کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

آل سعود؛ غاصبان حرمین شریفین


حکومت آل سعود پس از رخدادهای دلخراش حج پارسال و کشته شدن صدها تن از زایران خانه خدا، نه تنها در جهت جبران و پاسخگویی در زمینه بی کفایتی خود اقدامی صورت نداده بلکه بر سطح خصومت ورزی سیاسی، فرافکنی و سوء استفاده از مسوولیت اداره حرمین شریفین افزوده و خود را در مقام غاصب سرزمین وحی به جهانیان معرفی کرده است.

دیروز ولیعهد آل سعود در سخنانی بی اساس و فرافکنانه، باز هم جمهوری اسلامی ایران را به سیاسی کاری در حج متهم و اظهار کرد دولت ریاض در راستای حفظ امنیت زایران، اجازه اقدام های خلاف مناسک حج را به ایران نمی دهد.
«محمد بن نایف» سه شنبه شانزدهم شهریورماه در حالی این ادعاهای تکراری را بر زبان راند که بی کفایتی مقام های سعودی در بروز فاجعه سال گذشته در منا و مانع تراشی در برابر حضور زایران ایرانی در حج امسال به عنوان نمود سیاسی کاری سعودی ها در برگزاری آیین جهانی حج بر کسی پوشیده نمانده است.
در پاسخ به این سخنان بن نایف، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: سران سعودی همچنان با تکرار اتهامات ناروای خود نسبت به سیاسی سازی مناسک حج از سوی ایران سعی در پیشبرد بازی مکرر، بی حاصل و سلب مسوولیتی سنگین از خود دارند که یک سال است از انجام آن شانه خالی می کنند.
بهرام قاسمی تصریح کرد: ولیعهد عربستان که اینچنین بر لزوم حفظ امنیت حج تاکید می کند باید درماندگی دولتش را در حفظ امنیت حج در سال گذشته به یاد آورده و پاسخگوی ملت های داغدار حادثه منا باشد.
با توجه به موضع گیری های مقام های ریاض، بسیاری از ناظران بر این باورند که سعودی ها در صدد یک تیر و 2 نشانِ سرپوش گذاشتن برناتوانی و بی کفایتی خود در اداره امور حج و پیشبرد هماوردی سیاسی با ایران از طریق چنین ادعاهایی هستند.
روابط پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، چندی است که با روی کار آمدن حکام جدید در این کشور شاهد تنش ها و تعارضاتی جدی بوده و سیاست های خصومت بار حکام آل سعود علیه ایران حتی به فریضه الهی حج نیز کشیده شده است؛ فریضه ای که به واسطه کارشکنی و مانع تراشی های پی در پی مقام های سعودی و به تعبیر رهبری «صد عن سبیل الله» سعودی ها، زایران ایرانی امسال از به جای آوردن آن محروم شدند.
سال گذشته و پس از تعرض به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و در پی شهادت مظلومانه حجاج در فاجعه منا، مقام های عربستان به جای پذیرش مسوولیت، عذرخواهی، پرداخت دیه و غرامت به بازماندگان و دلجویی از مسلمانان داغ دیده، مانند همیشه سیاست تنش آفرینی را در پیش گرفتند و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان حتی در مراسمی از زحمات دست اندرکاران مراسم حج تقدیر کرد.
در ادامه و به دنبال اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه عربستانی، تجمع هایی اعتراضی در مقابل ساختمان نمایندگی های سیاسی عربستان در تهران و مشهد شکل گرفت و با وجود محکومیت رسمی خودسری های صورت گرفته در این تجمع ها از جانب مقام های ایرانی، عربستان سعودی در اقدامی عجولانه، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. پس از آن بود که حاکمان عربستان در صدد کشاندن دعواهای سیاسی به فریضه حج بر آمدند و با وقت کشی، سرسختی و به شکست کشاندن مذاکرات، مانع از حضور حجاج ایرانی در حج امسال شدند.
به عنوان مثال زمانی که قرار شد هیات ایرانی برای گفت وگو در مورد مسایل حج به عربستان اعزام شود، با تعلل سعودی ها فرآیند صدور روادید این هیات 2 ماه به طول انجامید و در اقدامی توهین آمیز، هنگامی که «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت توانست به عربستان سفر کند، با وجود داشتن پاسپورت سیاسی از او انگشت نگاری به عمل آمد و وسایل وی مورد تفتیش قرار گرفت.
افزون بر موارد یاد شده، مقام های سعودی پیش شرط هایی را برای پذیرفتن زایران ایرانی وضع کردند که توهینی آشکار به ایرانیان محسوب می شد و وضعیت را برای اقامه فریضه الهی حج بسیار پیچیده می کرد. در این پیوند عربستان اعلام کرد که صدور روادید در کشور ثالث انجام خواهد شد، همچنین حمل و نقل زایران ایرانی به وسیله ناوگان سعودی انجام می شود و هیچ یک از هواپیماهای ایرانی اجازه فرود در خاک عربستان را ندارند. علاوه بر این ها نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران برای کاروان ایران، اتوبوس ها و محل اسکان حاجیان ایرانی و نیز برگزاری مراسم برائت از مشرکین و دعای کمیل نیز ممنوع اعلام شد.
بر هیچ کس پوشیده نیست که مسوولان ایرانی از هیچ تلاشی برای انجام فریضه حج و اعزام زایران ایرانی به سرزمین وحی فروگذار نکرده و در برابر تمام کارشکنی ها، بهانه جویی ها و بی حرمتی های مقام های تازه به دوران رسیده عربستان، با خویشتنداری و سعه صدر رفتار کردند. اما در عمل به دلیل تعلل و مانع تراشی حاکمان سعودی، حجاج ایرانی از حضور در مراسم حج تمتع امسال محروم شدند.
طنز تلخ این جا است که آل سعود بارها اعلام کردند که موضوع حج به دور از مسایل سیاسی است اما آنها همیشه به دنبال تسری اختلاف ها و مسایل سیاسی به مقوله حج بوده اند. گویی سعودی ها پس از ناکامی های پی در پی در سوریه، عراق، یمن و ... و انزوای روزافزون در منطقه، با سیاسی کردن حج، به زعم خود در تلاش برای جبران شکست های منطقه ای خود هستند.
حج ظرفیت های گسترده ای را برای تقویت وحدت امت اسلامی و ایستادن در مقابل نقشه های شوم دشمنان اسلام دارد. این در حالی است که سوء مدیریت، رفتارهای ناصحیح و برجسته سازی نقاط افتراق موجب تشدید اختلاف ها بین مسلمانان خواهد شد.
بدون شک اداره مناسک حج نیازمند اصلاح و تغییر است. حضور حرمین شریفین در خاک عربستان تکلیفی سنگین را بر دوش سست و بی کفایت مقام های سعودی قرار داده تا زمینه حضور امن و عزتمندانه مسلمانان سراسر جهان را در حرم امن الهی ایجاد کنند. این در حالی است که این مسوولیت یاد شده در نظر رژیم آل سعود به حق و کارت برنده برای تسویه حساب های این کشور بدل شده است. از همین رو است که عربستان درباره ضعف اساسی در مدیریت این مناسک به هیچ کس پاسخگو نیست.
اکنون زمان آن فرا رسیده است که ساز وکاری اندیشیده شود تا این رویه نادرست اصلاح شود و اداره امور حرمین شریفین و مسایل مربوط به برگزاری مناسک حج در دست اجماع مسلمانان و نه حکام نالایق، بی کفایت و غاصب آل سعود قرار گیرد. مسلمانان جهان باید بتوانند از طریق شورایی متشکل از سران کشورهای اسلامی درباره برگزاری و انجام فریضه الهی حج در کنار هم به تصمیم گیری و عمل بپردازند تا بار دیگر شاهد بروز حوادث تلخی مانند فاجعه منا و همچنین محروم شدن عده ای از مسلمانان مشتاق برای حضور در سرزمین وحی نباشیم.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.