کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

ولایتی در واکنش به اظهار نظر جلیلی: نظرات آنها نتیجه بررسی خودشان است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات سعید جلیلی درباره برجام گفت: نظرات آنها نتیجه بررسی های خودشان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با هیات علمی تحقیقاتی سوئیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دبیر سابق شورای امنیت گفته است که در متن برجام حداقل از 100 حق مسلم ایران چشم پوشی شده است، گفت: نظرات وی نتیجه بررسی خودشان است .بالاخره گروهی که در مجلس تشکیل شده برای بررسی دقیق و سرفرصت برای همین موضوع است. این حق مجلس است که این کار را انجام دهد وامیدواریم در نهایت به نتیجه ای برسند که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد. بدون تردید نمایندگان مردم در امری که مربوط به تعهدات جمهوری اسلامی در قضیه هسته ای مربوط می شود، ذیحق هستند.
ولایتی در ادامه درباره دیدار با هیات عالی علمی تحقیقاتی از سوییس گفت: این هیات علمی از دانشگاه پلی تکنیک زوریخ هستند و برای مشارکت در مطالعه و راه حل از خشک شدن دریاچه ارومیه به ایران آمده اند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: با توجه به خطر خشک شدن دریاچه ارومیه که پیامدهای خطرناک زیست محیطی برای کشوردارد، سازمان نیکوکاری بین المللی ایران برآن شد تا با استفاد از دانش تخصصی متخصصان ایرانی و دانش تخصصی دانشگاه زوریخ راه های آب رسانی و باسازی و زنده کردن این دریاچه تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد.
ولایتی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ، مرکز تحقیقات استراتژیک تصمیم گرفت با حضور متخصصین سوییسی و ایرانی یک گردهمایی برگزار کند و از نظرات کارشناسان در این خصوص بهرمند شود.
رییس مرکز تحقیقات استراتزیک ادامه داد: سه راه حل برای آب رسانی به دریاچه ارومیه پیشنهاد شده است که اول انتقال آب از دریاچه خزر و دوم انتقال آب از خلیج فارس و راه سوم انتقال آب از دریاچه وان ترکیه است که پروژه اتصال دریاچه وان در ترکیه به دریاچه ارومیه در ایران با خط لوله به عنوان بهترین گزینه برای این پروژه باشد.
وی افزود: از کشور ترکیه نیز متخصصانی در کنفرانس بین المللی احیای دریاچه ارومیه شرکت کرده اند و آمادگی این کشور را برای این کار اعلام کردند.عملیاتی شدن این کار مستلزم آن است که مسوولین دو کشور در این باره مذاکره کنند که اگر این کار صورت بگیرد عملی ترین راه انتقال آب به این دریاچه است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: این هیات عالی علمی قرار است با رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز دیداری در این زمینه داشته باشد.
ولایتی خاطرنشان کرد: کنفرانس بین المللی احیای دریاچه ارومیه با همکاری استانداری استان آذربایجان غربی ، ستاد احیای دریاچه ارومیه، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه و با همکاری دانشگاه پلی تکنیک زوریخ به مدت 2 روز در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

آیت‌الله مصباح یزدی: عده‌ای که به فکر توسعه هستند، می‌گویند دلواپس آخرت مردم نباشید

عضو خبرگان رهبری: شعار‌های انتخاباتی در ایران، همان شعارهای انتخاباتی در آمریکا است/ کاندیداها برای رای آوردن به جای ارزش‌های اسلام و راه امام؛ "آشتی با جهان و رفع تحریم‌ها" را شعار خود قرار می‌دهند

به گزارش «نسیم»، آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از بسیجیان مازندران و جمعی از بانوان شهر کوهسار اظهار داشت: در یک نوع ادبیات رایج در دنیا، کشور‌ها به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه ( غیر پیشرفته ) دسته بندی می‌شوند؛ هر چند چنین ادبیاتی فی نفسه، مشکلی ندارد، اما غالبا برداشتی که از چنین ادبیاتی می‌شود، این است که تمام هم و غم انسان، باید در این زمینه باشد و بر اساس این نگاه، جزء کشورهایی مانند آمریکا بودن که کشوری توسعه یافته است، افتخار به شمار می‌رود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که کوچک ترین مناقشه ای در خصوص چنین ادبیاتی، سبب می‌شود تا عده ای موضع بگیرند و آن را مخالفت با توسعه قلمداد کنند، اظهار داشت: ما به عنوان مسلمانی که فرهنگ قرآن را پذیرفته ایم، باید ببینیم، آیا قرآن کریم نیز چنین ادبیاتی را تأیید می‌کند یا خیر؟

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، به برخی از دسته بندی‌های موجود در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در یک دسته بندی، برخی انسان ها، اهل نور و برخی اهل ظلمت معرفی شده اند. هر چند این ادبیات در قرآن کریم، رایج است، اما در ادبیات سیاسی و اجتماعی جامعه ما رایج نیست و مثلا کسی در نطق انتخاباتی‌اش از نور و ظلمت سخن نمی گوید.

وی با اشاره به این‌که نوعی از ادبیات قرآن نیز با ادبیات سیاسی و اجتماعی ما مشترک است، ادامه داد: سعادت و شقاوت، تقسیم بندی دیگری است که قرآن کریم، مطرح کرده است؛ البته مراد قرآن از سعادت و شقاوت یا خوشبختی و بدبختی با آن چه که در ادبیات رایج جامعه وجود دارد، در معنی تفاوت دارد. مصداق خوشبخت در قرآن، رسیدن به قرب الهی و بهشت و مصداق بدبخت، کسی است که به عذاب الهی گرفتار می‌شود؛ اما مصداق خوشبختی در ادبیات رایج اجتماعی، کسی است که مثلا دچار نقص و بیماری نبوده و در رفاه مادی به سر می‌برد و مصداق بدبخت کسی است که چنین نباشد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به دسته بندی دیگر انسان‌ها در قرآن، ادامه داد: عده ای از مردم، دنیا طلب هستند که سرانجام آن ها، رسوایی، خجالت و جهنم خواهد بود و عده ای دیگر نیز آخرت طلب هستند؛ آن‌ها ایمان دارند و سعی خود را انجام خواهد داد که طبق آیات، خداوند از چنین افرادی، شکرگزاری خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که خداوند متعال عده ای از انسان‌ها را از چهارپایان نیز بدتر دانسته است، اظهار داشت: در یک تقسیم بندی، خداوند، عده ای را بدترین جنبندگان و عده ای را اولیای خود بیان کرده است. گروه اول را رها می‌کند تا چند روزی در این دنیا بچرند و بهره مند شوند و بر گروه دوم، درود و مغفرت می‌فرستد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که ما به این قرآن اعتقاد داریم و ادعا داریم که حاضریم جان خود را در راه زنده ماندن این کتاب آسمانی تقدیم کنیم، ادامه داد: پس حداقل باید سعی کنیم که تفکر و ادبیاتمان نیز قرآنی باشد؛ در قرآن کریم، ادبیات توسعه یافته و در حال توسعه وجود ندارد، بلکه چنین ادبیات و دسته بندی هایی که ذکر شد، وجود دارد. حداقل بینیدیشیم که ما در کدام یک از دسته بندی‌های قرآن قرار داریم؛ در گروه نور هستیم یا ظلمات؟ در گروه سعادت هستیم یا شقاوت؟ دنیا طلب یا آخرت طلب؟ اولیای الهی یا بدترین جنبندگان؟

وی با اشاره به آیه ای از قرآن خاطر نشان کرد: البته جزء گروه نور بودن، سعادتمند شدن و آخرت طلب بودن، دشواری‌ها و سختی‌های بسیاری هم دارد، اما اگر بخواهیم در گروه مطلوب در دسته بندی ها، جای بگیریم باید روی هوی و هوس ها، پا گذاشته و سختی‌ها را تحمل کنیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه قرآن کریم، ادامه داد: اگر کسی، از اولیای خدا شد، هرگز نمی ترسد. نمونه بارز آن امام خمینی (ره) است که خودش فرمود « به خدا قسم در زندگی، از هیچ چیزی نترسیده ام»؛ این مسئله وقتی محقق می‌شود که انسان به قدرت نامتناهی متصل شود و امام (ره) این اعتقاد را داشت.

وی ادامه داد: ما باید با خود بیندیشیم آیا دائم به فکر نور و آخرت و سعادت هستیم یا به فکر شکم و رفاه خودمان؟ آیا جزء کشور‌های پیشرفته شدن را بیشتر دوست داریم یا جزء یاران ابی عبدالله (ع) شدن را افتخار می‌دانیم؟ البته طبیعی است که اگر قابل جمع شد، بهتر است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به سرگذشت اصحاب صفّه گفت: این عده که از مکه به مدینه مهاجرت کرده بودند و از اصحاب پیامبر (ص) به شمار می‌رفتند، به شدت در فقر قرار داشتند و در مسجد النبی زندگی می‌کردند؛ در واقع از دست مشرکان مکه، خانه و کاشانه را رها کرده و به مدینه آمدند؛ باید با خود بیندیشیم آیا واقعا این روش را برای خدا، می‌توانیم تحمل کنیم و یا با خود می‌گوییم باید با بت پرستان تعامل سازنده می‌کردند تا به این گرفتاری‌ها و سختی‌ها مبتلا نشوند؟

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که این اسلام با تحمل سختی‌ها و رنج‌های بسیار به دست ما رسیده است، ادامه داد: آیا تحمل این رنج‌ها برای رسیدن به توسعه و برداشتن تحریم‌ها بود؟ و آیا آن ها، تعامل سازنده را بلد نبودند؟ آیا ما هم حاضریم سختی‌ها را به خاطر اسلام تحمل کنیم یا تعامل سازنده را شیوه ای بهتر می‌پنداریم؟

وی با بیان این‌که همه سختی‌ها و بلاهای الهی برای امتحان است تا افراد آزموده شده و رشد کنند، ادامه داد: ادبیات قرآن این گونه است و دائما سعادت و شقاوت، شیطان و خدا، و حق و باطل را مطرح می‌کند و نه ادبیاتی که امروز، در مسائل سیاسی و اجتماعی رواج دارد. حتی خداوند متعال به پیامبر (ص) می‌فرماید که چشمان خود را به آن چه عده ای از آن بهره می‌برند ( ازواج و اولاد و زینت‌ها ) مدوز، چرا که آن‌ها آزمایش الهی هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که بر اساس ادبیات قرآن کریم، همه ما بر سر یک دو راهی هستیم که یکی به عرش و بهشت ختم می‌شود و یکی سقوط بوده و به جهنم ختم می‌شود، ادامه داد: مهم ترین عاملی که سبب شده است تا خداوند متعال، برخی از انسان‌ها را از چهارپایان پست تر بداند، این است که آن‌ها کسانی هستند که با عقل و قلب خود، حق را درک نمی کنند و نمی شنوند و تنها به دنبال هوی و هوس بوده و تحت تأثیر غرائز هستند. لذا باید دائما به این مسئله توجه داشته باشیم که چرا آمده ایم؟ به کجا آمده ایم و به کجا می‌رویم؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در مسائل سیاسی و اجتماعی، چنین طرز فکرهایی اثر دارد، ادامه داد: برخی می‌گویند یکی از کمبودهایی که کشور ما دارد، نداشتن حزب قوی است، حال به فرض که دو حزب قوی در کشور وجود داشت؛ آیا غیر از این است که برای پیروزی حزب، باید کاری می‌کردیم که مردم خوششان بیاید و رأی بدهند؟ آیا هیچ وقت از لزوم رضای الهی و امام زمان (عج) سخن می‌گفتیم؟

وی با اشاره به شعارهای انتخاباتی اظهار داشت: در حال حاضر نیز کاندیداها برای این‌که رأی بیاورند، ارزش‌های انقلاب و اسلام و راه امام (ره) و شهدا را شعار خود قرار نمی دهند، بلکه اموری مانند آشتی با جهان، رفع تحریم‌ها و امثال آن را به عنوان شعار قرار می‌دهند تا بتوانند رأی مردم را جذب کنند. در واقع شعار‌های انتخاباتی ما، همان شعارهای انتخاباتی است که در آمریکا نیز توسط حزب جمهوری خواه و دموکرات‌ها مطرح می‌شود؛ و دلیلش، کم رنگ شدن فرهنگ قرآنی در جامعه است.

این استاد فلسفه حوزه علمیه، با اشاره به این‌که امروز، عده ای که به فکر توسعه هستند، می‌گویند دلواپس آخرت مردم نباشید، ادامه داد: فرهنگ جامعه ما در حال تنزل و رسیدن به همان نقطه ای است که در دوران طاغوت بود. رشد فرهنگ نیز جز با رجوع به قرآن محقق نمی شود؛ البته صرف خواندن قرآن، کافی نیست، بلکه باید فرهنگ آن را در جامعه پیاده کرد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: باید به خاطر داشته باشیم که صد‌ها هزار نفر جان پاک خود را فدا کردند تا فرهنگ قرآنی در جامعه پیاده شود و مبادا کاری کنیم که خون آن‌ها را پایمال کنیم.

وی در پایان با جمع بندی سخنان خویش تأکید کرد: وظیفه اول ما شناخت دین و استفاده از عقل است که ببینیم از کجا آمده و به کجا می‌رویم و برای رسیدن به سعادت باید چه کنیم و در ادامه نیز بر اساس آن، عمل کنیم.

گفتنی است این دیدار با جمعی از بسیجیان مازندران و جمعی از بانوان شهر کوهسار، شنبه هفتم شهریور ماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

پیش‌ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین رایگان و داشتن ویزا ضروری است

محسن نظافتی


مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: اخباری که در زمینه پرداخت ۱۳۰هزار تومان به‌منظور پیش‌ثبت‌نام اربعین شنیده می‌شود، صحت ندارد و پیش‌ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین در سایت سماح رایگان است.

محسن نظافتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی در زمینه هزینه‌ 130هزار تومانی برای ثبت‌نام در سایت سماح به‌منظور اعزام به پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: این مطلب درست نیست؛ سایت سماح دو بخش دارد، سمت راست و سمت چپ؛ سمت راست ویژه عموم برای اعزام به پیاده‌روی اربعین است و سمت چپ مربوط به کارگزاران است که مربوط به افرادی می‌شود که در طول سال می‌خواهند ویزای انفرادی بگیرند و باید به‌منظور تهیه ویزا،‌ 40 دلار بپردازند.

وی با بیان اینکه این هزینه 130هزار تومان مربوط به سرتاسر سال است نه پیش‌ثبت‌نام اربعین، تصریح کرد: اخباری که در این زمینه منتشر شده است صحت ندارد و باید در نظر داشت که در قسمت سمت چپ که مربوط به کارگزاران است، رمز ورود لازم است و هر کسی نمی‌تواند وارد آن شود.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ادامه داد: در برخی از این اخبار شنیده شد که اعلام کردند سال گذشته مردم بدون هزینه رفتند و الآن سازمان حج می‌خواهد هزینه بگیرد که این موضوع هم صحیح نیست، ماجرای اربعین سال گذشته به این نحو بود که دولت عراق در ابتدا 40 دلار بابت ویزا را می‌گرفت؛ سپس اعلام کردند که یک دلار کفایت می‌کند و بعد از مدتی هم اعلام کردند: هزینه‌ای نمی‌گیریم.

نظافتی اضافه کرد: امسال دولت عراق اعلام کرده است که باید زائران ویزا داشته باشند و تا تصمیم دولت عراق این باشد ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، البته مذاکراتی انجام دادیم که از ایرانی‌ها پول ویزا نگیرند، ولی حتماً ویزا بدهند که تا الآن قبول نکردند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت افزود: این درست نیست که می‌گویند سازمان حج پول‌هارا برای خودش می‌گیرد، چرا که هزینه‌های اعزام مشخص است و هرچه مصوب شود در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌کنیم، البته تلاش می‌کنیم این هزینه‌ها را تا جایی که امکان دارد کم کنیم؛ اما به هر حال پیش‌ثبت‌نام برای اعزام به پیاده‌روی اربعین هیچ هزینه‌ای ندارد.

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» ۳میلیاردی شد

فیلم محمد


فروش بی‌سابقه فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» کماکان در حال رکوردشکنی در سینمای ایران است. بزرگترین ساخته سینمای ایران، به فروشی قابل‌توجه در سینمای ایران دست پیدا کرده است و موج ابتدایی فروش فیلم، ظاهراً هنوز فروکش نکرده است.

طبق آماری که سایت اعلام فروش مکانیزه فروش فیلم‌ها اعلام کرده است؛‌ آخرین ساخته مجیدی تاکنون 2,470,170,600 تومان فروش کرده است،‌که با توجه به فاصله بیش از نیم‌میلیاردی اعلام فروش مکانیزه سینماها با فروش واقعی، امروز فیلم  «محمد رسول‌الله(ص)» مرز 3 میلیارد را هم رد کرده است.

برخی از سینماهای کشور مجهز به سیستم فروش مکانیزه نیستند و این تفاوت اعلام میزان فروش، ناشی از محاسبه نشدن فروش این سینماهاست.

تا چند روز دیگر برندگان جشنواره مونترال هم اعلام می‌شود؛ آیا اولین جوایز جهانی مجیدی، در کانادا به او تعلق می‌گیرد؟

چرا 23 ذی‌القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است؟



درباره اینکه چرا روز 23 ذی‌القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است، برخی از افراد معتقدند امام هشتم شیعیان در روز 23 ذی‌القعده به شهادت رسیده است، اما باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه به ذات آن حضرت و به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند پی ببرند.

به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، هنگامی که انسان به زیارت امام معصوم می‌شتابد و به فضای معنوی بارگاه او فیض حضور پیدا می‌کند، در پرتو آن خوشید گرمی بخش قرار می‌گیرد تا حرارت معنوی، وجود یخ زده او را گرم کند و فروغ دیدار، خانه دلش را روشن سازد و دیده اهل نظر، مس وجودش را کیمیا کند.

رسول گرامی اسلام(ص) در رابطه با زیارت امام رضا(ع) می‌فرمایند: هیچ شخص گرفتاری نیست که امام رضا(ع) را زیارت کند، جز اینکه گرفتاری او برطرف می‌شود و هیچ شخص گنه‌کاری نیست که حضرت را زیارت کند، مگر اینکه گناهانش بخشیده می‌شود. همچنین امام رضا(ع) خود، در رابطه با زیارت‌شان می‌فرمایند:«کسی که مرا زیارت کند مانند این است که رسول خدا(ص) را زیارت کرده است.»

‌علامه مجلسی در کتاب« بحارالانوار» در رابطه با این‌که چرا روز 23 ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) است، عنوان کرد: برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز 23 ذی‌القعده به شهادت رسیده است، اما در جامعه ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است. باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه به ذات آن حضرت و به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند پی ببرند.

امام رضا(ع) با آمدن به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح «مدینه رضویه» گفته می‌شود، برای اینکه مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته باشند. شاید این عنوان را مطرح کرده‌اند تا در این روز مخصوص به وجود مبارک امام رضا(ع) بیش از پیش توجه کنیم.

‌آیت‌الله بهجت با اشاره این مطلب که زیارت امام رضا(ع) از زیارت امام حسین(ع) نیز بالاتر است، گفت: زیارت شما باید از صمیم قلب باشد. در هنگام ورود اذن دخول بخواهید و اگر حال مساعدی داشتید به حرم بروید.

هنگامی که از حضرت رضا(ع) اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید: « أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟» به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت(ع) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهدا (ع) گریه است، اگر اشک آمد امام حسین(ع) اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.

‌اگر حال معنوی زیارت داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید، بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.

‌زیارت امام رضا(ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند، ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند.

تاکنون دقت کرده‌اید که وقتی می‌خواهید به یک ملاقات خاص بروید در دلتان چه استرسی برای آماده شدن دارید؟؟! «چه بپوشم؟»، « چه بگویم؟»، «چگونه رفتار کنم؟» و... صدها «چه..؟ » دیگر که به ذهن آشفته شما می‌آید؛ حال هر چقدر این ملاقات خاص‌تر باشد استرستان بیشتر می‌شود. زیارت نیز از جنس همین ملاقات‌های خاص‌تر است، به ویژه ملاقات با مهربان‌ترین مهربانان امام هشتم(ع) باشد.

‌زیارت صفحه قلب و روح زائر را از آلودگی‌های و صفات بد، پاک می‌سازد، همچنین زیارت روح انسان را تلطیف می‌کند و از سویی آن را مقاوم و با صلابت و نیرویی باطل شکن و کفر ستیز می‌نماید؛ از دیگر آثار زیارت می‌توان به روح توحیدی خالص و یگانه‌پرستی کاملی که در جان انسان می‌دمد اشاره کرد؛ اما برای رسیدن به این آثار و برکات، لازم است نکاتی را به خوبی مراعات کرد و همچون آهویی پاک به پیشگاه آن امام بزرگ مشرف شد.

چه روزهایی حتما به زیارت برویم؟

علامه‌مجلسی در بحارالانوار بر استحباب زیارت امام رضا(ع) در روزهای خاصی تأکید بیشتری داشته‌اند، روز تولد آن حضرت، یازدهم ذی‌القعده. روز شهادت امام(ع)، آخرین روز یا هفدهم ماه صفر یا بیست‌و‌چهارم ماه رمضان، روز بیعت مردم با ایشان یعنی روز اول یا ششم ماه رمضان. روز بیست‌و‌سوم ذی‌ القعده که بنابر قولی در چنین روزی آن حضرت به شهادت رسیده‌اند.

‌روز بیست‌و‌پنجم ماه ذی‌القعده، معروف ‌به روز «دحوالارض» روزی که خدای متعال زمین را گسترانید، عبادت در آن روز آثار و برکت‌های عظیم و بی‌مانندی دارد و زیارت امام رضا(ع) در آن روز افضل اعمال دانسته شده است. روز چهارشنبه، این روز به نام امامان موسی‌بن‌جعفر(ع)، علی‌بن‌موسی(ع)، محمد‌بن‌علی(ع) و علی‌بن‌محمد(ع) است. در روز جمعه نیز زیارت چهارده معصوم و ازجمله حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مستحب است.

تشرف به حرم رضوی چه آدابی دارد؟

درباره آداب تشرف باید گفت که مرقد مطهر حضرت رضا(ع) کانون فراز‌و‌فرود فرشتگان الهی و محل عبادت و راز‌و‌نیاز بندگان شایسته خدا و عارفان و عالمان خداشناس است. این‌ها نشانگر آن است که همواره باید باادب و فروتنانه وارد این بارگاه باعظمت شد و حرمت حریم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به‌گونه‌ای شایسته پاس داشت.

‌عالمان بزرگ شیعه برای زیارت آدابی آورده‌اند که رعایت آن‌ها در همه حرم‌های ائمه(ع) به‌ویژه حرم امام رضا(ع) تاکید شده است و چه نیکوست که در روز زیارتی آن حضرت که بهترین روزها در زیارتشان است این اعمال را رعایت کنیم.

‌در روایات درباره پیش از زیارت تاکید شده است که غسل کنید و لباس‌های تمیز، پاک و نو بپوشید. با حالت خضوع و خشوع به‌سوی حرم حرکت کنید و مدام ذکر بگویید و چون به درگاه حرم رسیدید، بایستید و دعا و اذن دخول بخوانید و بکوشید تا حالت خشوع و خضوع و رقت قلب در خود پدید آورید. درمقابل ضریح بایستید و زیارت و دعا بخوانید.

‌پس‌از زیارت، گونه راست و سپس چپ را بر ضریح بگذارید و از روی تضرع و خشوع دعا کنید و خدای را به حق خودش و به حق صاحب‌قبر قسم دهید و بخواهید که خدا ایشان را شفیع قرار دهد. بنا بر آداب اسلامی لازم است که دعاکننده در دعا‌کردن اصرار ورزیده و پافشاری کند، آن‌گاه به بالای سر بیاید و دوباره دعا کنید. پس‌از زیارت دو‌رکعت نماز بالای سر حضرت بخوانید.

‌پس‌از نماز زیارت، دعاهایی را که نقل شده و زیارت‌نامه‌های معتبر مانند زیارت امین‌ا...، جامعه کبیره و زیارت خاصه امام ضا(ع) بخوانید و برای امور دینی و دنیوی خود دعا کنید. هر‌چه دعا را به دیگران تعمیم دهید، به اجابت نزدیک‌تر است.

‌مقداری قرآن تلاوت کنید و ثوابش را به حضرت اهدا کنید. این عمل به‌ نوعی تعظیم و بزرگداشت حضرت محسوب می‌شود. سپس استغفار کرده و از گناهان خود توبه کنید.

به خادمان حضرت رضا(ع) احترام کنید که نوعی احترام به حضرت به شمار می‌آید. برای احترام به امام معصوم و باقی‌ماندن شدت شوق به زیارت، در خارج‌شدن از حرم عجله نکنید و هنگام خروج پشت به قبر حرکت نکنید.

صدقه و انفاق به نیازمندان را به‌ویژه اگر از سادات باشند، فراموش نکنید. وقتی جمعیت زائران زیاد است، مستحب است آنان‌که در‌کنار ضریح یا مکان‌های با فضیلت قرار دارند، زودتر زیارت خود را تمام کنند تا نوبت به دیگران هم برسد. مستحب است کسی که به زیارت می‌رود به نیابت از پدر و مادر و دوستان بلکه همه مؤمنان زیارت کند.

زیارت شیعه و سنی ندارد، شخصیت و کرامت امام رضا(ع) در نظر اهل خرد و شیعه و سنی تا اندازه‌ای بوده است که برآورده‌شدن حاجات و توسل به ایشان برای آنان امری مسلم و مجرب به شمار می‌رفته است؛ به‌گونه‌ای که «محمد‌بن‌علی‌بن‌سهل» از فقیهان بنام شافعی در‌این‌باره گفته است: «هر مشکلی از امور دینی و دنیوی بر من عارض می‌گشت برای حل آن گرفتاری، به زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) می‌رفتم و در‌کنار آن بقعه متبرکه دعا می‌کردم و حاجتم برآورده و مشکلم برطرف می‌شد و این موضوع برایم به‌صورت عادت درآمده و به تجربه نیز ثابت شده بود.»

شیخ کلینی(ره) هم در باب زیارت امام هشتم(ع) می‌گوید: زیارت حضرت برابر است با ثواب هزار حج و در‌صورت زیارت با معرفت برابر است با ثواب یک‌میلیون حج، ثواب انفاق و جهاد در راه خدا قبل از فتح مکه، ثواب هفتاد شهیدی که در رکاب پیامبر(ص) جهاد کرده باشند.