کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

بیانات منتشر نشده رهبرانقلاب درباره «ادب زیارت» چگونه به زیارت حضرت امام رضا(ع) برویم

خبرگزاری فارس: چگونه به زیارت حضرت امام رضا(ع) برویم

«به چشم دیدن» که لازمه‌ ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌شنود، حضور شما را می‌بیند، شخص شما را می‌بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات. ما وقتی می‌آییم سراغ شما و خانه‌ شما، [در واقع] آمده‌ایم به زیارت شما!

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، علی بن موسی الرضا(ع) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از پاسداران سپاه حفاظت ولی امر و خانواده‌های آنها منتشر کرده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

اوّلاً خداوند زیارت‌های شما را قبول کند؛ و قبولی زیارت هم معنایش این است که آن فیضی که از ملاقات این ولیّ خدا به ملاقات‌کننده می‌رسد، آن فیض به شما برسد؛ این معنای قبولی زیارت است. اگر بخواهید این فیض به شما برسد، شرط اوّل این است که با حضرت «ملاقات» کنید؛ یعنی رفتنِ حرم و آمدن، صِرف رفتن به یک مکان و بیرون آمدن نباشد؛ آن‌جا یک موجودی و یک روح والایی حضور دارد؛ به این حضور توجّه بکنید؛ ولو حالا شما آن شخص زیارت شده را -یعنی آن کسی که می‌خواهید با او ملاقات کنید- به چشم نمی‌بینید، لیکن «به چشم دیدن» که لازمه‌ ملاقات نیست؛ او هست و سخن شما را می‌شنود، حضور شما را می‌بیند، شخص شما را می‌بیند، با او حرف بزنید؛ این شد زیارت. زیارت یعنی همین ملاقات. ما وقتی می‌آییم سراغ شما و خانه‌ شما، [در واقع] آمده‌ایم به زیارت شما؛ معنای زیارت این است. خب انسان وقتی به ملاقات کسی می‌رود، با او احوالپرسی می‌کند، به او سلام می‌کند؛ همین، در ملاقات روح مطهّر ائمّه (علیهم‌السّلام) و اولیاء الهی [هم] لازم است؛ باید رفت، سلام کرد، عرض ادب کرد.

 [زیارت‌] به هر زبانی هم می‌شود؛ [اگر] به همین زبان معمولی خودمان -اگر فارسیم، اگر تُرکیم، اگر گیلکیم، هر چه هستیم- حرف بزنیم، این آداب ملاقات و زیارت صورت گرفته. البتّه اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم، آن همین زیارت‌هایی است که خود ائمّه به ما یاد داده‌اند؛ مثل زیارت امین‌الله -که در واقع عمده‌اش هم دعا است؛ چند کلمه‌ی اوّلش زیارت است، بقیّه‌اش دعا است- یا زیارت جامعه که بسیار زیارت پُرمضمون و پُرمطلبی است.

اگر اینها را بخوانید و به معنایش توجّه کنید و با حضرت با این بیان حرف بزنید، عیبی ندارد. مثل این است که میخواهید بروید دیدن یک بزرگی، یک جمعی هستید، بعد مثلاً یک متن زیبایی را یکی‌تان می‌نویسید، می‌روید آنجا، یکی‌تان از طرف بقیّه این متن را میخواند؛ این زیارتها مثل همان متنی است که برای شما نوشته‌اند؛ می‌گویند اگر این متن را خواندید، حرفی که باید به حضرت بزنید، زده‌اید؛ این شد زیارت. حالا اگر معنایش را ندانستید و سختتان بود -این زیرنویس‌های مفاتیح‌ها هم غالباً کامل نیست؛ من نگاه کرده‌ام، اینهایی که همین حالا هم هست، انصافاً کار خوبی در این زمینه صورت نگرفته که یک زیرنویسِ درستِ حسابی‌ای باشد که آن معنا را برساند؛ خیلی ناقص است- و این هم نشد و نخواستید، به زبان خودتان با حضرت حرف بزنید. این حرف زدن هم حتی اگر با لبِ تنها باشد، اشکال ندارد. گفت:

گوش کن با لبِ خاموش سخن می‌گویم‌/ پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست

 با دل حرف بزنید. البتّه طبعاً دل باید جمع باشد و مشغول به همین مخاطب باشد؛ اگر به جاهای دیگر اشتغال پیدا کرد -سرگرم دُوروبر و آئینه‌کاری و بالا و پایین و این آمد و فلانی رفت و مانند اینها شد- دیگر دل وصل نمی‌شود. سعی کنید ولو دو دقیقه، ولو پنج دقیقه، دل را فارغ کنید از بقیّه‌ی شاغل‌ها و متّصل کنید به معنویّتی که در آن‌جا حضور دارد و حرفتان را بزنید.

 بعد که این حرف را با زبان خودتان یا با توجّه به این متنی که دست شما است زدید -یعنی همین زیارت جامعه مثلاً یا زیارت مخصوصه‌ امام رضا یا زیارت امین‌الله؛ اینها مضامین خوبی دارد، ولو درست هم معنایش را نفهمید، [امّا] یک مقدار هم از آن بخوانید؛ زیارت جامعه مثلاً شش هفت صفحه است، وقت کردید همه‌اش را بخوانید، وقت نکردید یک صفحه‌اش یا نصف صفحه‌اش را بخوانید؛ عیب ندارد؛ امّا توجّه داشته باشید که این یک متنی است که خیلی خوب تنظیم شده، زیبا تنظیم شده- و در حالی‌که متن را میخوانید، ولو معنایش را هم ندانید، متوجّه باشید دارید خطاب به چه کسی می‌خوانید. اگر این شد، آن وقت می‌شود زیارت؛ زیارت کامل هم که شنفته‌اید، همین‌ها است. البتّه کمال هم درجاتی دارد؛ بعضی‌ها هستند که از ما خیلی بالاترند؛ برای ماها همین زیارتی که گفتم، یک زیارت خوب است. اگر این‌جور سلام کردید و این‌جور زیارت کردید، آن وقت ان‌شاءالله امیدِ اینکه قبول بشود خیلی زیاد است، یعنی فیض این زیارت به شما می‌رسد.

 البتّه در حرم مطهّر، چه داخل خودِ حرم، چه بیرون حرم در رواق‌ها و صحن‌ها، اگر بتوانید دل را وصل کنید، هر جا باشید، نزدیکی هست؛ هرجا باشید. بعضی‌ها خیال میکنند باید بروند حتماً به ضریح بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمی‌شود، میخواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ بعضی‌ها همان دمِ ضریح هستند و چسبیده‌اند به ضریح، امّا دلشان اصلاً متّصل به امام رضا نیست؛ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است. اگر این‌جور زیارت کردید، این خوب است.

 آن‌وقت در این حرم یا داخل رواق یا صحن مطهّر، عبادت خدا هم -یعنی با خدا هم که حرف می‌زنید- ثوابش بیش از جاهای دیگر است. ثواب که می‌گویم یعنی همان فیضی که بر اثر ارتباط با ذات مقدّس پروردگار به انسان می‌رسد؛ این همان ثواب است؛ یک فیضی انسان می‌برد. ما انسانها مثل یک ظرف خالی هستیم؛ یک ظرف خالی باید پُر بشود. با چه آن را پُر خواهیم کرد؟ با فیض الهی، یعنی همان قطره قطره معنویّت و روحانیّت و نورانیّت و مانند اینها که در این ظرف همین‌طور تدریجاً ریخته بشود. [البتّه‌] به‌شرطی که یکباره خالی‌اش نکنیم؛ [چون‌] گناه که بکنیم، همه‌ی این لطف‌های الهی خالی می‌شود.

بایستی این ظرف وجود را با تفضّلات الهی پُر کرد. بنابراین در داخل حرم نماز بخوانید، نماز قضا بخوانید، نماز واجب بخوانید، نماز مستحبّی بخوانید، نماز برای پدر و مادر بخوانید، ذکر بگویید -لااله‌الّاالله بگویید، تسبیحات اربعه بگویید- [یعنی‌] نشسته باشید آن‌جا و ذکر بگویید؛ به شرطی که -شرط اصلی‌اش چیست؟ همان که اوّل گفتم- دل وصل باشد؛ اگر دل وصل نباشد، فایده‌ای ندارد. اگر دل متصّل بود، کمترین عملی هم برای شما فایده میدهد. ان‌شاءالله خداوند توفیق به من و به همه‌ی شماها عنایت کند.

سعید قاسمی : اگر به هشدارها وزنگ خطرهای مقام معظم رهبری توجه نشود مسیر انقلاب به انحطاط می‌انجامد

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الاوصیا به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اگر به هشدارها وزنگ خطرهای مقام معظم رهبری توجه نشود مسیر انقلاب به انحطاط می‌انجامد و همه ما نابود می‌شویم، پس باید هرچه سریع‌تر اقداماتی را برای نجات جامعه انجام دهیم.

سردارحاج سعید قاسمی عصر دیروز در مراسم تکریم شهدای مدافع حرم استان قزوین که در سالن آمفی تئاتر شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در حال نزدیک شدن به عمر 40 سالگی خود است، اظهار داشت: در این 40 سال مردم مملو از رنج‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها بوده‌اند و در حال حاضر با پختگی خاصی نسبت به مسائل مختلف واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: چندین سال قبل برخی معتقد بودند که دیگر جوانان در راه انقلاب مجاهدت نمی‌کنند و مردم از انقلاب اسلامی خسته شده‌اند و اگر جنگی رخ دهد کسی برای مجاهدت پیدا نمی‌شود ولی امروز شاهد هستیم عده‌ای زیادی از جوانان کشورمان حاضر هستند برای مجاهدت در راه آرمان‌ها و ارزش‌‌های اسلام جان بر کف نهاده و به عراق و سوریه سفر کنند.

این فعال عرصه جبهه فرهنگی با تاکید بر اینکه در مقطع اصل پسابرجام که همه باید از بهترین امکانات برخوردار باشند و زندگی مطلوبی را دنبال کنند عده‌ای به حلب و سوریه می‌روند و حتی جنازه‌های آنها هم برنمی‌گردد بیان کرد: از حسین همدانی‌ها این سوال را دارم که چرا شما پس از این همه خدمت‌رسانی برای کشور به سوریه سفر کرده و در خان‌طومان شهید شده‌اید؟

قاسمی یادآور شد: مدافعین حرم راه اصلی را پیدا کرده‌اند و به ندای مولا و ارباب خود لبیک گفته  و در سوریه و عراق به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الاوصیا با انتقاد به اینکه  سیستم آموزشی کشورمان برگرفته از اصول غربی است  و در این راستا باید انقلابی صورت بگیرد گفت: در چهار دهه اخیر هیچ رده دانشگاهی، حوزوی و مدارس به موضوعاتی از جمله؛ متون دینی،امام شناسی، تاریخ انقلاب و اسلام، جریان شناسی و غیره پرداخته نشده است و بنا به پرداخت آن هم توسط مسوولین نیست لذا برخی از جوانان ما که در این زمینه‌ها اطلاعات کافی ندارند ناپخته عمل می‌کنند.

وی با توجه به اینکه بیش از نیمی از اساتید دانشگاه‌های کشورمان غرب‌زده و غرب‌گرا هستند تصریح کرد: امروز دوران مسعود رجوی‌ها گذشته ‌و ‌با منافقانی روبرو هستیم که ظواهرشان همانند ما هست لذا تشخیص دوست و دشمن دشوار شده است.

همرزم شهید آوینی موضوع پسابرجام را عدم تشخیص دوست و دشمن توسط برخی مسوولان برشمرد وتاکید کرد: در این راستا کار به جایی رسیده که عده‌ای از مسؤولان فرق بین دوست و دشمن را تشخیص نمی‌دهند و زندگیشان را بر اساس این شعر بنا کرده‌اند که آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دشمنان مدارا دوستان هم به جهنم.

قاسمی در ادامه عنوان کرد: در مسیر کرج تا قزوین حتی یه عکس هم از شهدای مدافع حرم دیده نمی‌شود ولی در عوض مملو از تبلیغات برندهای خارجی است و این اتفاق خوشایندی برای استان شهیدپرور قزوین نیست و جای بسی تعجب دارد.

این فعال عرصه جبهه فرهنگی  در پایان به منویات مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به هشدارها وزنگ خطرهای مقام معظم رهبری توجه نشود مسیر انقلاب به انحطاط می‌انجامد و همه ما نابود می‌شویم، پس باید هرچه سریع‌تر اقداماتی را برای نجات جامعه انجام دهیم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر،معاونان و مدیران وزارت اطلاعات؛

در ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار جای هیچگونه مسامحه نیست/علاج برون‌رفت از مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتی است


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مبانی انقلاب اسلامی را آثار و بیانات صریح امام خمینی(ره) خواندند و تأکید کردند: ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی امریکا از مهمترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ماست و این مسئله جای هیچگونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت اطلاعات، این وزارتخانه را «سنگری بسیار مهم و حساس» و «چشم بینا و بیدار نظام اسلامی» خواندند و تأکید کردند: وزارت اطلاعات، پوسته‌ی سخت نظام است و به هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تشکر از زحمات مؤمنانه و شبانه‌روزی بخشهای مختلف وزارت اطلاعات، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی را در گروی حفظ ایمان دانستند و افزودند: ناکامی استکبار جهانی در مقابل نظام اسلامی با وجود انبوه توطئه‌ها و شگردهای گوناگونی که از روز اول علیه انقلاب به کار گرفتند، جز با پشتوانه‌ی «ایمان»، ممکن نبود.

رهبر انقلاب، هر اقدامی در تضعیف ایمان مردم و مسئولان را «خیانت» خواندند و گفتند: آن نیروی دفاعی که کشور را در همه این سالها حفظ کرده، نیروی ایمان است و اگر این سلاح قوی و کارآمد تضعیف شود، آفات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

ایشان از همین زاویه، تقویت جنبه‌های معنوی و ایمانی را در وزارت اطلاعات مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: وزارت اطلاعات، پوسته‌ی سخت نظام است که به هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر شود، بنابراین تقویت عناصر مهمی همچون ایمان و معنویت در این وزارتخانه باید بیش از هر دستگاه دیگری مورد توجه قرار گیرد.

رهبر انقلاب با اشاره به ظرفیت غنی وزارت اطلاعات در برخورداری از نیروها و جوانان مؤمن و انقلابی تأکید کردند: نسل جدید وزارت اطلاعات را همچون گذشته، ارزشی و انقلابی رشد و ارتقا دهید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، وزارت اطلاعات را چشم بینا و بیدار نظام اسلامی خواندند و افزودند: مبانی و جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی باید به طور کامل در وزارت اطلاعات حفظ شود.

ایشان، مبانی انقلاب اسلامی را آثار و بیانات صریح امام خمینی(ره) خواندند و تأکید کردند: ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی امریکا از مهمترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ماست و این مسئله جای هیچگونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: وزارت اطلاعات در هر بخشی که می‌تواند پایگاهی برای کمین دشمن و ضربه زدن به نظام اسلامی قرار بگیرد، باید حضور داشته باشد و آن بخش را حوزه کاری خود بداند.

«نقش وزارت اطلاعات در تحقق اقتصاد مقاومتی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب مورد تأکید قرار دادند و گفتند: علاج برون‌رفت از مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتی است که کارهایی نیز در این زمینه آغاز شده اما باید نتیجه کارها در عمل دیده شود.

ایشان، همچنین بر نقش وزارت اطلاعات در برخورد و پیشگیری از مفاسد اقتصادی تأکید کردند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات گزارش جامعی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه بیان کرد.

به مناسبت بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر(ع)؛ امین ولایت؛ شاهچراغ شیراز

ششم ذی القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر(ع) خورشید پرفروغ هدایت و شاهچراغ شهر شیراز است. امین ولایتی که از او در چهار خصلت هجرت، جهاد، شهادت و ولایت مداری به عنوان الگوی برتر یاد می کنند.

احمد بن موسی بن جعفر(ع) در ششم ذی القعده در مدینه دیده به جهان گشود. پدر ایشان امام موسی کاظم (ع) و مادر بزرگوارشان ام احمد از پرهیزگارترین بانوان آن روزگار بود. از لقب های این عالم بزرگ می توان به سید السادات و شاهچراغ اشاره کرد.
ایشان دوره کودکی خویش را در کنار پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) گذراند و از سرچشمه دانش و معنویت ایشان بهره مند شد و از نظر تقوا، فضیلت و پرهیزگاری مورد احترام مردم زمانه خویش بود و همگان را به اسلام ناب محمدی هدایت می کرد.
پس از آن که امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، حضرت احمد بن موسی بن جعفر(ع) با برادر بزرگوار خویش، امام رضا(ع) بیعت کرد و در کنار ایشان به مبارزه با ظلم و ستم حکومت عباسیان پرداخت.
مامون خلیفه عباسی برای محکم ساختن پایه های قدرت خویش، مردم را زیر فشار قرار داده بود و همین امر سبب شکل گیری قیام علیه وی شد.
امام رضا(ع) که هدایت جامعه اسلامی را بر عهده داشت، رهبر این قیام ها در راه برقراری اسلام راستین بود تا مسلمانان به سعادت و آرامش حقیقی دست یابند اما مامون که از این جریان بیمناک بود، امام هشتم شیعیان را وادار ساخت تا ولایتعهدی وی را در آن دوره بپذیرد.
مامون برخلاف میل باطنی امام(ع)، ایشان را از مدینه به توس انتقال داد اما نمی دانست که حضور پر برکت امام هشتم در خراسان سبب خواهد شد تا محبوبیت امام رضا(ع) در نزد مردم بیش از پیش افزایش یابد.
شاهچراغ نیز پس از هجرت برادر والامقام خویش به همراه تعدادی از دوستداران و یاران آن امام همام برای دیدار برادر بزرگوارشان از مسیر بصره راهی خراسان شد.
محبوبیت امام رضا(ع) در نزد مردم از چنان جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار بود که خشم و ناخوشایندی مامون را در پی داشت. همین امر سبب شد تا خلیفه عباسی تصمیم به قتل ایشان بگیرد.
مامون عباسی که از هجرت احمدبن موسی(ع) و همراهانش برای دیدار با هشتمین امام شیعیان آگاه شده بود، دستور داد تا تمامی یاران و نزدیکان آن امام را به شهادت برسانند.
احمدبن موسی(ع) هنگامی که در نزدیکی شهر شیراز از شهادت برادر خویش آگاهی یافت با همراهانش برای خونخواهی امام رضا (ع)، در برابر سپاه قتلغ خان حاکم فارس ایستاد و با آنان به مبارزه برخاست.
قتلغ خان که توان مبارزه را در خود نمی دید به سربازانش دستور داد تا شبانه به شاهچراغ و یارانش حمله کنند و در نهایت برادر بزرگوار هشتمین پیشوای شیعیان جهان را در 17 رجب 202 هجری قمری به شهادت رساندند.
مسلمانان تا سده ششم هجری از مکان آرامگاه احمد بن موسی(ع) اطلاعی نداشتند تا آن که در دوره اتابکان فارس، امیر مقرب الدین مسعود بن بدر محل دفن پیکر پاک شاهچراغ را در عمارتی در شیراز یافت و گنبدی برای آن بنا کرد.
شورایعالی انقلاب فرهنگی در۱۳۸۸ خورشیدی به دلیل جایگاه ارزشمند احمد موسی (ع) روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت شاهچراغ در تقویم مناسبت های ملی- اسلامی کشور به ثبت رساند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز بزرگداشت احمدبن موسی(ع) با «حجت الاسلام عباس رضوانی نسب» نماینده مجمع طلاب حوزه علمیه قم و پژوهشگر امور دینی به گفت وگو پرداخت.
حجت الاسلام رضوانی نسب با برشمردن ویژگی های شخصیتی و سجایای اخلاقی شاهچراغ، گفت: در کتاب های معتبر تاریخی مهمترین ویژگی های اخلاقی احمد بن موسی (ع) پارسایی، صالح بودن، عابد بودن و ثروت فراوان داشتن است. وی همواره به امر انفاق می پرداخت و بردگان بسیاری را خریداری و آزاد می کرد.
درباره دیگر ویژگی های شخصیتی احمد بن موسی (ع) از امام کاظم (ع) نقل شده که ایشان همیشه به او عنایت ویژه ای داشت و بر برخی دیگر فرزندان مقدم می دانست. «شیخ مفید» از علمای برجسته شیعه هم به نقل از امام کاظم می گوید؛ «ایشان یک هزار بنده را در راه خدا آزاد کرد. همینطور وی کسی است که به همراه امام رضا (ع) در زمینه اجرای وصیت شریک بوده است».
از مهمترین کمالات شاهچراغ همین فرزند ارشد بودن و هدایت مردم به سمت امام رضا (ع) که این خود درس بزرگی در تاریخ محسوب می شود.
مقام و منزلت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ به اندازه ای بود که مورد توجه خاص حضرت موسی بن جعفر (ع) قرار می گرفت و در این باره در روایت ها آمده است؛« 20 خادم، ایشان را همراهی می کردند و امام کاظم (ع) نیز لحظه ای چشم از وی بر نمی داشتند.»
این پژوهشگر امور دینی با اشاره به ارتباط نزدیک و عمیق میان این بزرگوار و امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: وی فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر ارشد امام رضا (ع) محسوب می شود که پس از اینکه هفتمین امام شیعیان شهید شدند به این دلیل که بزرگتر از امام رضا (ع) بودند، به طور طبیعی مردم احساس می کردند که باید با ایشان بیعت کنند و در واقع احمد بن موسی (ع) امام می شود، بنابراین به در خانه ایشان آمدند اما شاهچراغ همه آنها را به مسجد دعوت می کند و می گوید؛ که با اینکه من بزرگتر از برادرم امام رضا (ع) هستم اما ایشان پس از پدرم ولی مومنان است و من نیز با برادرم بیعت می کنم و همه چون من باید اطاعت او را بکنند و همین امر از کمالات و نشانه بزرگواری حضرت احمد بن موسی (ع) بود.
بر پایه منابع تاریخی شیخ مفید در کتاب «ارشاد» می گوید: «احمد بن موسی جلیل القدر، کریم و پرهیزکار است و موسی بن جعفر (ع) او را بسیار گرامی می داشت و مزرعه خود که مشهور به یسیره بود را به او بخشید.» همینطور امام رضا (ع) در حق برادرشان اینگونه دعا می کرد: «همچنان که حق را پنهان نکردی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نکند.»
وی با تاکید بر این که مادر حضرت شاهچراغ از زنانی به شمار می رفت که همواره مورد توجه و عنایت خاص امام کاظم (ع) بود، گفت: بنا به قول تاریخ نگاران امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ تنی هستند. به دلیل اینکه احمدبن موسی(ع) فرزند ارشد امام هفتم (ع) بود، مادرش را کنیه «ام احمد» دادند. در کتب تاریخی از مادرش به عنوان بانویی با کمال و با وقار دارای جایگاه والا یاد کرده اند که امام کاظم (ع) به ایشان بسیار علاقه مند بودند. پس از سفری که هارون به مدینه داشت و زمانی که وضعیت امام کاظم (ع) و نفوذ ایشان را مشاهده کرد و فرمان دستگیری وی را صادر کرد، ودیعه های امام (ع) در نزد ام احمد بود و اینها اشیای موروثی بودند که از پیامبر (ص) به عنوان رازهای امامت باقی مانده بود که امام پیش از رفتن به بغداد امانت ها را به ام احمد سپرد.
بنابراین این بانو محرم اسرار امام هفتم(ع) بود و به نقل از خودش بیان شده که روزی امام ایشان را صدا می زند و امانت ها را به وی می دهد و می گوید که کسی را از وجود اینها آگاه نکن تا زمان مرگش، پس از این واقعه آنها را به یکی از فرزندانم بده که در آن زمان امام رضا (ع) امانتی ها را گرفته بود.
این پژوهشگر امور دینی درباره ورود احمد بن موسی(ع) به ایران و انگیزه های وی، بیان داشت: درباره سفر او منابع گوناگونی وجود دارد و این قسمت از زندگی شاهچراغ فاقد شفافیت است. برخی عقیده دارند احمدبن موسی(ع) در بغداد ساکن بود و آن زمان که خبر شهادت و درگذشت ناگهانی امام رضا(ع) به گوشش رسید، به شدت ناراحت شد و آن گاه با همراهانی بسیار در حدود سه هزار تن به خونخواهی و انتقام از مأمون به ایران آمد. طبق این منبع، او در قم و ری با سپاهیان مأمون جنگید و سرانجام به خراسان آمد و در جایی نزدیک اسفراین در جنگ با لشکریان مأمون به شهادت رسید.
بعضی دیگر براین باورند که شاهچراغ(ع) پیش از درگذشت امام رضا(ع) و مقارن با ولایتعهدی او همراه عده ای قصد عزیمت به ایران کرد تا به برادرش بپیوندد. بر پایه این منبع، حرکت او به طرف فارس بوده است.
برخی نیز معتقد ند که سپاهیان مأمون در نزدیکی شیراز با او جنگیدند. هنگامی که یاران احمدبن موسی(ع) شنیدند امام رضا(ع) وفات یافته است، متفرق شدند و به طرف شیراز رفتند.
نماینده مجمع طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به گزارش های تاریخی مبنی بر اینکه فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) همگی دارای فضایل بی شماری بودند، تصریح کرد: از فرزندان بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) که کنار حضرت شاهچراغ آرمیده اند می توان به حضرت «سیدعلاءالدین حسین» و حضرت «محمد بن موسی» (ع) اشاره کرد که همواره زیارت این امامزادگان مورد توجه بزرگان و فقها قرار و این حرم مطهر در نزد مردمان شیراز دارای شکوه و قداست است؛ به همین سبب همیشه پذیرای عاشقان ولایت و امامت به شیراز بوده اند. این زیارتگاه مهم شیعیان، از لحاظ توریسم مذهبی نیز شیراز را جزو نقاط مهم ایران قرار داده به نحوی که شیراز سومین شهر مذهبی ایران نام گرفته است. از لحاظ تعداد زایر نیز این آرامگاه پس از آرامگاه برادر بزرگوارش امام رضا(ع) و خواهر گرامیش حضرت معصومه (ع) بیشترین تعداد زائر را به خود اختصاص داده است.
در منابع تاریخی برادران و همراهان دیگری بیان شده اند که همه آنها با خانواده هایشان بودند، شاهچراغ به دلیل نسبت تنی با امام رضا (ع) و زهد و پرهیزکاریش مشهورتر است.
این پژوهشگر امور دینی درباره پیدایش آرامگاه شاهچراغ، گفت: برپایه آنچه در تاریخ مطرح شده قبر وی تا دوره عضدالدوله دیلمی مخفی بوده و فردی از آرامگاه او اطلاعی نداشته است. یکی از مردم شیراز شب ها که برای نماز شب برمی خاسته همواره یک نقطه ای را نورانی و دارای چراغی روشن می دیده و برای او هر شب جمعه تکرار می شده تا اینکه مسوولان و امیران زمان در دوره دیلمیان این امر را بررسی و یک بدن سالم پیدا می کنند و از آنجا می فهمند که محل دفن حضرت احمد بن موسی (ع) بوده و علت نامگذاری به شاهچراغ نیز همین نورانی بودن قبرشان است.
حجت الاسلام رضوانی نسب در ادامه بیان داشت: نیاز است که زندگی و شخصیت احمد ابن موسی شاهچراغ به عنوان مدل و الگوی فرهنگی و دینی و یک رهبر در جامعه اسلامی بیان شود. در همه زمان ها این محبت به اهل بیت (ع) به گونه های مختلف از جمله زیارت، هدیه دادن، نذر کردن ، برگزاری بزرگداشت های مذهبی و سرمایه گذاری ها ابراز شده که این روند شامل مرور زمان نشده و فزونی نیز یافته است. باید حقایق دینی و مذهبی، آشنایی با شخصیت و زوایای زندگی پیشوایان و نوع نگاه آنان به جامعه محسوس تر شود تا برخی مشکلات جامعه کنونی کاهش یابد.
از احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در چهار مورد هجرت، جهاد، شهادت و ولایت مداری به عنوان الگوی برتر یاد شده است. فرهنگ ولایت مداری، دفاع از ولایت و پایمردی بر ارزش ها جزو درس های نسخ نشده اهل بیت (ع) است که از حضرت شاهچراغ (ع) در این زمینه ها به عنوان نمونه بارز اجتماعی یاد می شود.
این پژوهشگر امور دینی با اشاره به برخی باورها و اعتقادها در باره حضرت شاهچراغ (ع) در میان مردم یادآور شد: این باورها به طور تقریبی ریشه در آموزه های دینی ما دارد و چون اولیای خدا مقرب به درگاه الهی هستند مردم برای آغاز و پایان زندگی دنیایی خود به امام زادگان از جمله احمد ابن موسی متوسل و از دعای خیر آنان بهره مند می شوند.
احترام به اهل بیت(ع)؛ جزو اصول زندگی شیعه است و واکنش و علاقه امروز جوانان به اهل بیت(ع) ارزشمند و بیانگر پذیرفتن سخن قرآن است که می فرماید؛ «مپندارید که شهیدان راه خدا مرده اند که آن ها زنده اند.»
حجت الاسلام رضوانی نسب در پایان مهم ترین وظیفه امت جامعه اسلامی را به درستی معرفی کردن جایگاه این بزرگواران در جامعه دانست و گفت: این شناخت باید طوری باشد تا افراط و تفریط در آن صورت نگیرد و یا مسایل روزمره به اشتباه در دین نفوذ نکند.

پایان زودهنگام بوکسور ایران در المپیک

بوکسور المپیکی ایران در نخستین مبارزه خود در جریان بازی های المپیک 2016 مقابل نماینده هلندی شکست خورد تا وداع زودهنگامی با بزرگترین رویداد وررزشی جهان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احسان روزبهانی» بامداد دوشنبه در نخستین مبارزه خود در بازی های 2016 المپیک ریودوژانیرو به مصاف «پتر مولنبرگ» از هلند رفت و با ارائه نمایشی ضعیف مقابل حریف خود شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت.
روزبهانی هرچند در پایان این مبارزه و مطابق انتظار به رای داوران اعتراض داشت، اما در راندهای اول و سوم عملکرد دور از انتظاری داشت.
با این اوصاف تنها بوکسور المپیکی ایران با قبول شکست در این دیدار با بازی های المپیک ریو وداع کرد.
در راند اول «احسان روزبهانی» با احتیاط زیادی مبارزه کرد و چندبار ضربات سنگینی از حریف هلندی خورد تا کارش سخت شود و راند اول را 10 بر 9 بازنده شود.
در راند دوم، هرچند احسان روزبهانی عملکرد بهتری داشت، اما بازهم داوران امتیاز برتری را به نماینده هلند دادند.
هرچند در راند سوم بوکسور ایران بر تلاش خود افزود، اما در برابر تجربه حریفش کاری از پیش نبرد و در نهایت با نتیجه 29 بر 28 بازنده شد.
این بوکسور 28 ساله هلندی است که مدال نقره اروپا را در کارنامه دارد و در حال حاضر نفر پنجم رنکینگ جهانی محسوب می شود، به عنوان پلیس کشور هلند فعالیت می کند.
«احسان روزبهانی» در المپیک 2012 لندن نیز حضور داشت که در مرحله یک چهارم نهایی با قبول شکست مقابل «عادلبیک نیازمبتوف» از قزاقستان در مرحله یک چهارم نهایی از رسیدن به مدال بازماند.