کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه
کانال مهندس سعید مهدی زاده

کانال مهندس سعید مهدی زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر . خادم و دانش آموخته طرح ولایت استانی و کشوری . کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر ارومیه

به مناسبت پنجم مرداد سالروز عملیات مرصاد عملیات افتخارآفرین مرصاد؛ تبلور ایمان و همدلی ملت ایران

عملیات مرصاد نمادی از مقاومت و شجاعت رزمندگان ایران است. بزرگمردانی که با اقتدار و ایمان خویش در برابر منافقان و حامیان آنها ایستادند تا دگربار جهانیان پیروزی های موفقیت آمیز ملت ایران را در برابر متجاوزان به نظاره بنشینند.

رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی با شجاعت و ایثار در برابر دشمن بعث ایستادگی کردند و اجازه اشغال ذره ای از خاک میهن را به آنان ندادند و به همین منظور در طول هشت سال دفاع مقدس علمیات های بسیاری را به مرحله اجرا درآوردند و با کسب موفقیت هایی مقتدرانه، توانستند از این نبرد نابرابر سربلند خارج شوند و به پیروزی دست یابند، در نهایت برای نشان دادن حُسن نیت خویش با پذیرش قطعنامه 598 و قبول آتش بس در 27 تیر1367 خورشیدی با اقتدار به این جنگ هشت ساله پایان دادند.
اما اندکی پس از آن، صدام که به هدف های خود در ایران دست نیافته بود با تحریک گروهک منافقان به منظور تهاجم دوباره و با حمایت برخی مستکبران جهان این گروهک را مجهز ساخت تا به مرزهای ایران حمله کند. آنان با راه اندازی عملیاتی که آن را فروغ جاویدان نامیده بودند با وجود شرایط آتش بس میان دو کشور به اقدام نظامی روی آوردند.
بدین ترتیب منافقان با فراخواندن دیگر مخالفان از کشورهای مختلف اروپایی و سازماندهی 15 هزار نیرو، حمله به مرزهای ایران و اشغال شهرهای کرمانشاه، همدان و تهران را در سوم مرداد 1367 خورشیدی از غرب کشور آغاز کردند.
آنان نخست می پنداشتند، به دلیل تمرکز رزمندگان در جبهه های جنوب غرب به راحتی می توانند به اهداف خود دست یابند اما توان نظامی و عمل هوشیارانه سربازان این مرز و بوم، نقشه آنان را پوچ ساخت و ثمره آن چیزی جز رسوایی دشمنان ایران در جهان نبود.
ایستادگی رزمندگان در برابر منافقان به مدت سه روز به طول انجامید و خسارت ها و تلفات فراوانی به بار آورد. در نهایت این گروهک در پنجم مرداد با شکست سنگینی رو به رو شد.
در عملیات مرصاد نزدیک یک هزار 523 تن از افراد منافقان کشته، 2 هزار و 300 تن زخمی شدند و 305 تن به اسارت درآمدند. همچنین از تجهیزات جنگی آنان بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‏انداز 80 میلی‏متری، 150 قبضه خمپاره‏انداز 60 میلی‏متری و 30 قبضه توپ 106 میلی‏متری از میان رفت.
بدین شکل دشمنان این دیار کهن دریافتند که ایرانیان تا آخرین نفس در برابر آنها ایستادگی خواهند کرد و هرگز اجازه نخواهند داد، نظام جمهوری اسلامی به وسیله گروهک منافقان یا هر عامل دیگری به خطر بیافتد.
امیر سرتیپ دوم خلبان سیاوش مشیری معاونت پیشین اطلاعات و عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و از خلبانان فعال در جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد در آغاز گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز عملیات افتخار آفرین مرصاد، بیان داشت: همان گونه که امام خمینی(ره) فرمودند شما ارتشیان سیاست را بدانید اما داخل آن نشوید، در تعریف فعالیت های ارتش آمده است که این نهاد نباید در امور سیاسی دخالت داشته باشد. بر این پایه ارتش جمهوری اسلامی در این امور دخالتی نداشت اما هنگامی که منافقان به کشور هجوم آوردند در برابر آنان ایستاد و از این مرز و بوم دفاع کرد.

- در ادامه متن این گفت و گو آمده است:
**ایرنا: گروهک منافقین در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود و پس از مدتی از مسیر اصلی خود منحرف شد و به فعالیت های خویش جنبه سیاسی بخشید، آنها چه مبنای فکری را سرلوحه اقدامات خود قرار داده بودند؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: پیش از پیروزی انقلاب حزب های مختلف با دیدگاه های متفاوت در کشور فعالیت می کردند و به حرکت های مختلفی پرداختند اما برخی از آنها مانند یک بیماری که با ورود به سلول های بدن شکل می گیرند، در سال های انقلاب رشد قارچ گونه ای یافتند که گروهک منافقان به سرکردگی مسعود رجوی از آن جمله به شمار می رود.
این گروهک پیش از انقلاب اسلامی با تکیه به برخی از آیه های قرآنی فعالیت خود را آغاز کردند اما عملکرد آنها در سال های بعد نشان داد که چیزی از مجاهدت همراه خویش ندارند و بیشتر تابع نفس هستند. سرکردگان این گروهک با پیروزی انقلاب اسلامی دریافتند که در میان مردم و نظام جایگاهی ندارند، به همین منظور به ترور شخصیت های گوناگون اقدام کردند و هنگامی که شرایط برای ادامه فعالیت های آنان مناسب نبود، کشور را ترک کردند و پس از تلاش بسیار برای آسیب رسانی به نظام جمهوری اسلامی که با هماهنگی دیگر گروهک ها انجام می گرفت، محلی را برای خود در عراق برگزیدند و با توجه به حمایت های صدام و سیاست هایی که قصد داشت در ایران پیاده کند، در آن کشور ماندگار شدند.
**ایرنا: با توجه به اینکه منافقان می دانستند در میان مردم جایگاهی ندارند و در صورت حمله به ایران، با مقاومت سرسختانه آنان رو به رو خواهند شد، به چه دلیل به طراحی عملیات فروغ جاویدان علیه جمهوری اسلامی پرداختند؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: گروهک منافقان پس از آنکه به هدف های خود در ایران دست نیافت، تلاش داشت به شکل های گوناگون علیه جمهوری اسلامی به آمریکا و عراق کمک کند. آنان حتی در دوره جنگ تحمیلی برای جذب رزمندگان سپاه اسلام که در اسارت نیروهای عراقی به سر می بردند با ورود به اردوگاه ها در تلاش بودند با ایجاد فشارهای روحی و وعده دادن، اسیران ایرانی را به طرف خود جذب کنند اما همواره با پاسخ منفی رزمندگان رو به رو می شدند و پس از اینکه در این راه موفقیتی کسب نکردند دوباره با حزب بعث هماهنگی به عمل آوردند تا پس از اعلام آتش بس میان ایران و عراق، جایگاهی در کشور برای خود پیدا کنند. منافقان تا جایی پیش رفتند که نقشه صدام عملی شد و این گروهک با یاری او، عملیاتی با نام «فروغ جاویدان» را رقم زدند.
** ایرنا: ایران در هنگام انجام دادن این عملیات در چه شرایطی بسر می برد؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: پیروزی جمهوری اسلامی در عملیات مرصاد و شکست گروهک منافقان و حامیانش سبب شد تا در عرصه بین المللی نام ایران بیش از پیش مطرح شود. همچنین در داخل نیروهای ایران که به دلیل جنگ تحمیلی بیشتر حرکت های دفاعی خود را در جبهه های جنوبی انجام داده بودند، در منطقه این عملیات، حضور زیادی نداشتند و به همین دلیل جابه جایی سربازان اسلام و حضور به موقع آنان در منطقه را باید لطف پروردگار دانست. از این زاویه پیروزی ایران در این عملیات، برگ برنده مهمی است زیرا این امر نشان داد، پاسداران این مرز و بوم در کمترین زمان قادر هستند، نیروهای خود را ساماندهی کنند و به رویارویی با دشمن بپردازند.
**ایرنا: در جریان این عملیات چه کشورهایی از این گروهک تروریستی حمایت کردند؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: استکبار جهانی با هدف ضربه زدن به نظام نوپای جمهوری اسلامی و جلوگیری از حضور یک حکومت اسلامی به انواع توطئه علیه آن روی آورد که این امر در جنگ تحمیلی نیز آشکار بود، در این میان نیز بسیاری از کشورها با سکوت خود از دشمنان ایران حمایت کردند و به گونه ای وارد این جنگ شدند، همچنین برخی دیگر با دادن سلاح های شیمیایی، اسلحه، کمک های مالی، هواپیما و ... به پشتیبانی از دشمنان این مرز و بوم پرداختند.
منافقانی که به خارج از کشور رفته بودند هیچ تجهیزاتی نداشتند، بنابراین توپ، تانک، سلاح و نفربرهای مجهز آنان در این عملیات به وسیله حزب بعث تامین شده بود. اگرچه نیروهای این رژیم با لباس نیروهای آن کشور در عملیات حضور نداشتند اما صدام تجهیزات بسیاری را برای حمله به ایران در اختیار آنان قرار داده بود.
** ایرنا: گروهک منافقان این عملیات را چگونه آغاز کرد و نیروهای ایران چطور وارد عمل شدند؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: منافقان با حربه عملیات غافلگیرکننده به ایران هجوم آوردند. عراق در بخشی از حمایت های خود از منافقان، گشت هوایی را در بالای سر نیروهای این گروهک قرار داده بود تا آنان عملیات را با حرکتی به تعبیر خود، توفنده و کوبنده آغاز کنند. گروهک منافقان در این تجاوز حضور چند تن مرزبان را برای ورود به خاک ایران پیش بینی کرده بودند و سپس قصد داشتند با حرکت به طرف نیروهای مردمی آنان را با دادن وعده با خود همراه سازند. آنها در برنامه ریزی های واهی خویش با این هدف که به سرعت کرمانشاه را به اشغال در خواهند آورد و پس از تصرف همدان، تهران را فتح خواهند کرد به مرزهای ایران حمله ور شدند اما در این زمان مسوولان جنگ هوشیارانه وارد عمل شدند و برای فریب دادن دشمن و اینکه منافقان احساس کنند هیچ نیروی نظامی در منطقه عملیات نیست، از شبکه های رادیویی مختلف خواستند به صورت مکرر به مردم اعلام کنند ارتش به کمک نیاز دارد و با کمبود نیروی نظامی رو به رو است تا نیروهای نظامی به منطقه عملیات در غرب کشور برسند. در این میان به لطف پروردگار یکی از وسایل نقلیه شخصی که مشغول حمل بار بود در تنگه مرصاد به دلیل عرض کم و تردد سخت واژگون شد و وسایل آن تمام جاده را مسدود کرد. این امر از سرعت تهاجم منافقان به کشور کاست و اینگونه نیروهای سپاه اسلام توانستند با آمادگی بیشتری در برابر دشمن حضور یابند. در ادامه عملیات منافقان در مسیر خویش با خندقی در برابر تجهیزات خود مواجه شدند، در این زمان نیروهای با صلابت ایران حرکت توفنده خود را آغاز کردند و نیروهای سپاه، ارتش، بسیج و با کمک نیروهای مردمی، دشمن را با شکست سنگینی رو به رو ساختند.
در عملیات مرصاد من به عنوان خلبان گشت مسلح هوایی با پرواز در کنار بالگرد شهید علی صیاد شیرازی فرمانده عملیات که شرایط را برای خلبانان هوانیروز و نیروهای هوایی مطرح می کرد، حضور داشتم و شاهدی بر این نبرد مقتدرانه بودم. در این درگیری ها پروازهای جنگی پی در پی با هواپیماهای اف-4 و اف- 5 به وسیله نیروهای سپاه اسلام انجام و این حرکت سبب ایجاد خسارت های مالی و جانی بسیاری به منافقان شد.
** ایرنا: پیروزی جمهوری اسلامی در برخی از عملیات های دفاع مقدس و پس از قبول قطعنامه 598 در عملیات مرصاد چه دستاوردی را در منطقه و کشور به همراه داشت؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: اسلام مانند همه ادیان حق بالندگی دارد و رزمندگان در آن روزها با حمایت از کشور خویش در واقع از این حقیقت دفاع کردند. اکنون دستاوردهای عملیات های مختلف هشت سال دفاع مقدس و پس از آن عملیات مرصاد در حال آشکار شدن است، مردم فلسطین در نوار غزه با تمام قدرت و استقامت خویش در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کردند و این رژیم را در دنیا حقیر ساختند. مسلمانان در لبنان و کشورهای مختلف نیز با بیداری اسلامی در برابر متجاوزان ایستادند. این هوشیاری ها که ریشه در پیروزی های رزمندگان ایران در برابر دشمن در جنگ هشت ساله و پس از آن دارد، دستاوردی بزرگ برای کشور محسوب می شود.
اینک گروهک منافقان که در سال های پیش از حمایت های صدام حسین بهره می برد، نیز چیزی برای عرضه خود در برابر ایران مقتدر ندارد. برخی کشورها که در حال حاضر از منافقان نام می برند، بدین شکل به دنبال امتیازگیری از ایران هستند اما دشمنان بدانند که این نظام هیچ گاه زیر سیطره زور و سلطه آنان نرفته و نخواهد رفت.
ملت ایران در سال های دفاع و مبارزه دریافتند که اگر بخواهند در امنیت و آسودگی زندگی کنند باید از توان بالایی برخوردار باشند که این امر تنها به تجهیزات مربوط نمی شود و جنبه نرم افزاری آن که همان اندیشه و تدبیر است، بسیار اهمیت دارد.
** ایرنا: در حال حاضر میزان آمادگی نیروهای نظامی کشور در برابر هر گونه تجاوز را چگونه ارزیابی می کنید؟
*** امیر سرتیپ دوم خلبان مشیری: اکنون نیروهای ارتش و سپاه در عرصه های مختلف مانند ساخت تجهیزات و حضور در برابر دشمنان اسلام با عنوان مدافعان حرم بسیار قدرتمند ظاهر شدند و با دل و جان از وطن و دین خود دفاع می کنند. آنان با ساخت قطعه ها و تجهیزات نظامی و بهره گیری از تازه ترین تکنولوژی ها همچون تجهیزاتی برای جنگ الکترونیک یا ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به درجه بالایی از علم و فناوری دست یافته اند. اینک نیروهای مخلص نظامی ایران در جامعه جهانی از نظر فنی دارای توان بالایی هستند و دشمنان نیز بر این امر به خوبی آگاهی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.