس و شهیدان والامقام جنگ وجود دارد، زیرا رفتار، گفتار و نحوه حرکت هر یک از شهدا، دریچه ای به سوی یک دنیای معرفتی است.


رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگیهای دوران دفاع مقدس را حضور نیروهای مردمی با انگیزه قوی و از قشرها و سطوح مختلف، و خارج شدن جنگ از انحصار نیروهای رسمی دانستند و تأکید کردند: امروز هم توصیه ما به مسئولان دولتی این است که باید در عرصه های مختلف به ویژه در بخش اقتصاد از ظرفیت های مردم استفاده و اقتصاد، مردمی شود.


حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به موضوع دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و شهدای مدافع حرم اشاره کردند و افزودند: این موضوع از ماجراهای عجیب و شگفتی های تاریخ است که جوانانی از ایران و کشورهای دیگر با ایمان و انگیزه قوی از همسر جوان و کودک خردسال و زندگی راحت خود می گذرند و در یک کشور غریب، در راه خدا مجاهدت می‌کنند و در این مسیر به شهادت می رسند.


ایشان ایمان بالای شهیدان مدافع حرم و صبر و بردباری خانواده های آنها را از جمله ابعاد این موضوع شگفت برشمردند و خاطرنشان کردند: یک بُعد دیگر این ماجرا، عناصر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه ایمان و عزم و اراده  انسانهای مؤمن و مجاهد و شهدا استوار است.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنان نظام اسلامی هیچگاه توانایی درک و فهم پایه های اقتدار و توانمندی نظام را ندارند، گفتند: شهدا و خانواده های آنان ستونهای صخره‌وار نظام جمهوری اسلامی هستند و به همین علت است که نظام همواره در مواجهه با چالش های گوناگون، توانسته بر آنها غلبه کند.


حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هرجا به انقلاب و روحیه انقلابی تکیه کردیم، پیشرفت داشته ایم و هر جا که برای خوشایند عناصر استکبار، از ارزشها کوتاه آمدیم و در بیان مواضع انقلابی رودربایستی کردیم، دچار عقب ماندگی و خسارت شدیم.


ایشان با تأکید بر اینکه نحوه برخورد با دشمنان مستکبر باید براساس روحیه انقلابی باشد، خاطرنشان کردند: ایمان به خدا، اعتقاد به جهاد و انگیزه قوی جوانان مؤمن و انقلابی، منابع قدرت نظام اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار است و آنها با وجود آنکه آثار این منبع قدرت را می بینند اما از تحلیل حقیقت آن عاجزند بنابراین متوسل به شیوه های خشن و بی‌رحمانه می شوند.


رهبر انقلاب اسلامی، طراحی گروههای تروریستی تکفیری همچون داعش را نمونه ای از این شیوه های خشن برای مقابله با نظام اسلامی دانستند و گفتند: هدف اصلی از راه اندازی گروههای تروریستی تکفیری و اقدامات آنها در عراق و سوریه حمله به ایران بود اما قدرت نظام جمهوری اسلامی موجب شد آنها در همان عراق و سوریه زمین‌گیر شوند.


ایشان با تأکید بر اینکه گروههای تروریستی تکفیری، تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیستند و هر فرد مسلمانی را که همراه انقلاب اسلامی و دشمن امریکا باشد، هدف قرار می دهند، به قضایای بحرین اشاره کردند و گفتند: در بحرین نیز موضوع، شیعه و سنی نیست بلکه اصل ماجرا حاکمیت جائرانه یک اقلیت مستکبر خودخواه بر یک اکثریت گسترده است.


رهبر انقلاب اسلامی تعرض حاکمان بحرین به عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم را نشانه بلاهت آنها دانستند و تأکید کردند: شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می کرد اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.


حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه قدرتهای استکباری و عوامل آنها همواره از شناخت مردم و ایمان جامعه عاجزند و دچار محاسبات غلط می شوند، افزودند: راه صحیح، حرکت در مسیر اسلام و توکل بر خداوند متعال است و تنها، ملتی با ایمان و مجاهد و دارای عزم راسخ می تواند بر موانع غلبه کند و پیش برود.


ایشان در ادامه همگان را به بهره مندی بیش از پیش از شبهای قدر و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان توصیه کردند و گفتند: در این شبها و سحرها که هنگامه توسل و تضرع است، باید با استمداد از ارواح متعالی از جمله ارواح شهدا و شفیع قرار دادن آنها و با حضور قلب، به گونه ای دعا کنیم که مورد توجه و اعتنای خداوند متعال قرار گیرد.


پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به لزوم آشنا کردن نسل جوان با ایثارگری و حماسه‌های رزمندگان، خاطرنشان کرد: تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، تشکیل جبهه مجازی، توسعه تشکل‌های ایثارگران، اجرای طرح سپاس و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی با رویکرد افزایش توانمندی در جامعه ایثارگری از اقدامات محوری بنیاد شهید بوده است.

اعمال مشترکه لیالی قدر و شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى‌شود.

 شب نوزدهم اوّل شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به‌اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت امام زمان علیه السلام مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر امام زمان علیه السلام عرضه مى‌کنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است؛ یکى آنکه در هر سه شب باید کرد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبى، امّا اوّل، پس ‍ آن چند چیز است:

اما اعمالی که در هر سه شب (شبهای قدر)  مشترک است وباید انجام داد:

اول: غسل است، علاّمه مجلسى فرموده که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند.

دوم: دو رکعت نماز است، در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید، در روایت نبوى صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله است که از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد ((الخبر))

سوم: قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَ اَسْماَّؤُک الْحُسْنى وَما یخافُ وَ یرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ، پس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم: مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:
اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّک عَلَیهِمْ  فَلااَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک،

ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله
ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِعلیٍّ
ده مرتبه: بِفاطِمَةَ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ
ده مرتبه: بِالحُسَین ِ
ده مرتبه: بِعلیّ‌بنِ الحُسین
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِبنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِجَعفَربنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِموُسی‌بنِ جَعفَر ٍ
ده مرتبه: بِعلیِّ‌بنِ مُوسی
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِبنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِعَلِیِّ‌بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ‌بنِ عَلِیٍّ
ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.
پس هر حاجتی داری طلب کن .

پنجم: زیارت امام حسین(ع) است؛ که در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که  حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است.

ششم: احیا داشتن این شبها است که در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به‌عدد ستارگان آسمان وسنگینی کوهها و کیل دریاها باشد.

هفتم: صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

هشتم: بخواند: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لااَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ ... .

اعمال شب نوزدهم

و امّا دوم یعنى اعمال مخصوصه این شبها پس اعمال شب نوزدهم چند چیز است:

اوّل صد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَیهِ.

دوم صد مرتبه اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ.

سوم بخواند دعاء یا ذَاالَّذى کانَ را که در قسم چهارم [مفاتیح الجنان] گذشت.

چهارم بخواند:

اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ

خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌اى از سرنوشت حتمى

وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فى لَیلَةِ الْقَدْرِ وَفِى الْقَضاَّءِ الَّذى

و در آنچه جدا کنى از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و در آن قضا و قدرى که برگشت و

لایرَدُّ وَلایبَدَّلُ اَنْ تَکتبُنى مِنْ حُجّاجِ بَیتِک الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ

تغییر و تبدیلى ندارد که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسى آنان که حجشان مقبول

الْمَشْکورِ سَعْیُهُم الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ

و سعیشان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است و قرار ده

فیما تَقْضى وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْرى وَتُوَسِّعَ عَلَىَّ فى رِزْقى

در آنچه مقدر فرموده‌اى که عمر مرا طولانى کرده و روزی‌ام را وسیع گردانى

وَتَفْعَلَ بى کذا وَکذا  و به‌جاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند

و درباره‌ام چنین و چنان کنى.

(از کتاب شریف مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی رحمة الله علیه)

توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده بهتر از لیالی قدر

توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده بهتر از لیالی قدر بدین شرح است:

 

با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید

در ماه رمضان هم - در همه روزها و شب ها - دل هایتان را هرچه میتوانید با ذکر الهی نورانی تر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، که: «لیلةالقدر خیر من الف شهر. تنزّل الملائکة والرّوح. فیها بإذن ربّهم من کل امر». شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر میکنند. شب سِلم و سلامت معنوی - سلامٌ هی حتّی مطلع الفجر - شب سلامت دلها و جانها، شب شفای بیماریهای اخلاقی، بیماریهای معنوی، بیماریهای مادّی و بیماریهای عمومی و اجتماعی که امروز متأسفانه دامان بسیاری از ملتهای جهان، از جمله ملتهای مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه اینها، در شب قدر ممکن و میسّر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر شوید. 1376/9/5

 

ساعات لیلةالقدر را مغتنم بشمارید

قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. 1382/8/23

 

از رذائل مادی خود را دور کنید

ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها[ی لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ی عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی ها، بدخلقی ها - خلقیات غیرانسانی، ضدانسانی - روحیات تجاوزگرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. 1383/8/15

 

بهترین اعمال در این شب، دعاست

فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»؛ شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ی مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ی اینها دعاست. دعا یکی از مهمترین کارهای یک بنده‌ی مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد. 1384/7/29

 

به معانی دعاها توجه کنید

ادعیه‌ رسیده‌ از معصومین (علیهم‌السّلام) همه پرمغز، پرمضمون از لحاظ سوز و گداز عاشقانه و عارفانه است و غالباً در حد عالی، منتها جزو بهترینها یا شاید بهترینها، این دعاهائی است که از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) رسیده است. همین دعای کمیل یا دعای صباح یا دعای مناجات شعبانیه، که من از امام (رضوان اللَّه علیه) یک وقتی پرسیدم که در بین این دعاها شما بیشتر به کدام علاقه دارید، ایشان گفتند دعای کمیل و مناجات شعبانیه. هر دو از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) است. این راز و نیاز و سوز و گداز امیرالمؤمنین و هم مناجات های آن بزرگوار، حقیقتاً گدازنده است برای کسی که توجه داشته باشد.
و من خواهش می کنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. 1387/6/29

 

با خدا حرف بزنید

من خواهش میکنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. در این شبها با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی این دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاها و شبهای ماه رمضان و شبهای احیاء و دعای ابی‌حمزه و دعاهای شبهای قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را میشنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزآسائی بر روی دل انسان دارد؛ دلهای مرده را زنده میکند. 1387/6/29

 

از خدای متعال عذرخواهی کنید

شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون». خدای نکرده در قیامت، به ما اجازه عذرخواهی نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمیدهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ آن‌جا جای عذرخواهی نیست. این‌جا که میدان هست، این‌جا که اجازه هست، این‌جا که عذرخواهی برای شما درجه میآفریند، گناهان را میشوید و شما را پاک و نورانی میکند، از خدای متعال عذرخواهی کنید. این‌جا که فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودتان کنید. «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم. 1376/10/26

 

دل هایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید

مناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نمونه‌ی کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است. 1378/6/29

 

به ولیّ‌عصر ارواحنافداه، توجّه کنید

امشب را که شب قدر است، قدر بدانید. دعا، تضرّع، توبه و انابه و توجّه به پروردگار،جزو وظایف همه ماست. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. از خدای متعال توجّه بخواهید؛ از خدای متعال مغفرت بخواهید؛ از خدای متعال انابه و حال و توجّه بخواهید.


امشب را قدر بدانید. شب بسیار مهمی است؛ شب بسیار عزیزی است. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. 1371/1/7

 

در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید

از اوّل شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی - «سلام هی حتّی مطلع الفجر» - شروع میشود، تا وقتی که اذان صبح آغاز میگردد. این چند ساعتِ این وسط، سلامِ الهی و امن الهی و خیمه‌ی رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده است. آن شب، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نَه برابر آن؛ «خیرٌ من ألف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیّت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجّه و تفکّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادّی و این‌که همه‌ی این چیزهایی که میبینید، مقدّمه‌ی آن عالمی است که لحظه‌ی جان دادن، دروازه‌ی آن عالم است، بگذرانید. 1375/11/12

 

برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید

شب های قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً میفرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلی ارزش دارد. شبی است که ملائکه نازل میشوند. شبی است که روح نازل میشود. شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیّت الهی بر انسانهاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوی، چنین شبی است! شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید. 1376/10/26

 

حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید

نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات کشورتان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریضها، به مریض‌دارها، به جانبازان، به غم دیده‌ها، به دلهای غمگین، به چشمهای نگران، به نیازهای فراوانِ انسان هایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای اسلام هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شب های قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید. 1373/11/28

در آستانه نخستین شب قدر . شب قدر؛ ترنم آوای ایمان در گوش جان مومنان

شب های قدر فرصتی ارزشمند برای مومنان است تا زنگار دل را با مناجات به درگاه پروردگار، بزدایند. هنگامه ای که مسلمانان با تلاوت قرآن و ذکر دعا، به راز و نیاز با خالق خویش می پردازند تا به آرامش و سعادت حقیقی دست یابند.

دهه پایانی ماه مبارک رمضان همزمان با شب هایی است که مومنان با شب زنده داری و تلاوت قرآن کریم فرصتی دوباره برای بازگشت به خویشتن می یابند. شب قدر هنگامه ای ارزشمند که قرآن مجید بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.
مجموع قرآن در شب قدر به دو صورت دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده اما نزول تدریجی قرآن در 23 سال در دوره نبوت رسول اکرم (ص)، بر ایشان صورت پذیرفته است.
شب قدر را از آن رو «قدر» نامیده اند که خدای تعالی در آن شب ها سرنوشت انسان ها را در طول یکسال مقدر می نماید. به این معنا که زندگی، مرگ، رزق، سعادت و... را از آن شب تا شب قدر سال آینده مشخص می سازد. خداوند در این زمینه در وصف شب قدر در سوره دخان از آیه دو تا پنج می فرماید: «سوگند به این کتاب آشکار. که ما آن را در شبی پربرکت نازل کردیم، ما همواره انذار کننده بوده ‏ایم. در آن شب که هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم می ‏گردد. فرمانی بود از ناحیه ما، ما (محمد (ص) را فرستادیم».
اهمیت این شب در نزد پروردگار به گونه ای است که سوره ای به این نام را نازل کرد و ارزش شب قدر را فراتر از هزار ماه دانست.
شب های قدر که برابر با 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان هستند؛ با عبادت ها و اعمال بسیاری همراه است که هرکدام از آنها از فضیلت های فراوانی برخوردارند که از آن جمله می توان به غسل کردن، بیدار ماندن و عبادت کردن، قرآن بر سر گرفتن، طلب استغفار و دعا برای خلق خدا و تلاوت این کتاب آسمانی اشاره کرد.
19 رمضان نخستین شب قدر با شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) نخستین امام و پیشوای شیعیان جهان همزمان شده است. ایشان در سحرگاه این روز در رمضان سال 40 هجری برای برپاداشتن نماز صبح راهی مسجد اعظم کوفه شدند و پس از راز و نیاز با پروردگار به نماز ایستادند، سر از سجده برنداشته بودند که فریاد عبدالرحمن بن ملجم مرادی در مسجد طنین انداز شد و با شمشیر کین خود فرق این امام بزرگوار را شکافت و محراب را غرق در خون کرد و امیرالمومنین(ع) فرمود:« سوگند به خدای کعبه، رستگار شدم.»
یاد شب زنده داری ها و مناجات های عاشقانه امیرالمومنین(ع) و شهادت مظلومانه این امام همام(ع) فرصتی مغتنم را پیش روی شیعیان جهان قرار می دهد تا شرایط قرب و نزدیکی به پروردگار برای آنان نیز فراهم شود.
«حجت الاسلام حسین قرنی» کارشناس امور دینی در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، به مناسبت آغاز شب های قدر گفت: خداوند در قرآن کریم آیه یک تا سه سوره قدر می فرماید: «ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می‏دانی شب قدر چیست؟! شب قدر بهتر از هزار ماه است.» در این آیه آشکارا فضیلت شب قدر بیان شده است. در مفهوم این آیه باید عنوان کرد که عبادت، معرفت، تلاوت قرآن، انفاق و صلوات در این شب بالاتر از هزار ماه است. بنابراین شب قدر شب نزول قرآن و ناشناخته محسوب می شود و این ناشناختگی به دلیل عظمت آن شب است و در این هنگام ملائکه با اجازه پروردگار عالمیان نازل می شوند. قرآن به عنوان جامع ترین کتاب هدایت بشر در شب قدر نازل شده است و بنابراین این مهمترین وجه فضیلت این شب محسوب می شود. ضرورت دارد تا در چنین شبی انسان از اعمال بد خود استغفار کند چرا که این شب، شب توبه نیز به شمار می رود و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص قرار می دهد.
پیامبر اکرم(ص) در روایتی وجود شب قدر را نهایت لطف پروردگار به امت خویش برشمردند و فرمودند: «به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است. هر گاه شب اول ماه رمضان فرا رسد خداوند به سوی بندگان نظر می کند و کسی که خدا به او نظر کرده تا ابد عذاب نمی شود. بوی بد دهان آنان که در نزد خدا شب زنده داری می کنند خوشبوتر از بوی مشک می شود. ملائکه برای ایشان در شب و روز استغفار می کنند. همانا خداوند عزوجل بهشت خویش را امر می کند که استغفار کند و تزیین شود برای بندگان. پس چه نزدیک است که سختیهای دنیا آنها را در خود فرو برد و می روند به سوی بهشت و کرامت من. پس هر گاه شب آخر فرا رسد خداوند همه بندگان را می آمرزد.»
وی در ادامه افزود: رسول اکرم(ص) در شب معراج به پیشگاه پروردگار فرمودند که عمر امت من کوتاه است و این مقدار از عمر تدارک ابدیت انسان را مشکل می کند. بنابراین ایشان از خداوند خواستند تا این کاستی جبران شود. به این دلیل پروردگار شب قدر را برای امت پیامبر(ص) قرار داد. آفریدگار به برکت این شب این کاستی را جبران کرد. اعمالی برای این شب وجود دارد که ائمه معصومین(ع) آن را بیان کرده اند. با مراجعه به کتاب مفاتیح الجنان نوشته حاج عباس قمی از محدثان بنام شیعی می توان از این اعمال به خوبی آگاهی یافت که از آن جمله باید به غسل و استغفار کردن، تلاوت قرآن، نماز خواندن، احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ ها و خواندن دعاهای بسیار اشاره کرد. در روایت های بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است که هر فردی شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده می شود. اما مهم تر از این اعمال، بهره مندی از مجلس علم است. در روایت ها عنوان شده که از امام صادق(ع) پرسیدند: «اگر ما شب قدر را درک کردیم و به این شب رسیدیم افزون اعمال شب قدر چیست؟» ایشان فرمود: «به مجلس علم و معرفت وارد شوید.» سخن این امام همام بسیار حکیمانه است.
این کارشناس امور دینی درباره فضیلت کسب علم در شب قدر عنوان کرد: در باب فضیلت علم روایت های بسیاری وجود دارد. پیامبر اکرم(ص) روایتی را نقل می کنند و فرمودند: «نشستن ساعتی در مجلس علم به ‌خدا از خواندن دوازده هزار بار کلّ قرآن بهتر است. ملازم باشید به‌ حضور در مجلس علم برای آن ‌که به علم می ‌دانید حلال را از حرام.» بنابراین اگر در این شب ها انسان در مجلس علمی بنشیند که معرفت برای او حاصل شود، این فضیلت برای جبران ابدیت کمالی انسان مفید است.
حجت الاسلام قرنی با بیان اینکه امور یکساله عالم در این شب به امضای ولی خدا می رسد، یادآور شد: شب قدر؛ شب تقدیر امور است، یعنی اندازه گیری اعمال انسان در این شب صورت می پذیرد که این امر جزو حکمت خداوند به شمار می رود و مقدرات امور از جنبه های مختلف در این شب تدوین می شود. شب های 19، 21 و 23 رمضان را شب قدر می گویند. در نهایت امضای اعمال انسان ها به واسطه فیض الهی صورت می پذیرد و به دلیل آنکه انسان کامل، واسطه فیض الهی است بنابراین تمشیت امور به وسیله انسان کامل که همان امام زمان(عج) و رسول خدا هستند، انجام می شود. امام عصر(عج) جانشین خدا در زمین و مستجاب الدعوه هستند. بنابراین در شب قدر انسان باید حساب خود را با پروردگار خود و واسطه فیض در عالم وجود، پاک و تصفیه کند و ببیند که واقعا چه جایگاهی در نزد خدای متعال و آن حضرت برای خود آماده کرده است.
وی دلیل پنهان ماندن شب قدر را چنین عنوان کرد و اظهار داشت: به یقین دلیل نهان بودن شب قدر متضمن حکمتی بوده و ممکن است آن مصلحت این باشد که مسلمانان تمام شب ‎های این ماه یا این سه شب را در عبادت و پرستش خدای تعالی، تلاوت قرآن و آموختن معارف، حقایق و تعالیم آن، بیشتر اهتمام کنند و سراسر ماه را «ماه قرآن» قرار دهند. نکته دیگری که در پنهان ماندن شب قدر به نظر می‎رسد، این است که اگر این شب با این همه قدر و منزلت، مشخص و شناخته شود، بسیاری از مردم به عبادت در آن اکتفا کرده و از فیض توجه و دعا در سایر شب ‎ها باز می ‎مانند.
این کارشناس امور دینی درباره فلسفه قرآن بر سرگرفتن در شب قدر بیان کرد: قرآن بر سر گرفتن از روی حکمت است. آدابی ظاهری که پیام و محتوایی مهم را دربردارد. هنگامی که قرآن را بر سر می گیرید، در واقع به پروردگار پناه می برید. فردی که قرآن را پیش روی خود قرار دهد و تسلیم آن شود، به طرف بهشت و سعادت ابدی هدایت می شود اما اگر فردی قرآن را به ظاهر روی سر گرفت اما به فرامین آن عمل نکرد؛ این کتاب آسمانی وی را به طرف جهنم رهنمون خواهد ساخت. بنابراین ثمره قرآن بر سر گرفتن تامین ابدیت و سعادت مومنان است. مساله دیگر یعنی قرآن در صدر تمامی امور قرار دارد و باید تمامی شوون زندگی مومنان، قرآنی شود. اینکه پس از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود بدین معنا است که اهل بیت(ع) مفسران واقعی قرآن هستند.
حجت الاسلام قرنی درباره دلیل شب زنده داری در شب قدر تصریح کرد: در روایت های بسیاری بر شب زنده داری در این شب تاکید شده و این امر با عبادت و دعا، وظیفه ‌ای برای تمام مومنان در شب های قدر است. امام حسن عسکری(ع) در حدیثی فرمود: «اگر نتوانستی در شب ‌های دیگر احیا داشته باشی، سعی کن احیا و شب زنده داری شب بیست و سوم را از دست ندهی». نکته بسیار مهمی که درباره احیا باید مورد توجه قرار بگیرد این امر است که، شب را تا سپیده صبح به عبادت و دعا بگذرانیم و تنها به بیداری چشم قناعت نکنیم، زیرا آنچه دارای اهمیت بسیاری است، بیداری دل، آگاهی و بصیرتی محسوب می شود که انسان را در محضر الهی، قرآن کریم و فرشتگان آسمانی شایسته و لایق می کند.
وی از ارتباط میان شب های قدر و ماه مبارک رمضان سخن گفت و عنوان کرد: ماه مبارک رمضان برپایه آموزه های الهی و اسلامی برای سیر و سلوک انسان ها تدوین شده است بنابراین شب های قدر که تمامی مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین می ‏شود، در این ماه گنجانیده شده است. زیرا مومنان نیز در این ماه مبارک سلوکی را آغاز می کنند و هنگامی که به پایان آن نزدیک می شوند، ثمره ها، نتیجه و معارفی که از آن سلوک و ریاضت کسب می کنند، بیشتر می شود. البته روایت های متعددی از اهل بیت(ع) نقل شده که شب 23 رمضان به دلیل آنکه ریاضت، سلوک، ارتباط بهتر و اتصال بیشتری در این شب وجود دارد، به احتمال زیاد شب قدر است.
این کارشناس امور دینی در ادامه افزود: مومنان در صورتی می توانند درک درستی نسبت به این شب ها داشته باشند که اعمال توصیه شده به وسیله ائمه معصومین(ع) چون حج، دعا و نماز خواندن و... را به درستی و با خلوص نیت انجام دهند. به عنوان نمونه فردی که می خواهد به فضیلت درک قرآن در شب قدر دست یابد باید پاک شود و یکی از ارکان تطهیر غسل کردن در این شب است. در غسل کردن باید علاوه بر پاکی پلیدی ها از ظاهر جسمانی، تطهیر باطن نیز صورت پذیرد. باید عنوان کرد تا فردی تقوا پیشه نکند حقیقت کتاب قرآن را نمی تواند درک کند که دریافتن این امر در سایه مجالس علم تحقق می یابد. استغفار کردن در این شب نباید ظاهری باشد. استغفار این است که فرد 70 بار بر باطن خود تلقین کند که به طرف خدا برگشته و این عمل چراغ راه او برای جلوگیری از گناهان خواهد شد.
حجت الاسلام قرنی جایگاه شب قدر را در میان مسلمانان چنین توصیف کرد: برای اینکه مومنان بیشتر به درک شب قدر برسند باید اعمال کلیشه ای که در این شب انجام می شود را محتوایی کنند و این امر با کمک علما، رسانه ها و صدا و سیما تحقق خواهد یافت. باید وظایف رسانه ها در این زمینه نیز برجسته شود. در واقع صدا و سیما می تواند با ارایه برنامه هایی معنوی و معرفتی بالای دینی به مردم در جهت دستیابی به کمال و فضیلت کمک کند. بنابراین برای اینکه بتوان جوانان را به طرف عبادت و پیراستن باطن خویش در شب های قدر سوق داد باید برنامه ریزی کاملی را برای آموزش تعالیم اسلامی در نظر گرفت تا اینگونه به معرفت آنان افزوده شود که با اصلاح اندیشه، اعمالشان نیز اصلاح خواهد شد. به این دلیل علما باید بیشترین توصیه را در شب قدر در تبیین معارف الهی بکنند تا باورها و اندیشه های مردم را جهت دهند البته در درجه نخست ابتدا باید از خود شروع تا بتوان دیگران را به مسیری درست هدایت کرد.
وی در پایان از همزمانی نخستین شب قدر با شب ضربت خوردن امام علی(ع) نخستین امام شیعیان سخن گفت و اظهار داشت: همزمانی این شب ها با شب ضربت خوردن امیرالمومنین (ع)، نشان دهنده پیوند شب ‌های قدر با این امام همام(ع) است. بزرگترین توصیه ایشان تقوا محسوب می شود که همان پرهیز از محرمات و انجام واجبات به شمار می رود که بهترین سرمایه دین، دنیا و آخرت است. بنابراین در این شب ها مومنان باید از پروردگار بخواهند تا تقوای خوبان را به آنان عنایت کند. البته همانگونه که شیعیان به قرآن نیز توجه دارند به کتاب شریف نهج البلاغه هم باید اهمیت نشان دهند زیرا این کتاب، چراغ راه رسیدن به کمال محسوب می شود که تمام امور زندگی، سیاست، توحید، مدیریت، عدالت و اجتماع در آن آورده شده است.

به مناسبت ۱۷رمضان؛ تجلی معراج رسول(ص) در شعر فارسی/ قلم را شــرح قـرب او نیاید


معراج پیامبراسلام(ص)، نمودی آشکار در آئینه شعر فارسی دارد و بسیاری از شاعران در اشعار خود به این موضوع پرداخته اند.

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ: امروز، هفدهم ماه مبارک رمضان و سالروز معراج پیامبر گرامی اسلام است؛ معراجی که سعدی شیرازی آن را با استفاده از واژه قرآنی «اَسری» (که در نخستین آیه از سوره ای به همین نام آمده است)، «شب وصال محمد» بر می شمرد:

وعده دیدار هر کسی به قیامت
لیله‌ی اَسری، شب وصال محمد(ص)

معراج، آنچنان برای شاعران مسلمان جذاب است که برخی از آنان و از جمله عطار نیشابوری، نظامی گنجوی و وحشی بافقی، دیوان شعری خود را پس از حمد و ثنای الهی و مدح و منقبت حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، به این موضوع اختصاص داده اند.

به طور مثال وحشی بافقی، آغاز معراج پیامبر را از منزل امّ هانی می‌داند و می‌سراید:

همه روشن دلان آسمانی
دوان گرد سرای اُمّ هانی

از آن دولت‌سرا تا عرش اعظم
ملایک بافته، پر در پرِ هم

او همچنین در این موضوع شعر دیگری هم دارد:

عماری دار شد، رفرف وز آن جای
به صحن بارگاه قدس زد، پای

تویی برقع برافکند از میانه
دویی شد محو وحدت، جاودانه

زبان بی زبانی را ز سر کرد
به گوش جان، دلش بشنید و بر کرد

در آن خلوت که آن جا گم شود هوش
نکرد از جمع گم نامان فراموش

و اما عبدالرحمن جامی، شاعر قرن نهم هجری هم به این نکته اشاره دارد که حضرت حق در آن شب و روز، اسرار و اسمای الهی را به حضرت ختمی مرتبت آموخت:

حق شب اسری چو داد، بار محمّد
از همه بالا گرفت، کار محمّد

گوهر اسرار ذات و مخزن اسماء
کرد در آن تیره شب، نثار محمّد

نظامی، شاعر قرن ششم هم اشعار متعددی در این موضوع دارد که در یکی از آنها، به تجلی حضرت حق برای حضرت محمد(ص) در شب معراج اشاره شده است:

چون حجاب، هزار نور درید
دیده در نور بی حجاب رسید

گامی از بودِ خود فراتر شد
تا خدا دیدنش میسّر شد

دید، معبود خویش را، به درست
دیده از هر چه دیده بود، بشست

و اما یکی دیگر از موضوعات معراج، همراهی روح‌القدس، جبرائیل با حضرت احمد(ص) در این اتفاق منحصر به فرد است که در این شعر عطار نیشابوری به عدم توانایی فرشته وحی در همراهی با پیامبر در همه مواقف و مسیرها اشاره می‌شود:

چنان از پیشگه روشن شد آن نور
که روح القدس، بیرون ماند از دور

چو روشن شد ز نور حق حوالی
فغان برداشت روح القدس حالی

که ای سید! اگر آیم فراتر
بسوزد بیش از این پرتو، مرا، پَر...

سعدی هم در همین مسئله سروده است:

شبی برنشست از فلک برگذشت
به تمکین و جاه از ملک درگذشت

چنان گرم در تیه قربت براند
که بر سدره، جبریل از او باز ماند

بدو گفت: سالار بیت الحرام!
که ای حامل وحی برتر خرام

چو در دوستی، مخلصم یافتی
عنانم ز صحبت چرا تافتی؟

بگفتا: فراتر مجالم نماد
بماندم که نیروی بالم نماند

اگر یک سر موی برتر پَرَم
فروغ تجلّی بسوزد پرم

و اما از میان شاعران معاصر، تنها به بیان بخش‌هایی از شعر بلند سید رضا راستگو در این موضوع بسنده می‌کنیم؛

ندایی در فضا پیچید ناگه
چو صوت آشنایـش کرد آگه

بـــــلی ایــن بانک یار دلــنواز است
سـفیر کــردگار بـی نیاز است

بلی این صوت جبریل امین است
امـیـن وحی رب‌العالمین است

نوای دلنشین جبرئیل است
مـرا در راه
 دیـن یـار و دلیل است

ولــی آهــنگ این بانـــــگ الهــــی
بـشارت مـی‌دهد دل را به راهی

چو جَست از جا، قدم بنهاد بـیرون
بــرون را از مــلائک دیـد مشــحون

شــبـی روشــن‌تـــر از روز مــــنوّر
ملک صف بسته درهر سوی معبر

نـــــدای یـــا رســـول الله تقــــــدّم
طــنین افـکنده در پهنــــای عالم

ز هــــر جــانب هــمی آید نـــدایی
ز هـــر بـانگی، نــوای مرحبـــــایی

وضــــــویی کرد و عازم شد به میدان
مــلائک در مسـیرش مـدح گـویان

کـــه مـهمان خــــــدایی یا محـــمد
جــهان را مـقتدایـی یــا محمــــــد

بــه فوق عـــرش می‌خواند خـــدایـت
مــــلائک در قـــدوم مــرحبــــایـت

در آن دم جــبرئـــیلـش داد پـــیـغام
کــه بر عرش برین باید نهی گام

بــه "سُـبحانَ الّــذی اَســری" نـظر کن
ز نُــــه افــلاک بـالا هـــم گــذر کن

بــــــه معراج  تــــعالی رو بـــــــیاور
ز مــــحدودات و امـــکانــات بـگذر

بـــــه آنــــی از حــرم تا بیت اَقصی
نـــوردیــد آن بُـراقـــش، بــرق آسا

تــــــمام انــــــبیا در انـتــــــــظارش
ملائک صف کشیده در گذارش

ز ســــــدره تـــا به قــــافِ قربِ اَدنا
عــــروجـش بـــود بــا نــــور تَدَلّی

راستگو در ادامه به همان بحث متوقف ماندن جبرئیل در یکی از طبقات معراج نبوی اشاره دارد و می‌سراید:

وِفــــاقِ جــــبرئـــیلش، مـیل دل بود
ســـوی هــَـمراهِ خود روی بـنمود

کــــه در دریــای فـیــضِ بی تناهی
بـــیا تـــا کـاملت آیــــــد گــواهی

بـــگـفتا زیـن فراتر جای من نیست
ورای سدره جای پای من نیست

مَلَک را گرچه جولانــگاه عالی است
ولــی آن جـلوه گاه لایزالی است

تــــو یـــکتا گوهــــــرِ این بحرِ نوری
ز آن، شـــایســـته‌ی
 قــربِ حضوری

تـَـعال ای سـید و ســردار کونــیــن
بَـر آ، بَـر مـتـنِ صحنِ قاب قوسـین

بـــــر آ، ای آفـتـــــاب عــرش اَوحـی
بـــتاب از سـِـــدره تــا قرب تجلّی

راستگو همچنین به رویت آیات الهی توسط پیامبر در معراج توجه می دهد:

زلال فـــیـض حــق در کـام جان دید
رخ آیــــــات کُــبری را عیـــان دید

قــــلم را شــرح قــــــرب او نـیـــاید
زبــــان را وصــــف وصــل او نشـاید

ســخن را نیـــست تـاب آن مـعانی
بـیان را نیست زان مـعنی، نشانی

و این اشعار، تنها گوشه‌ای بود از تجلی معراج در آئینه شعر فارسی؛ آئینه‌ای که تا ابد نورافشانی می‌کند و جان خسته مشتاقان را، طراوت و حلاوتی دگر می‌بخشد.